
Tim Burton si už stihl během své takřka čtyřicetileté kariéry udělat ve filmovém světě velmi dobré jméno. Tituly, pod kterými je podepsaný, se vždy více či méně lišily od „normální“ středoproudé produkce. Vzpomeňme si na takového Střihorukého Edwarda (1990), při němž se poprvé pracovně sešel s Johnny Deppem, který od té doby v „burtonovkách“ ztělesňoval všemožné postavy, jakkoliv šílené, podivné, neuvěřitelné, bláhové a vymykající se všem zaběhnutým představám běžného člověka.

Takové role se Depp chopil i v komediích Ed Wood (1994), Karlík a továrna na čokoládu (2005) či v muzikálu Sweeney Todd (2007). V mnohým Burtonových dílech se vedle Deppa objevuje i režisérova dvorní herečka, múza a zároveň životní partnerka – Helena Bonham Carter. Pod režijní taktovkou svého přítele se poprvé objevila v Planetě opic (2001) a od té doby nechyběla v žádném jeho snímku. A jelikož jsem na začátku psala o čtyřlístku, tak tato jména doplním ještě o hudebního skladatele Dannyho Elfmana. Pochybuji, že je někdo, kdo by ještě neviděl žádný film, do něhož by hudbu nedělal právě Elfman. Ze seznamu filmů Tima Burtona jeho jméno nalezneme u animované Mrtvé nevěsty (2005), hororové Ospalé díry (1999), již zmíněného Karlíka a továrny na čokoládu a nejnověji pak právě u Alenky.
Tímto, co možná nejstručnějším úvodem se zlomky tvorby jak Burtona, tak Deppa, Cartrové i Elfmana, jsem chtěla jen poukázat na propojenost těchto čtyř mistrů v svém oboru. A důkazem, že jim to společně opravdu jde, je fakt, že málokterý ze všech zmíněných filmů vás dokáže zklamat. A stejně tak Alenka v říši divů.

Přesto se Alenka v mnohém liší od dřívějších Burtonových počinů. Na první pohled je mnohem světlejší a především barevnější. A ano, je ve 3D. Právě třetí rozměr je jen taková třešnička na dortu, která však nenadchne, ale ani neurazí. Podobně jako u Avatara, oscarovému filmu, který tento 3D boom nedávno způsobil, jsem zde tuto momentálně superoblíbenou technickou vymoženost ocenila pouze ve zobrazování onoho báječného světa, plného prazvláštních květin, rostlin, zvířat… Bez toho, aby na mě králík házel hrnečky, bych se klidně obešla.
Tim Burton přesto podle mého odvedl skvělou práci a já se v kině báječně bavila. Spojení animace a živých postav neruší ani trochu. Všechny mají šmrnc, svůj osobitý humor a samozřejmě – jak už to tak v „burtonovkách“ bývá – všechny mají i své vlastní podivnůstky a zvláštnosti. Dvojčata Tweedledee a Tweedledum by si jistě zasloužili více prostoru, podobně jako trochu bláznivá Bílá královna v podání Anne Hathaway. Johnny Depp coby Kloboučník se blýskl opět skvělým výkonem a jeho závěrečný tanec by si určitě neměla nechat ujít žádná fanynka tohoto dnes nejvytíženějšího herce Hollywoodu. Pakliže výkon Mii Wasikowské se mi zdál nevyvážený a chvílemi nudný, před tím, co zde předvedla Helena Bonham Carter hluboce smekám. Velkohlavá a přísnokrutá Srdcová královna, nenáviděná poddanými a milující publikem, jejímž největším koníčkem a vlastně i nejčastějším prostředkem vládnutí je stínaní hlav, bude jistě filmovou nejoblíbenější zápornou postavou tohoto roku.
O něco hůře pak dopadl český dabing. Nový trend třetích rozměrů nám dává sice požitek z 3D představení, přesto nám ještě nebyl dán (míněno v tuzemských kinosálech) ten luxus sledovat takový snímek v originálním znění. A opět zde platí: dabing Kloboučníka a Srdcové královny bezchybný, Alenka už dopadla o něco hůř. Nevím, zda bylo pak záměrem houseňáka Absolema, věčně zahaleného v dýmu, nechat nadabovat Jiřího Bartošku – věčně zahaleného v dýmu.

Důležitým prvkem každého filmu je vždy hudba. A pokud je jejím autorem Danny Elfman, pak se hudba stává i čímsi víc. O to méně chápu, proč titulní písní Alenky v říši divů je song od pop/rock/punkové zpěvačky Avril Lavigne. Elfman má úžasný dar cítit jaké tóny daná scéna potřebuje a hlavně umí celý film dostat právě díky hudebnímu podkresu o pár úrovní výš. To, co poté sledujete není jen lahoda pro vaše oko, ale i ucho.
A aby té chvály nebylo málo, tak jistě stojí za zmínku i práce animátorů, vizážistů, kostymérů, techniků… Pravdou je, že Alenka mi připadala jako poctivě odvedená práce. Výborný film vycházející z výborného námětu a vedený výbornou rukou výborného režiséra. Přesto musím přiznat, že jsem od Alenky v říši divů čekala mnohem jasnější a zřetelnější Burtonův rukopis. Trochu více děsu, výlučnosti, trochu toho, proč si Burtenovy filmy nikdy nespletete s filmy jiných tvůrců. Jsem přesvědčená o tom, že mnozí po zhlédnutí budou tvrdit, že Burton už není TEN Burton. Na jeho obhajobu snad jen říct, že každý filmař má jistě právo natočit si čas od času i nějaký „normálnější“ snímek.
Alenka v říši divů (Alice in Wonderland), USA, 108 minut
- režie: Tim Burton
- hrají: Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Alan Rickman, Crispin Glover, Michael Sheeen,…
- premiéra: 4.3.2010
Hodnocení: 8/10