bídaucházejícíjde topěknévynikající (Zatím nikdo nehodnotil, buď první.)
Loading...

Bezútěšný výlet do moskevského metra

Letošní svět knihy se nesl, kromě severských autorů, i ve znamení jedné ruské literární hvězdy. Ano, řeč je o autorovi dnes již kultovního Metra. Dmitry Glukhovsky přijel na SK představit závěrečný díl své postapokalyptické série. Nebylo to však pouze Metro 2035, kterého jsme se dočkali. Pro své fanoušky si připravilo překvapení i audiovydavatelství OneHotBook, jenž právě na Světu knihy představilo audioverzi prvního dílu série v podání Filipa Čapky.

Od vydání prvního dílu série, Metra 2033, v knižní podobě uplynulo již šest let. A zatímco se čtenáři po této době mohou konečně začíst do závěrečné části, posluchači si na tuto šanci budou muset ještě nějakou dobu počkat. Naštěstí si OneHotBook všimlo potenciálu těchto knih a rozhodlo se je převést i do audiopodoby. Do rukou se nám tak dostává nahrávka v režii Hynka Pekárka, a můžeme se tedy vydat do neutěšených chodeb moskevského metra, kde přežívají poslední zbytky lidské populace.

Je tomu již dvacet let, co se lidstvo v ničivé válce prakticky zcela vyhladilo a učinilo Zemi naprosto neobyvatelnou. Pouze pár stovek/tisíc přeživších mělo tolik štěstí, že se před největší katastrofou v historii stihlo uchýlit do podzemí, do chodeb rozlehlého moskevského metra, největšího protiatomového krytu na světě. Jen díky tomu přežili a zde se také odvíjí zatím poslední kapitola lidstva na Zemi.

Od té doby, co jsem knihu četl pro sebe i ve studiu na mikrofon, si při každodenní existenci uvědomuju, jak je skvělé, že máme slunce, stromy, brouky a ptáky… Možná to může znít pateticky, ale tenhle účinek na mě Metro má. Ta knížka je vůči člověku sice neskutečně krutá, ale zaplaťpámbu za ni, že si můžeme uvědomit, co všechno můžeme ztratit,“ prohlásil její interpret Filip Čapka.

V této komunitě žije také Arťom, mladík, který se rozhodně nedá označit za hrdinu. Ve své podstatě je naprosto obyčejný a snadno zapomenutelný. Ovšem osud či náhoda tomu chtěly jinak. Arťomovu domovskou stanici VDNCH začínají čím dál tím více ohrožovat „ďáblové” a náš „hrdina” se nedokáže ubránit pocitu, že za to tak trochu může i on sám. Nezbývá mu nic jiného, než se vydat na nebezpečnou pouť metrem, do vzdálené Polis, jenž skýtá alespoň malou naději na záchranu jeho domovské stanice…

Celá Glukhovského série se vyznačuje výjimečnou atmosférou tísnivých prostor a strachu z neznáma. Ostatně celá vize budoucnosti z Metra není až tak nepředstavitelná a dává nám tak zajímavou ukázku toho, kam až nás naše bezohlednost a touha po moci může dovést. Autor se však neomezuje pouze na neutěšenou depresivní atmosféru obydlených stanic moskevského metra. Další důležitou součástí tohoto ekosystému je celé panoptikum komunistů, trockistů, fašistů, satanistů, jehovistů, či kanibalů, které znesnadňuje život normálním lidem. Zkrátka extremismus kvete v každé době a je jedno, jestli je to dnes, nebo v podzemí po zničující jaderné válce. Pomyslnou třešničkou na dortu je pak celá plejáda nejroztodivnějších zmutovaných „příšer”. I díky tomu je tak více než jasné, že život v této postapokalyptické budoucnosti rozhodně není žádný med. Otázkou ale zůstává, zda se veškeré tyto pocity podařilo přenést i do audioknižní verze tohoto románu.

Jak již bylo řečeno, za samotným načtením stojí herec Filip Čapka, jehož mohou znát diváci mimo jiné z filmu Román pro muže či z divadelních prken Švandova divadla na Smíchově. Pro Filipa Čapku není Metro první audioknihou, ostatně jen pro OneHotBook se zhostil načtení Velkého Gatsbyho a podílel se i na adaptaci Murakamiho Norského dřeva. Přesto svým rozsahem Metro 2033 své předchůdce snadno trumfuje. Audiokniha čítající sedmnáct a půl hodiny byla skutečnou výzvou a nutno říct, že si s ní interpret poradil opravdu se ctí.

Vystupuji v roli vypravěče a snažím se jen mírně modulovat hlasy různých postav. Arťom momentálně mluví jako já, ale na začátku jsem ho četl o něco naivněji. Teď už toho ale má docela dost za sebou – přece jen, když už člověk jednou visí na oprátce, tak ho to nějak poznamená,“ prozradil Filip Čapka.

V případě Metra zaplesají především příznivci klasického načtení, postrádající výrazné prvky dramatizace. Filip Čapka zde vystupuje skutečně především v roli vypravěče. Odlišení jednotlivých postav či výrazná modulace hlasu je tak spíše minimální. To sice na posluchače klade trochu větší nároky na pozornost, ve výsledku má však kniha hladký, ničím nerušený průběh. Otázkou je, nakolik je to dobře, přeci jen více než 17 hodin poslechu je už docela slušná porce, a tak se chvílemi může stát, že vám Čapkův projev přijde místy lehce monotónní. To se však naštěstí neděje příliš často a spíše než interpret, za to mohou hluchá místa v knize, která příběh více méně jen zbytečně natahují, ale pro samotný děj nemají žádné opodstatnění.

Co je však potřeba vyzdvihnout je fakt, že se interpretovi podařilo perfektně zachytit bezútěšnou atmosféru metra, která na vás dýchá doslova z každé minuty. Ve spojení s originálním hudebním doprovodem a zvukovými efekty, jež nás během poslechu doprovází, je navození atmosféry takřka dokonalé.

Metro sice po příběhové stránce není úplně dokonalou knihou, a ve své podstatě je pouze úvodem do celé trilogie, rozhodně má však čtenářům, popřípadě v tomto případě posluchačům, rozhodně co nabídnout. Zkuste se tedy i vy zaposlouchat do hučící tmy moskevského metra. Třeba si i vás Arťomův příběh zcela získá…