Únos vlaku 123

Únos vlaku 123 (remake filmu z roku 1974 a zároveň snímek natočený podle stejnojmenné knihy Johna Godeyho) mě nadchnul již začátečními titulky, které postupují s Johnem Travoltou v roli šíleného Rydera a na chvíli vždy přestanou, abychom zároveň pochopili rutinu práce Denzela Washingtna v roli dispečera Garbera. Jednoduše a jasně nám hned ze začátku vysvětlí vše důležité, až na dvě maličkosti: „Proč to Ryder dělá? A proč Garber je na místě dispečera a ne v křesle pro vedoucího?“ Od té chvíle, kdy se film rozjede, se již nic nezpomalí a vy nebudete mít čas o ničem přemýšlet. Ryder přepadne se svými kumpány vlak metra, zajede s ním do tunelu, kde se k němu není možné nepozorovaně přiblížit ani z jedné strany a spojí se s dispečinkem, aby mu oznámil, že chce deset milionů dolarů a jeden cent. A časový limit je jedna hodina.

Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon
Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon

Rozjíždí se akce plná nejrůznějších lidí, kteří do příběhu přímo zasahují ze všech stran. Na scénu přichází policejní vyjednavač Camonetti, kterého si zahrál John Turturro (možná ho znáte například z Transformers, Zohan: Krycí jméno Kadeřník, Svatba podle Margot, Beze strachu…) a pokouší se vyjednávat místo Garbera. Ryder s ním není příliš spokojený, a proto zastřelí strojvůdce, kterého drží jako rukojmí a požaduje zpět Garbera. A ten se, i přes to, že se to nikomu příliš nezamlouvá, vrací na místo k mikrofonu a dál vede rozhovor s šílencem se zbraní.

Nejspíš největší akční scéna nastává ve chvíli, kdy se převážejí peníze policejním autem doprovázeným motorkami. Na rozdíl od jiných scén z akčních filmů s rychlými auty se zde nejedná o automobilovou honičku, ale pouze o honičku s časem. I tak se to neobejde beze ztrát a nakonec je i auto s penězi zničeno a náklad musí dál vést motorky.

Od filmu ovšem nečekejte pouze akci, střelbu a Travoltovy vtipy s mírným černým humorem. Vytváří se zde podivný vztah mezi zločincem a dispečerem. Garber ve svém nepříteli přese všechno nachází porozumění a (tento výraz je velmi přehnaný, ale stejně ho použiji) přátelství. James Gandolfini v roli starosty je z jedné strany nepříjemný dědek, ale i přes to k němu brzy přestanete cítit odpor a začnete ho brát spíše jako kladnou postavu.

Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon
Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon

Také ostatní postavy zde získávají tvar a páteř. Drsný černoch v uneseném vlaku se nakonec obětuje pro neznámou ženu, mladík ve chvíli, kdy očekává svou smrt, vyzná své dívce přes wabkameru lásku a sniper mířící na zločince kvůli kousnutí krysy zastřelí jednoho z nich, čímž celou situaci velmi zkomplikuje. Díky takovým scénám film získává velmi reálné tvary a vy se tím pádem můžete o dost lépe vcítit do každého momentu. Jsou to všechno lidé, dělají chyby, bojí se a povětšinou nedělají hrdinské činy.

Každý film má své chyby a i tenhle snímek se bez nich neobejde (na jednu stranu je to i dobře). Patriotismus, který nejspíš posedl úplně celé město, je chvílemi zbytečný, někdy otravný a někdy přímo směšný. Stále zaznívající věty: „Děláte to pro New York.“, „Podívejte na to město. Pro tohle bojujeme.“ nebo „Pro tohle město jsem ochoten zemřít“ jsou možná pro Newyorčany příjemné, ale pro nás smrtelníky z Evropy spíše komické, a tak začneme trochu souhlasit s Ryderem, který celé město posílá na sprostá slova.

Závěr je poněkud neoriginální a teprve tady se začnete dívat na hodinky. Co je ovšem zajímavé, tak na konci, kdy Denzel Washington probíhá těsně před jedoucím vlakem, se nejedná o žádné efekty. Washingotn z toho prý byl natolik vyklepaný, že když kolem něj těsně projel vlak, nemohl se ani hnout. Později šel pracovníkům, kteří něco takového skutečně musí dělat, složit poklonu.

Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon
Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon

Hudba celého filmu je působivá a pestrá, nasazená na správných místech, kde zvyšuje napětí, vyjadřuje pocity (v případě Rydera šílenství) a nejspíš i díky ní se nikdy nestane, že by film ztratil spád. Kamera je velmi rozdílná podle toho, kde se zrovna nachází a koho zabírá. S Travoltou se pohybuje o dost rychleji a spontánněji než s Washingtonem, s Turturrem naopak co nejklidněji a nejvyváženěji. Dva světy metra a dispečinku se ve velkém kontrastu postupně prolínají… a toto všechno spojuje geniální střih Chrise Lebenzona a hlavně režie Tonyho Scotta.

Na tento film jsem nešel s nějak velkým očekáváním, ale odešel jsem s pocitem naprostého naplnění. Čtyři týdny natáčení v opravdovém metru New Yorku (mimochodem časový rekord, po který se kdy v tomto metru natáčelo), vytvoření si vlastního vlaku se vším, co může potřebovat pro jízdu, osmi hodinové školení více než 400 lidí o bezpečnosti pohybu v podzemních prostorech a hlavně vodění velkých filmových hvězd do temných uliček plných odpadků, injekčních stříkaček a krys, to všechno se na filmu velmi viditelně podepsalo a výsledek je přinejmenším vynikající. Takže pokud vám již bylo 12 let, rozhodně doporučuji.

Rate this post

Více z LaCultury...

  • Norské dřevo na plátně ztvrdlo17. března, 2011 Norské dřevo na plátně ztvrdlo Nakonec i česká kina obráží adaptace slavného románu Harukiho Murakamiho. Zda se jedná o zbytečný film nebo důstojnou adaptaci se dočtete v naší recenzi.
  • Gogol Bordello rozdováděli Prahu. Hodně.16. prosince, 2009 Gogol Bordello rozdováděli Prahu. Hodně. Když jsem se mladé studentky v Malé sportovní hale zeptala, proč byla ochotná dát takhle před Vánoci celkem nemalý peníz za koncert Gogol Bordello, řekla mi: "Ježiši, to je otázka! Protože […]
  • Černá kniha českých bestiálních vrahů30. srpna, 2023 Černá kniha českých bestiálních vrahů Jedenáct příběhů českých bestiálních vrahů. Jedenáct osudů nejen zločinců, ale i jejich obětí a pozůstalých, kterým se tragicky změnil život. Soudní procesy, popravy, sebevraždy, to je jen […]
  • Diář pro knihomoly22. prosince, 2022 Diář pro knihomoly Knihy miluju od jakživa a jsem zarytý knihomol, který oceňuje zpracování jednotlivých výtisků, texturu papíru, sytost barev, vůni knihy, možnosti příběhů, kouzlo slov a všechny další […]
  • Digitální minimalismus4. prosince, 2021 Digitální minimalismus Uvedením iPhonu Stevem Jobsem v roce 2007 se změnil náš svět. Steve Jobs také nečekal, že miliardy lidí propadnou chytrému zařízení, které umělo volat a pouštět písničky. Díky mobilnímu […]
  • Das Filmfest — každý si vybere 6. října, 2014 Das Filmfest — každý si vybere Již po deváté se v Praze a v Brně v říjnu uskuteční přehlídka kinematografie z německy mluvících zemí. Das Filmfest do České republiky přináší to nejlepší a nejzajímavější z tvorby […]
  • 7. února, 2016 Hrdinka s dračíma očima, elfími oušky a lidskou houževnatostí Milí čtenáři fantasy, také máte dojem, že příběhů o dracích není nikdy dost? Cože, že téma dračích jezdců je už obehrané? No, pravda, některé kousky by byl člověk raději nikdy neotevřel. […]
  • Liga Spravedlnosti: Žádná spravedlnost6. listopadu, 2021 Liga Spravedlnosti: Žádná spravedlnost Přebal knihy Liga Spravedlnosti: Žádná spravedlnost hlásí, že se můžeme těšit na komiksovou událost roku! Opravdu je tomu tak? Můžeme se těšit na sérií nových události? Nová série má […]
  • Představení Colours of Ostrava 2015 – část 27. července, 2015 Představení Colours of Ostrava 2015 – část 2 Již pouhé dva týdny zbývají do začátku jednoho z nejnavštěvovanějších a nejrespektovanějších festivalů u nás. Na jaká lákadla se letos mohou fanoušci těšit? Ta největší a nejzajímavější […]
  • Styl DEREVA je DEREVO30. března, 2010 Styl DEREVA je DEREVO Milí příznivci divadla, nechte se pozvat na pražskou premiéru představení HARLEKIN světoznámé divadelní skupiny.
  • 20. dubna, 2014 Literární jaro Zlín 2014 Baťovské město letos pohostí již 5. ročník festivalu Literární jaro Zlín, který bude probíhat po dobu čtyř týdnů od 22. dubna do 20. května 2014. Podtitul letošního setkání zní Literatura […]
  • Branky, body, striptéři – malá, velká podívaná10. dubna, 2010 Branky, body, striptéři – malá, velká podívaná V prostoru Casa Gelmi v ulici Korunní 30 je od 28. února k vidění představení Branky, body, striptéři. Režisér Peter Serge Butko se rozhodl zinscenovat známý skandál fotbalistů české […]