Home » Hudba, Recenze

Karneval, Šeherezáda a houslový koncert aneb na JFO podruhé

17. Říjen 2010 Komentářů: 3

Jak jsem tedy slíbila, přináším Vám další, v pořadí druhý, koncert z áčkové řady, který byl uveden 7. října. Opět to bylo impozantní a úžasné. Janáčkova filharmonie Ostrava předvedla kvality Dvořáka, Martinů a Korsakova a samozřejmě i to, jak nádherně umí podat tyto světové velikány hudby. Na Dvořáka jsem se těšila, ale Korsakov mi vyrazil dech. A proto se hned vrhnu na komentář celého koncertu.

Nejdříve zazněla předehra op. 92 Karneval od Antonína Dvořáka. Tato skladba je jednou ze tří koncertních předeher, které jsou myšlenkově provázané (V Přírodě, Karneval a Othello). Z melodie Karnevalu pryštila oslava života a nespoutaná radost, jež se nesly v rychlém tempu. Pomalejší motiv z Přírody, který je znatelný v celém cyklu, nenásilně obohatil střední část. A nebyl by to Dvořák, kdyby finále Karnevalu nebylo žhavé a grandiózní.

zdroj: jfo.cz

Poté se sólově představila členka JFO Alžběta Falcníková na housle, která vyučuje na Janáčkově konzervatoři v Ostravě. S Janáčkovou filharmonií Ostrava skvěle zahrála Koncert pro housle a orchestr č. 2 H293, jenž napsal Bohuslav Martinů. Ze skladby byla cítit stěžejní silná moderna a exprese. Ovšem nechyběla ani mírná imprese, kterou Martinů ovlivnil Claude Debussy. Celkový dojem byl roztržitý (v dobrém slova smyslu), ale uspořádaný, povzbuzující, nesnivý a zajímavý.

zdroj: jfo.cz

Závěr koncertu se vznášel lehce v orientu a „sólových vodách“. Nikolaj Rimskij-Korsakov totiž napsal překrásnou suitu jménem Šeherezáda, která má čtyři části – Moře a Sindibádův koráb, O careviči Kalendáři, Lásku careviče a princezny a Svátek v Bagdádu (Zkáza korábu). V této skladbě najdeme něhu ruského romantického autora, který složil vícero pohádkových děl (Sněhurka, Zlatý kohoutek). V Šeherezádě jsou představena témata, která Korsakov smyslně rozvíjí, hraje si, čaruje s nimi a dává jim stále nové rozměry. Mění tempo a střídá sílu nástrojových skupin i orchestru samého. JFO zahrála suitu neskutečně dokonale a s tolika emocemi, že mi prostě došla slova. Nádheru sólových houslí,violoncella nebo harfy jsem obdivovala, ale co skladbu skutečně podtrhlo byla sóla fagotu a hoboje, která mi opravdu rozbušila srdce. Bylo to fascinující, magické, oslnivé vystoupení, které ještě dloho bude doznívat.

Samozřejmě celý orchestr byl skvělý a to pod vedením hostujícího dirigenta Jaromíra Michaela Krygela.

Další koncert se uskuteční 4. a 5. listopadu, kdy si můžete přijít vychutnat H. Berlioze: Římský karneval, předehra op. 9; L. Bernsteina: Serebande; A. Dvořáka: Symfonické variace op. 78; P. I. Čajkovského: Téma a variace ze Suity č. 3 op. 55. Účinkovat bude americký houslista J. Buswell. Srdečně Vás zvu a přeji krásný umělecký zážitek.

Hodnocení: bídaucházejícíjde topěknévynikající
Loading ... Loading ...