Ubohá Rusalka bledá, běda, běda

Z představení Ubohá Rusalka bledá; autor: Martin Zeman
Z představení Ubohá Rusalka bledá; autor: Martin Zeman
Z představení Ubohá Rusalka bledá; autor: Martin Zeman

Tragický příběh Rusalky, která se zamilovala do obyčejného lidského chlapa (na což samozřejmě nakonec doplatila), je každému znám minimálně z operní verze Antonína Dvořáka. Právě tento kus si tentokrát vzala na paškál i bratrská dvojice Petra (režie) a Matěje (výprava) Formanů.

Použití starého mýtického tématu, který má u nás dlouholetou, takřka nedotknutelnou tradici, bylo určitou  sázkou do loterie.  Avšak bratři Formanové se i této látky zhostili zcela po svém. Dokázali tragický příběh odlehčit přidáním komických rysů, aniž by se přitom odvrátili od původního žánru pohádky.

Začátek představení přivádí diváky na venkovní alžbětínskou scénu a celé první dějství (stejně jako poslední třetí) se odehrává pod širým nebem, a to za každého počasí, jak upozorňuje předem program divadla. Čtvercové prostranství obklopené jedinečnými kulisami stromů s živými větvemi a vysokými budovami s balkony se ještě před zahájením inscenace stává hledištěm pro diváky. V jejich středu dokuřuje poslední cigaretu skupinka hajných, na kraji balkonu v prvním patře se usazuje šestičlenný orchestr pod vedením Marka Ivanoviče. Ten se postaral i o hudební úpravu díla, které je značně zkráceno, přesto však nechybějí nejznámější melodie (Hou hou hou, Květiny bílé po cestě, Měsíčku na nebi…).  Nebe nad námi věští blížící se noc a v tom zaznívají první tóny klasické Rusalky. Hajní típají cigára a prorážejí si lidmi cestu k uměle vytvořeným stromům, po nichž jako po žebřících vylézají vzhůru na přilehlé balkonní prostory. Jak se později ukazuje, právě takto vytvořená scéna se stává jedním ze způsobů, jenž slučuje prostor mezi herci a diváky.

Z představení Ubohá Rusalka bledá; autor: Irena Vodáková
Z představení Ubohá Rusalka bledá; autor: Irena Vodáková

V tuto chvíli nás poprvé napadá, že herci lezoucí do několikametrové výše a přelézající zábradlí, jsou zřejmě sebevrazi. Nicméně to už na první balkon přicupitává hejno rusalek. Jejich choreografie, sestávající z trhavých pohybů, uhrančivých pohledů a především z házení dlouhých rozcuchaných vlasů, se nezdá býti náročná, o to více však působí opravdověji pro postavy divokých lesních žen.

Sbory fungují poměrně dobře, problém však nastává ve chvíli, kdy se od sester odděluje Rusalka (Anežka Kubátová) a začíná zpívat sólově. Slabým hlasem rozmlouvá s tatíčkem hastrmanem (jehož režisér umístil na nejvyšší balkon, nutno vyzdvihnout kostýmní řešení u této postavy stejně jako u čarodějnice), v některých chvílích jí slabiky ze slabého hrdla ani nevyjdou, a tak je překvapením, když se jí podaří oním kuňkáním přivolat čarodějnici. Ivana Hloužková zřejmě netrpí závratěmi, protože její magická postava je umístěna na střechu nejvyšší budovy, kde nad plameny ohňů v rudém hávu zbavuje Rusalku hlasu a činí z ní němého člověka. Po jejím výjimečném výkonu jak hereckém, tak pěveckém laťka opět klesá s prvním výstupem prince (Jiří Hajdyla). Jeho zdařilé herectví bohužel nestačí na to, aby zcela zachránilo jeho výstupy pevěcké. Zmatek mezi diváky a zřejmě i v herci zavládne v momentu, kdy se jeho postava snaží dostat z balkonu na žebřík a následně na zem milovanou Rusalku. Ta se křečovitě drží zábradlí, ne a ne se pustit, hudba běží, princ, stojící zády k dirigentovi, se ztrácí ve svém partu, bezmocné krčí rameny a divákům nezbývá než se smát.

Z představení Ubohá Rusalka bledá; autor: Martin Zeman
Z představení Ubohá Rusalka bledá; autor: Martin Zeman

Formani však v žádném případě nikdy nelákali na operu. Jinak by si ani nemohli dovolit použití nahrávek klasické Rusalky v některých náročných místech (například v Měsíčku na nebi). Jejich dílo je od počátku projektem komickým, v němž nejde o perfektní zvládnutí árií, ale spíše o situační komiku, lehkou improvizaci, výtvarné a scénické posuny. Například pro druhé dějství je publikum nahnáno do velkého sálu, v němž probíhají přípravy na ples a následně ples samotný. Nejvýraznější postavou této části je pak Cizí kněžna (Eva Vrbková/Andrea Buršová), která svým čistým (a narozdíl od Rusalky i opravdu znějícím) sopránem podtrhává svou krásu a sex-appeal. Dokonale zvládnutou komickou scénou je pak výstup kuchtíka a jeho strýčka (Robert Mikluš a Michal Dalecký), kteří se prodírají po kotníky ve vodě hledajíce čarodějnici. Do vody jsou uhrančivými divoženkami nahnáni nakonec i diváci, kteří se tudy dostávají opět na venkovní scénu, aby zde zhlédli tragický závěr. Kající se princ umírá, stejně jako jiní před ním, pod vodní hladinou jezera, do něhož vidíme skrze prosklenou stěnu (opět palec nahoru pro výtvarníka a reřiséra!).

Maximální využití prostorů divadla dává divákovi pocit, že i on je součástí příběhu. Nikdy neví, jestli za jeho zády právě neproběhne Rusalka a neštípne ho do zadnice nebo jestli se neotočí a těsně za sebou nespatří pohled mrazivě nepřítomných očí nějaké divoženky. Právě v tom je síla Ubohé Rusalky bledé. Pokud chcete jít na Dvořákovu operu, vyberte si raději klasickou verzi například v Národním divadle.  Ale pokud oceníte spíše nové ztvárnění, zajímavé režisérské pojetí, nepřehrávané herectví, fantasticky promyšlené scény a kostýmy a budete ochotni prominout některým hercům jejich hlasové (ne)možnosti, pak jsou bratři Formanové jistě dobrá volba.

Hodnocení  7/10

Ubohá Rusalka bledá

Divadlo Husa na provázku
režie: Petr Forman
hudba: Antnonín Dvořák
úprava: Marek Ivanovič
libreto: Jaroslav Kvapil
výprava: Matěj Forman
premiéra: 30. března 2009

Více z LaCultury...

  • Lehce probuzený Jan Budař25. června, 2012 Lehce probuzený Jan Budař Jan Budař a Eliščin band před sebou mají pilné léto. Čeká je několik koncertů i křest nového alba s názvem Lehce probuzený, kde zazní také hlas Elen Sonenshine, Andrey Buršové a Emmy […]
  • Konečně moderní kapesní atlas hub, který není na houby!9. června, 2021 Konečně moderní kapesní atlas hub, který není na houby! Už to bude pár let, co se moje známá zmínila, že shání kapesní atlas hub. Aktivně jsem se nabídla, že se jako recenzentka knih porozhlédnu, co trh nabízí. A nestačila jsem se divit - […]
  • Noc plná smíchu 23. května, 2013 Noc plná smíchu Pozdní úterní večer byl v olomouckém šapitó v režii autorského divadla Vosto5. Čtyři herci bavili publikum necelou hodinu poloimprovizačním vystoupením, ve kterém střídali role, oblečení a […]
  • Oskarový Milionář z chatrče a nenaplněná divácká očekávání9. dubna, 2009 Oskarový Milionář z chatrče a nenaplněná divácká očekávání Určitě se vám to už někdy stalo. Na trhu se objeví nějaká novinka a vy slyšíte ze všech stran, včetně svých známých, jak je to prostě úžasné dílo. Samé pochvalné ódy až se nestačíte divit, […]
  • V létě opět na točnu 30. května, 2014 V létě opět na točnu Tak jako každým rokem i letos pokračuje tradice krumlovské točny. Slavný projekt scénáristy Joana Brehmse i po šestapadesáti letech přitahuje davy lidí, kteří prodlévají svůj volný čas s […]
  • Tajemství ukryté v minulosti11. května, 2019 Tajemství ukryté v minulosti obálka knihy, zdroj:www.crew.cz Charlotte a její přátelé nemají na vybranou a musí se spojit s mužem, kterého až dosud považovali za nepřítele. Otso Berg, známý taky jako Černý kříž, […]
  • Císař mistry milovaný i malovaný6. března, 2013 Císař mistry milovaný i malovaný Národní galerie Praha pořádá u příležitosti čtyřstého výročí úmrtí českého panovníka a milovníka umění velkolepou výstavu umění druhé poloviny 16. století, zejména umělců tzv. […]
  • Muzikální pohádka Mrazík v divadle Jiřího Myrona30. listopadu, 2011 Muzikální pohádka Mrazík v divadle Jiřího Myrona Mrazík, slavná ruská pohádka, která se v Česku stala určitým fenoménem. Mrazíka na ledě vidělo přes milión diváků, nenechte si tedy ujít zpracování v kamenném divadle s živou hudbou a […]
  • Konkurz do akademie sborového zpěvu pro koncertní sezonu 2014/201526. března, 2014 Konkurz do akademie sborového zpěvu pro koncertní sezonu 2014/2015 Pražský filharmonický sbor vyhlašuje konkurz do Akademie sborového zpěvu pro koncertní sezonu 2014/2015. Projekt je určen studentům středních a vysokých škol a konzervatoří ve věku od 16 […]
  • Optimismem za lepší svět 27. prosince, 2014 Optimismem za lepší svět Jste pozitivně naladěni? Dnes budeme recenzovat listopadovou novinku nakladatelství Jan Melvil Publishing. Originál napsaný americkým profesorem psychologie Martinem Seligmanem s titulem […]
  • Ostrov žen moře20. května, 2021 Ostrov žen moře Mi-dža a Jong-suk žijí na korejském ostrově Čedžu. Jsou nejlepší přítelkyně navzdory tomu, že pochází z odlišných poměrů. Jong-suk vyrůstá v chudé, ale milující rodině a Mi-dža je dcerou […]
  • Peha se vrací10. července, 2018 Peha se vrací Kapela Peha se po devíti letech vrací. Novou zpěvačkou je Karmen Pál-Baláž. Téměř jednu dekádu nebylo slyšet o slovenské kapele Peha, jejíž hity Spomal nebo Za tebou dodnes hrají […]