Režisér filmu Proměny: Inspiroval mě Iñárritu

Proměny, zdroj: www.hce.cz

Kdy vás poprvé napadlo, že byste mohl natočit celovečerní film, který by šel do kin?

Původně šlo o ani ne hodinový studentský snímek, vůbec jsem neplánoval, že by se film mohl dostat do kin. Až po dokončení filmu jsem na škole potkal paní producentku Jenčíkovou a promítnul jsem jí ještě nedostříhaný film. Ukázky ji zaujaly a rozhodla se, že filmu pomůže. Od té doby jsem doufal v to, že se Proměny jednou dostanou do kina.

Můžete prozradit něco více o filmu?

Jde ve své podstatě o psychologické drama, které pojímá čtyři dějové linie. Každá linie má svou hlavní postavu s osudem, který prezentujeme ve filmu. Tyto osudy se na konci filmu potkají a navždy změní. Chtěl jsem, aby film byl o hledání pokory, každá postava dojde na konci filmu k proměně v sebe sama. Odtud taky název filmu – Proměny.

Můžete ještě více přiblížit vznik filmu a objasnit zapojení Karla Rodena?

Proměny, zdroj: www.hce.cz
Proměny, zdroj: www.hce.cz

Už jsem o tom v podstatě mluvil, šlo o původně studentský snímek. Kdy jsme si s pár lidmi na Filmové škole ve Zlíně řekli, že zkusíme udělat nějaký větší projekt. Když nic, získáme alespoň zkušenosti. Základní štáb tvořilo pět lidí, sestavili jsme si jakýsi rozpočet a se základní technikou jsme se do toho pustili. Naštěstí se pro projekt nadchli i profesionální herci, kteří se nám takto rozhodli pomoci. Pak se do projektu vložila paní producentka Jenčíková a zažádala o grant na Ministerstvo kultury. Ten nám byl následně přidělen a postupně se začaly nabalovat další věci jako profesionální postprodukce a získání distributora. V postprodukci se do filmu nadchl i herec Karel Roden, který mu následně i pomohl jako druhý producent. Geneze projektu tedy zní skoro jako pohádka.

Koncepce filmů typu Amores Perros není u nás přiliš obvyklá. Proč jste se rozhodl natočit příběh prolínajících se osudů několika postav?

Mexická kinematogrie včetně režiséra Iñárrita byla můj vzor, to nepopírám. Baví mě na tom ten způsob vyprávění příběhu, původně nezávislé dějové linky se nevědomky ovlivňují a dochází ke společnému vyústění.

Jsou některé postavy inspirované skutečnými lidmi? Třeba z vašeho okolí?

Samozřejmě. Původ postav není čistý výmysl, všechny postavy mají svůj reálný předobraz. Rád vykládám historku  o prvním momentu, kdy jsem se rozhodl natočit Proměny. Šel jsem jednou v zimě po městě a viděl jsem matku s kočárkem, kde uvnitř řvalo dítě. Kolem projela luxusní limuzína s blondýnou, která ten výjev sledovala. Takovýchto momentů bylo víc, vždy jsem si je zapsal a takto vlastně vznikly dvě linky příběhu a kostra celého filmu.

Jak dlouho vznikal scénář? Bylo víc verzí, upravoval jste ho postupně?

Ve škole před startem projektu byla situace, kdy jsme mohli točit za měsíc a nebo vůbec. Takže scénář vznikl za pouhý měsíc. Už vlastně při psaní byly započaty některé základní práce na filmu a i během natáčení jsme ho upravovali, kdy se měnily dialogy či přidávaly obrazy.

Jak vznikala hudba k Proměnám?

Vzhledem k tomu, že Proměny jsou emocioálním dramatem, myslím si, že hudba je velmi důležitá a vytváří až padesát procent emocí ve filmu. Oslovili jsme tedy různé muzikanty o nahrání dema a nakonec jsme vybrali srbského skladatele z Bělehradu Dejana Pejoviće. Ten se pro projekt také nadchnul a vytvořili jsme finální podobu hudby pro film. Ve filmu je možnost slyšet ale i českou alternatovní scénu jako je Ecstasy Of Saint Theresa, Khoiba nebo Ohm Square.

Byl při natáčení prostor pro improvizaci?

Proměny, zdroj: www.hce.cz
Proměny, zdroj: www.hce.cz

Celé natáčení bylo hodně nestandardní, až by se dalo říci punkové. Na place nás bylo maximálně pět a to jsme ještě natáčeli v průběhu zkouškového období, takže si občas někdo odběhl na zkoušku. Někdy jsem přišel na plac s určitou ideou a jednoduše jsme zjistili, že nejde technicky zrealizovat, takže natáčení byl vlastně jeden velký kompromis s improvizací. Na druhou stranu jsem kolikrát byl rád, že jsme tyto problémy řešili, protože něco bylo natočeno daleko lépe než by bylo  s ideou, se kterou jsem původně přišel.

Několik herců z Proměn získalo nedávno herecká ocenění. Jak jste vybíral herce? Měl jste při psaní scénáře představu, jak by měli vypadat a podle toho jste hledat? Nebo snad byla nějaká role psaná někomu přímo na tělo?

Obecně nemám moc rád castingy, takže jsem role psal již s určitou představou, jak by herci měli alespoň typově vypadat. Pak jsem obcházel divadelní představení a hledal postavy do našeho filmu, takto jsem došel k čtyřem  hlavním rolím: Petře Hřebíčkové, Ditě Zábranské, Petrovi Jeništovi a paní Aleně Ambrové. Ani jeden z nich mě neodmítl a tak jsem měl tu čest s nimi spolupracovat a jsem za to rád.

Jak dlouho trvalo samotné natáčení a pak střih materiálu?

Původně natáčení trvalo jen deset dní, nicméně po vstupu paní Jenčíkové přišly ještě na řadu nějaké dotáčky. I tak se počet natáčecích dní zastavil na čísle dvacetdva. Střih trval o déle, šlo o necelé dva měsíce, kdy materiálu bylo velké množství a opravdu jsem si s tím vyhrál. Abych neztratil určitou objektivitu, nebyl jsem na to sám, pomáhal mi napřiklad Alois Fišárek či Vít Karas. V tomto směru jsme odvedli, myslím, slušnou práci.

Už přemýšlíte, co bude dál? Připravujete nějaký další film?

Zrovna teď stříhám film s pracovním názvem Oko – tvář ve zdi režiséra Miloše Kohouta, kde hraje jednu z hlavních rolí shodou okolností Karel Roden producent Proměn. Jde o psychologický thriller až horor a do kin by měl jít v průběhu tohoto roku.

Budete číst recenze Proměn? Zajímá vás, co na vaši prvotinu řeknou recenzenti a kritici?

Samozřejmě, vždyť jde vlastně o hodnocení mé práce. Díky této zpětné vazbě se mám možnost poučit do příštích projektů.

Rate this post

Více z LaCultury...

  • Prostřeno barokem – Vídeňský figurální porcelán 18. století 8. května, 2013 Prostřeno barokem – Vídeňský figurální porcelán 18. století Určitě si rádi jednou za čas slavnostně nazdobíte stůl a dáte si výtečné jídlo. Pokud patříte mezi milovníky historického porcelánu, možná váš stůl zdobí právě repliky známého Vídeňského […]
  • ,,PERSONAL BEST FOR LEICA“ 3. února, 2014 ,,PERSONAL BEST FOR LEICA“ ,,Klasik momentky nebo také mistr (ne)všedních okamžiků", i takto je titulován jeden z nejvýznamnějších současných světových fotografů ELLIOTT ERWITT. Jeho putovní kolekce PERSONAL BEST […]
  • Zmlkni!6. prosince, 2022 Zmlkni! Zmlkni! Cože?! Zmlknout? Proč má kniha s podtitulem "Jak skvěle prezentovat" v názvu ZMLKNI! od Computer press! Její nosná myšlenka je v mlčení? To jako Arnošt Štěpánek skvělý prezentátor […]
  • Naruto 43 – Ten, který zná pravdu26. září, 2019 Naruto 43 – Ten, který zná pravdu Naruto a jeho přátelé putují světem, aby našli Sasukeho. Přitom se potýkají s nepřítelem, který vládne děsivou schopností - dokáže se vyhnout jakékoliv technice a umí zmizet beze stopy. […]
  • Japonsko a jeho kultura na tři dny ovládlo Brno! 20. května, 2013 Japonsko a jeho kultura na tři dny ovládlo Brno! Brno již podesáté zachvátila vlna šílenství, kdy se studenti, mladiství a dospělí ze dne na den proměnili v někoho jiného. Toto šílenství se Brnem prožene jednou za rok v květnu, a to díky […]
  • Shen Yun umění tradiční Číny 19. března, 2013 Shen Yun umění tradiční Číny Máte rádi umění dálného východu - především čínské? Toto taneční představení bude stvořené přímo pro vás. Již po sedmé se Shen Yun vydává představit toto starodávné taneční umění celému […]
  • Art & Happines5. října, 2012 Art & Happines Těšíte-li se na animovaného přítelíčka pana Cyanide, musím vás trošku zklamat. Tentokrát se jedná o zcela jiný šálek současného umění. Festival TINA B. : Art & Happines totiž představí […]
  • Česká klasika s maďarskou hvězdou – Trnkobraní 200922. července, 2009 Česká klasika s maďarskou hvězdou – Trnkobraní 2009 Letoční ročník zaběhlého festivalu Vizovické Trnkobraní přiveze do areálu známé likérky klasiky českých pódií a jako třešnička na dortu bude hvězdou festivalu maďarská skupina Omega. […]
  • Hovory s TGM22. října, 2018 Hovory s TGM Jan Budař jako Karel Čapek a Martin Huba jako T. G. Masaryk excelují v příběhu jednoho z nejslavnějších rozhovorů naší historie. Filmové „Hovory s TGM“ přinášejí na plátna […]
  • Vánoční koncert Janka Ledeckého: Sliby se maj plnit o Vánocích27. listopadu, 2012 Vánoční koncert Janka Ledeckého: Sliby se maj plnit o Vánocích K předvánoční době neodmyslitelně patří vánoční turné s názvem „Sliby se maj plnit o Vánocích“ Tradice nebude přerušena a i tento rok máme možnost poslechnout si vánoční písně a vlastní […]
  • Au revoir ceně míru22. října, 2009 Au revoir ceně míru Každých dvacetčtyři hodin se rodí nové nápady v mnoha myslích. Mnoho myslí se objevuje v nových funkcích a nové funkce ve stále stejných státech. Několik nápadů je oceněno, nekolik […]
  • Není na co čekat, vzkazují Chinaski15. září, 2010 Není na co čekat, vzkazují Chinaski Skupinu Chinaski jsem zpovídala proto, že jim vychází nová deska a také pojedou na své doposud nejdražší turné po českých městech. Album Není na co čekat posluchačům nabídne 13 písní, z […]

Absolvent žurnalistiky na Fakultě sociálních studií MU a ekonomie na Ekonomicko-správní fakultě MU. V projektu LaCultura.cz by měl být na pozici šéfredaktora, zkušenosti nabíral šéfredaktorováním mutace časopisu Prvákoviny, občasným přispíváním na web Idnes.cz, psaním na již neexistující vlastní blog, vytvářením PR článků. Web LaCultura.cz vede a provozuje pro zábavu a zájem o kulturu s lidmi, kteří tyto zájmy sdílí také. Zajímá se o kulturu, ženy, pivo, Portugalsko a Web "2.0".