Hodnocení: bídaucházejícíjde topěknévynikající
Loading...

Soumrak pohltil matičku Prahu

Sdílejte článek ...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Drobná úvaha na začátek. Naše planeta potichu volá o pomoc, ale my jsme vůči jejímu volání hluší, imunní. Kdyby naše příroda uměla mluvit, promlouvala by hlasem plným úzkosti a smutku, nebo by na nás plná zloby ječela jako na děti, které se zrovna vrátily špinavé z hřiště. Člověk se proměnil v boha s lidskou tváří. Co se stane, až úplně vydrancujeme naši Zemi? Nebo se můžeme ptát i na otázku: kdo jsme a kam směřujeme? Jedním z hlavních měřítek úspěchu je pro dnešního konzumního člověka majetek a peníze. Význam hodnot, jako jsou přátelství, kolegialita a pomoc se do značné míry odkládají na druhou kolej, jelikož lidé očekávají, že s rostoucím majetkem, kterým disponují, budou šťastnější. Není tomu tak.

Podmětem výstavy Nightfall se stala slavná povídka Isaaca Asimova z roku 1941, ve které autor uvažuje o situaci, co by se stalo s naší planetou a civilizací, kdyby nastalo zatmění Slunce a přišel by soumrak. Zkáza, smrt, beznaděj, zoufalství. V postmoderním světě je dle pořadatelů motiv apokalypsy stále velmi aktuální, uvažujeme o tom proto, že vidíme jisté změny světa a máme určité nastavení kolektivní mysli. Takto koncipovaná výstava interpretuje současnou figurativní malbu na základě společensko-politického kontextu.

Mircea Suciu, Human Stain, 2011, uhel na papíře, 175 x 150 cm, soukromá sbírka, Berlín, zdroj: http://www.galerierudolfinum.cz

Mircea Suciu, Human Stain, 2011, uhel na papíře, 175 x 150 cm, soukromá sbírka, Berlín, zdroj: http://www.galerierudolfinum.cz

Nightfall je rozdělen do pěti tématických okruhů, do nichž je výstava Soumrak členěna. Věnuje se nejenom portrétní a figurativní malbě, ale také krajinomalbami. Najdou se tu také i díla abstraktní nebo díla ovlivněná televizní a filmovou vizualitou a novými technologiemi.

Soumrak je v pořadí třetí ze série velkých výstav, které mapují soudobé tendence v malířství. První nesla název Beyond Reality přinášející pohled na současnou britskou malbu, poté se uskutečnila výstava pojmenovaná Motýlí efekt, jež ukázala některé podoby české malby.

Výstavu pořádá Galerie Rudolfinum ve spolupráci s Centrem pro moderní a současné umění v Debrecínu (MODEM), kde měl také tento projekt premiéru. Britská kurátorka Jane Neal k danému tématu říká: Dopad událostí z 11. září, a toho, co následovalo, byl popsán jako předzvěst ‚úsvitu nových temných časů‘. Válka proti terorismu poskytla perfektní psychologický spouštěč traumatu prostřednictvím vzpomínek na dětské noční můry z hrozby studené války. Všichni umělci na výstavě se narodili v období studené války, většinou dospívali v době pádu Berlínské zdi, mnozí z nich si ještě pamatují pocit z hrozby nukleární války. Pád komunismu v Rusku a ve východní Evropě přinesl naději na konec jednoho schizmatu a znovusjednotil rozdělenou Evropu. Ale zatímco v 90. letech byli lidé plni naděje na celkovou změnu, konec dekády přinesl vystřízlivění. Mejdan je tentam, strašidlo je tady; strach se později ještě prohloubil působením globální finanční krize a rozpadu stability uvnitř Evropské unie.

Vystavující umělci: Karin Mamma Andersson (SWE), Hernan Bas (USA), Marius Bercea (RO), Zsolt Bodoni (RO), Martin Eder (DE), Tim Eitel (DE), Adrian Ghenie (RO), Cantemir Hausi (RO), Chantal Joffe (UK), Victor Man (RO), Justin Mortimer (UK), Daniel Pitín (CZ), Vitaly Pushnitsky (RUS), Neo Rauch (DE), Daniel Richter (DE), Serban Savu (RO), David Schnell (DE), Mircea Suciu (RO), Attila Szűcs (HU), Alexander Tinei (MD), Caroline Walker (UK), Matthias Weischer (DE).

Neo Rauch, Blessing, 2009, olej na plátně, 50 x 35 cm, soukromá sbírka, Maďarsko , zdroj: http://www.galerierudolfinum.cz

Neo Rauch, Blessing, 2009, olej na plátně, 50 x 35 cm, soukromá sbírka, Maďarsko , zdroj: http://www.galerierudolfinum.cz

Termín: 29. 03. – 24. 05. 2013

Místo konání: Galerie Rudolfinum

Otevírací doba: út – st, pá – ne: 10:00 – 18:00 hod.

čt: 10:00 – 20:00 hod.

Vstupné: plné 120 Kč

snížené 70 Kč