Režisér filmu Proměny: Inspiroval mě Iñárritu

Proměny, zdroj: www.hce.cz

Kdy vás poprvé napadlo, že byste mohl natočit celovečerní film, který by šel do kin?

Původně šlo o ani ne hodinový studentský snímek, vůbec jsem neplánoval, že by se film mohl dostat do kin. Až po dokončení filmu jsem na škole potkal paní producentku Jenčíkovou a promítnul jsem jí ještě nedostříhaný film. Ukázky ji zaujaly a rozhodla se, že filmu pomůže. Od té doby jsem doufal v to, že se Proměny jednou dostanou do kina.

Můžete prozradit něco více o filmu?

Jde ve své podstatě o psychologické drama, které pojímá čtyři dějové linie. Každá linie má svou hlavní postavu s osudem, který prezentujeme ve filmu. Tyto osudy se na konci filmu potkají a navždy změní. Chtěl jsem, aby film byl o hledání pokory, každá postava dojde na konci filmu k proměně v sebe sama. Odtud taky název filmu – Proměny.

Můžete ještě více přiblížit vznik filmu a objasnit zapojení Karla Rodena?

Proměny, zdroj: www.hce.cz
Proměny, zdroj: www.hce.cz

Už jsem o tom v podstatě mluvil, šlo o původně studentský snímek. Kdy jsme si s pár lidmi na Filmové škole ve Zlíně řekli, že zkusíme udělat nějaký větší projekt. Když nic, získáme alespoň zkušenosti. Základní štáb tvořilo pět lidí, sestavili jsme si jakýsi rozpočet a se základní technikou jsme se do toho pustili. Naštěstí se pro projekt nadchli i profesionální herci, kteří se nám takto rozhodli pomoci. Pak se do projektu vložila paní producentka Jenčíková a zažádala o grant na Ministerstvo kultury. Ten nám byl následně přidělen a postupně se začaly nabalovat další věci jako profesionální postprodukce a získání distributora. V postprodukci se do filmu nadchl i herec Karel Roden, který mu následně i pomohl jako druhý producent. Geneze projektu tedy zní skoro jako pohádka.

Koncepce filmů typu Amores Perros není u nás přiliš obvyklá. Proč jste se rozhodl natočit příběh prolínajících se osudů několika postav?

Mexická kinematogrie včetně režiséra Iñárrita byla můj vzor, to nepopírám. Baví mě na tom ten způsob vyprávění příběhu, původně nezávislé dějové linky se nevědomky ovlivňují a dochází ke společnému vyústění.

Jsou některé postavy inspirované skutečnými lidmi? Třeba z vašeho okolí?

Samozřejmě. Původ postav není čistý výmysl, všechny postavy mají svůj reálný předobraz. Rád vykládám historku  o prvním momentu, kdy jsem se rozhodl natočit Proměny. Šel jsem jednou v zimě po městě a viděl jsem matku s kočárkem, kde uvnitř řvalo dítě. Kolem projela luxusní limuzína s blondýnou, která ten výjev sledovala. Takovýchto momentů bylo víc, vždy jsem si je zapsal a takto vlastně vznikly dvě linky příběhu a kostra celého filmu.

Jak dlouho vznikal scénář? Bylo víc verzí, upravoval jste ho postupně?

Ve škole před startem projektu byla situace, kdy jsme mohli točit za měsíc a nebo vůbec. Takže scénář vznikl za pouhý měsíc. Už vlastně při psaní byly započaty některé základní práce na filmu a i během natáčení jsme ho upravovali, kdy se měnily dialogy či přidávaly obrazy.

Jak vznikala hudba k Proměnám?

Vzhledem k tomu, že Proměny jsou emocioálním dramatem, myslím si, že hudba je velmi důležitá a vytváří až padesát procent emocí ve filmu. Oslovili jsme tedy různé muzikanty o nahrání dema a nakonec jsme vybrali srbského skladatele z Bělehradu Dejana Pejoviće. Ten se pro projekt také nadchnul a vytvořili jsme finální podobu hudby pro film. Ve filmu je možnost slyšet ale i českou alternatovní scénu jako je Ecstasy Of Saint Theresa, Khoiba nebo Ohm Square.

Byl při natáčení prostor pro improvizaci?

Proměny, zdroj: www.hce.cz
Proměny, zdroj: www.hce.cz

Celé natáčení bylo hodně nestandardní, až by se dalo říci punkové. Na place nás bylo maximálně pět a to jsme ještě natáčeli v průběhu zkouškového období, takže si občas někdo odběhl na zkoušku. Někdy jsem přišel na plac s určitou ideou a jednoduše jsme zjistili, že nejde technicky zrealizovat, takže natáčení byl vlastně jeden velký kompromis s improvizací. Na druhou stranu jsem kolikrát byl rád, že jsme tyto problémy řešili, protože něco bylo natočeno daleko lépe než by bylo  s ideou, se kterou jsem původně přišel.

Několik herců z Proměn získalo nedávno herecká ocenění. Jak jste vybíral herce? Měl jste při psaní scénáře představu, jak by měli vypadat a podle toho jste hledat? Nebo snad byla nějaká role psaná někomu přímo na tělo?

Obecně nemám moc rád castingy, takže jsem role psal již s určitou představou, jak by herci měli alespoň typově vypadat. Pak jsem obcházel divadelní představení a hledal postavy do našeho filmu, takto jsem došel k čtyřem  hlavním rolím: Petře Hřebíčkové, Ditě Zábranské, Petrovi Jeništovi a paní Aleně Ambrové. Ani jeden z nich mě neodmítl a tak jsem měl tu čest s nimi spolupracovat a jsem za to rád.

Jak dlouho trvalo samotné natáčení a pak střih materiálu?

Původně natáčení trvalo jen deset dní, nicméně po vstupu paní Jenčíkové přišly ještě na řadu nějaké dotáčky. I tak se počet natáčecích dní zastavil na čísle dvacetdva. Střih trval o déle, šlo o necelé dva měsíce, kdy materiálu bylo velké množství a opravdu jsem si s tím vyhrál. Abych neztratil určitou objektivitu, nebyl jsem na to sám, pomáhal mi napřiklad Alois Fišárek či Vít Karas. V tomto směru jsme odvedli, myslím, slušnou práci.

Už přemýšlíte, co bude dál? Připravujete nějaký další film?

Zrovna teď stříhám film s pracovním názvem Oko – tvář ve zdi režiséra Miloše Kohouta, kde hraje jednu z hlavních rolí shodou okolností Karel Roden producent Proměn. Jde o psychologický thriller až horor a do kin by měl jít v průběhu tohoto roku.

Budete číst recenze Proměn? Zajímá vás, co na vaši prvotinu řeknou recenzenti a kritici?

Samozřejmě, vždyť jde vlastně o hodnocení mé práce. Díky této zpětné vazbě se mám možnost poučit do příštích projektů.

Více z LaCultury...

  • Adolf Born “Turecko a Řecko − má láska” 4. Prosinec, 2013 Adolf Born “Turecko a Řecko − má láska” Většině lidí se při zaslechnutí jeho jména vybaví Mach a Šebestová nebo jiná ilustrace provázející knihy jeho dlouholetého přítele Miloše Macourka. Jeho svérázná osobnost ovšem patří k […]
  • Walter Mitty a jeho tajný život13. Leden, 2014 Walter Mitty a jeho tajný život Jeden z nejpopulárnějších komiků na světě za kamerou i před ní, ale komedie to není. Téměř polovina celkové stopáže doprovázena hudebními hity, ale muzikál to není. Sean Penn jako […]
  • Jak polka vyprodala rockový klub aneb návrat The Dreadnoughts30. Leden, 2014 Jak polka vyprodala rockový klub aneb návrat The Dreadnoughts V úterý 14. ledna znovu do České republiky po třech letech v rámci krátkého evropského turné zavítala vancouverská polka-punková sebranka The Dreadnoughts, která je jinak oficiálně již na […]
  • NiceLand s novým videoklipem – We Know Better27. Říjen, 2011 NiceLand s novým videoklipem – We Know Better Kapela NiceLand si pro všechny, kterým se stýská po prázdninové atmosféře, připravila překvapení – nový videoklip k písni We Know Better z poslední desky God Has Her Ways, který je […]
  • Ultimátní pavoučí restart6. Květen, 2012 Ultimátní pavoučí restart Hipík strejda Ben, šprtka Mary Jane od vedle a malý středoškolák Petr Parker, klasika, znáte to. Počkat, hipík, šprtka a středoškolák? Tady něco nehraje. Spider-man z našich časů přece […]
  • Pan Mercedes startuje novou Kingovu trilogii20. Prosinec, 2014 Pan Mercedes startuje novou Kingovu trilogii Do knihkupectví konečně přijíždí česká verze letošního románu Pan Mercedes, který je zároveň prvním dílem plánované trilogie. Text titulky potvrzuje autorství i v našich končinách […]
  • Denis Pierre Filippi – Snění1. Červenec, 2018 Denis Pierre Filippi – Snění Coraline Doucetová přijíždí na panství spravované poněkud excentrickým malým lordem, který zapomněl být dítětem a téměř všechen svůj čas tráví ve své laboratoři, aby tu dělala guvernantku. […]
  • Se zvířátky od ledna do prosince15. Duben, 2018 Se zvířátky od ledna do prosince Málokdy se stává, že se dětská obrázková knížka velmi rychle vyšvihne na čelní příčky knižních žebříčků. Publikaci Rok v lese se to však díky její originalitě povedlo. V čem je […]
  • “Zasadíme nový hrášek” … aneb Hrachovka se vrací!14. Leden, 2010 “Zasadíme nový hrášek” … aneb Hrachovka se vrací! Zrodila se, bojovala, měla úspěch …přišla krize, zanikla. Tak by se dalo ve zkratce popsat dlouholeté působení hudebního festivalu Hrachovka, který již bohužel není mezi námi. Počkat! Něco […]
  • Co předcházelo pádu Berlínské zdi III. – vymezení hranic2. Listopad, 2009 Co předcházelo pádu Berlínské zdi III. – vymezení hranic Pařížská schůzka ministrů čtyř vítězných mocností již nemohla nic změnit na skutečnosti, že druhá světová válka měla dva vítěze, a tudíž muselo mezi nimi dojít buď k přímému vojenskému […]
  • Novoroční Brno plné atrakcí26. Prosinec, 2009 Novoroční Brno plné atrakcí Pokud nepatříte k těm, co se 1. ledna probudí až k večeru s bolehlavem takovým, že by mohli skály lámat, vyrazte do Brna! V ulicích se bude konat akce Novoroční Brno – PF 2010.
  • Výstava Da Vinci – Inventions poprvé v Praze!6. Srpen, 2015 Výstava Da Vinci – Inventions poprvé v Praze! Všestrannou osobnost Leonarda da Vinciho je nyní možné poznat na výstavě Da Vinci – Inventions. Interaktivní expozice aktuálně probíhá v pražské Lucerně a platí za historicky nejucelenější […]

Absolvent žurnalistiky na Fakultě sociálních studií MU a ekonomie na Ekonomicko-správní fakultě MU. V projektu LaCultura.cz by měl být na pozici šéfredaktora, zkušenosti nabíral šéfredaktorováním mutace časopisu Prvákoviny, občasným přispíváním na web Idnes.cz, psaním na již neexistující vlastní blog, vytvářením PR článků. Web LaCultura.cz vede a provozuje pro zábavu a zájem o kulturu s lidmi, kteří tyto zájmy sdílí také. Zajímá se o kulturu, ženy, pivo, Portugalsko a Web "2.0".

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*