Hodnocení: bídaucházejícíjde topěknévynikající
Loading...

Yeah… it’s gotta HEMI!!!

Sdílejte článek ...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Výstaviště Černá louka v Ostravě otevřelo bránu do minulosti, kde se americká auta střetávala v nelítostných soubojích plech na plech a vzduchem se vznášel černý dým od pneumatik. Nepotřebujeme rozžhavené arizonské pláně či prašné cesty v Novém Mexiku, abychom spatřili tato auta, stačí si udělat výlet do Ostravy a navštívit již druhý ročník výstavy „American classic cars! V českém prostředí se jedná o ojedinělou sbírku amerických vozů už jen z toho důvodu, že je zapůjčili sběratelé ze Severomoravského kraje.

Americká auta nejsou pouze obyčejné dopravní prostředky, ale představují životní styl. První věc, která každého zaručeně upoutá, je vzhled. Přiznejme si, že většina americké produkce má naprosto odlišný design, než na který jsme v Evropě zvyklí. Zkrátka Američané mají rádi muskulaturní, robustní design, ve kterém dávají na odiv své svaly a sílu pod kapotou.

I když nám organizátoři slibovali sbírku 35–40 amerických automobilů z let 1940 až 1980, našli se i veteráni staršího data (jmenujme např. Auburn z roku 1928, který je jediný na světě; na hlavních internetových stránkách Výstaviště Černá louka byl tudíž poopraven tento základní údaj). Každý vůz v sobě nese určité kouzlo, příběh. Lidská hravost stvořila v příhodné konstelaci dějin nádherné jachty na kolech, jež jsou ovinuté chromem a nazdobené se vzletnou elegancí renesančních kočárů. Dvacáté století představuje dobu, kdy na palubě silničních jachet mohl člověk plout krajinou s teplým větrem ve vlasech a poslouchat laskavé brumlání velikého medvěda pod kapotou. Veliký „zadek“ auta přímo vybízel k pomilování na zadní sedačce.

Výstava „American classic cars“ se těší velké oblibě a je vhodná pro každého – užijete si ji, i když zrovna nejste milovníkem aut a rychlé jízdy. Nejvíce mě asi zaujala důkladná instalace automobilů na pláži a v lese (vrakoviště). Mrzí mě, že se takových „přirozených prostředí“ nenašlo víc, dávalo to výstavě jistý šmrnc. Jen by možná nebylo od věci rozdělit auta do dvou pater a vyhnout se tak jejich nahuštění na sebe. Celou dobu našeho omrkávání legendárních veteránů s obrovskými motory, prostornými sedadly, spoustou zdobných lišt, křídel, chromu a skla nám zážitek zpestřovalo video s českým imitátorem Elvise Presleyho (domnívám se, že se jednalo o Vláďu Lichnovského).

Návštěvník navíc nemusí s prohlídkou amerických automobilů vůbec spěchat, jelikož výstava trvá až do 8. září tohoto roku. Poté budou vyhlášeni výherci soutěže o nejkrásnějšího veterána, kteří získají jednu ze tří hodnotných cen v podobě víkendového wellness pobytu v hotelu Odra pro dvě osoby s polopenzí, hodinové projížďky vybraným veteránem po Ostravě či ročního předplatného časopisu Chrom & Plameny“. Osobně – kdybych náhodou vyhrála, i když při mé smůle je to velice nepravděpodobné – bych si vybrala projížďku autem, např. takovou AC Cobrou nebo veteránem Buick Special z roku 1958.

 

1956 Cadillac De Ville (Elvis), foto: Marek Šurkala  foto: Marek Šurkala  foto: Marek Šurkala

1957 Chrysler Windson, foto: Marek Šurkala  1978 Chevrolet Camaro LT, foto: Marek Šurkala  1978 Chevrolet Camaro LT, foto: Marek Šurkala

1965 Chevrolet Impala Super sport, foto: Marek Šurkala  foto: Marek Šurkala  1967 Chevrolet Camaro RS, foto: Marek Šurkala

foto: Marek Šurkala  foto: Marek Šurkala  foto: Marek Šurkala

foto: Marek Šurkala  1954 Buick Special, foto: Marek Šurkala  1959 Lincoln Premiere, foto: Marek Šurkala

1965 Cadillac Coupe De Ville, foto: Marek Šurkala  foto: Marek Šurkala  1928 Auburn 6 - 66_2, foto: Marek Šurkala

1928 Auburn 6 - 66, foto: Marek Šurkala  1949 Buick Roadmaster Sedanet, foto: Marek Šurkala  1949 Buick Roadmaster Sedanet_2, foto: Marek Šurkala

1940 Buick Roadmaster, serie 70, foto: Marek Šurkala  1958 Buick Special, foto: Marek Šurkala  1958 Buick Special, foto: Marek Šurkala

1957 Buick Roadmaster serie 75, foto: Marek Šurkala  1957 Buick Roadmaster serie 75, foto: Marek Šurkala  foto: Marek Šurkala

replika vozu Ac Cobra, foto: Marek Šurkala  replika vozu Ac Cobra, foto: Marek Šurkala  replika vozu Ac Cobra, foto: Marek Šurkala

1971 Ford F100 Custom, foto: Marek Šurkala  1971 Ford F100 Custom, foto: Marek Šurkala  1976 Cadillac Hearse 75 pohrebni special, foto: Marek Šurkala

Foto: Marek Šurkala