Svět očima Reného Magritta

Magritte (1898-1967) nebyl typický surrealista jako např. Dalí. Belgický umělec si rád pohrával s perspektivou a jeho obrazy se pohybují na hranici snů a reality. Narodil se v městečku Lessines, ale často se s rodiči a dvěma mladšími bratry musel stěhovat. Ve 12 letech se projevil jeho zájem o kreslení a začal navštěvovat kurzy. Jeho tvorba však vždy skrývala jisté napětí a tajemství. Už jako čtrnáctiletý si musel uvědomovat pomíjivost a těžkost života. Zemřela mu totiž matka. Spáchala sebevraždu skokem do řeky Sambre. Mladý René byl u toho, když její tělo vytahovali ven. Měla šátek omotaný kolem obličeje. Tento obraz musel pozdějšímu věhlasnému umělci zůstat v hlavě, protože se stal inspirací pro jeho nejznámější obraz Milenci (Les amants, 1928).

Personal Values, 1952, zdroj: albertina.at

Rád také vyhledával tajemství v knihách a příbězích. Miloval Edgara Allana Poea a postavu Fantomase. Oba motivy pak promítl do své tvorby, jako například v obraze pojmenovaném Vrah v ohrožení (assasin menacé, 1927). Vyobrazené postavy jsou velmi typizované. Jedná se především o muže, kteří jsou všichni oděni do černého šatu s buřinkou na hlavě. Spoustu těchto mužů namaloval nad městem, jak prší z nebe. Malbu pak pojmenoval Golconde (1953). Inspiraci pro název mu poskytl jeho přítel básník Louis Scutenaire, který psal o indickém městě Golkonda. Magritte však měl jiný záměr. Obrazem chtěl upozornit na automatizaci a mechanizaci v průmyslovém městečku Charleroi, kde s otcem a bratry žili.

“The mystery is not one of the possibilities of the real. The mystery is that which is absolutely necessary for there to be real.”

Během první světové války se setkal se skupinou dadaistů. S jedním z nich, s E. L. T. Mesensem, dokonce založil časopis, kam přispívaly významné postavy tehdejší umělecké avantgardy, jakými byli např. Hans Arp, Francis Picabia, Man Ray nebo Tristan Tzara. Rok 1922 se Renému změnil po osobní stránce. Vzal si svou lásku Georgette Berger, se kterou vytvořil harmonický pár až do konce života. Georgette pro Reného byla nejen psychickou oporou, ale také mu pomáhala s tvorbou. Stála modelem pro některé jeho obrazy. Výstava v Albertině nabízí i pohled do soukromí ve formě krátkých natočených spotů z domácnosti Magrittových. Ač Magritte na fotografiích působí velmi přísně, na videích René i Georgette prokázali svůj smysl pro humor. Je vidět, že ti dva k sobě zkrátka patřili. Magrittova láska také tvrdě bojovala proti jedné italské firmě, která umělcův obraz The Flavour of Tears (1948) použila v boji proti kouření.

Sám Magritte nesnášel jakékoliv zaškatulkování. Netvořil, aby prodával. Nemaloval, co se prvoplánově líbilo. Ale jeho tvorba měla obrovské ohlasy, a proto není divu, že na ní chtěly různé skupiny parazitovat. Tato situace nastala i po umělcově vstupu do komunistické strany. Její představitelé si nemohli lepší propagandu přát. René se ale vůči těmto snahám ohradil, když řekl: „Není důležité pro umění být Valonem nebo vegetariánem“.

Les Amants, 1928, zdroj: albertina.at

Belgický surrealista věřil všemu, co dělá, včetně komunistické ideologie. Zažil druhou světovou válku, a proto toužil po změně. Po větší lidskosti, naplněném smyslu života a svobodě. Válku například zobrazil jako krásnou ženu v bílých šatech s květinou místo obličeje (The Great War, 1964). Nemaloval krvelačné scény, ale krutost a násilí vždy zaobalil do uhlazeného papíru. I v tom byla jeho síla. Vždyť neuvědomujeme si, že nebezpečné věci jsou právě ty elegantně vypadající a skryté?

Většina motivů jeho obrazů však neměla s válkou nic společného. Rád oklamával smysly. Ukazoval, že nic není takové, jaké se nám na první pohled může zdát. Povedlo se mu také přenést taje lingvistiky na plátno. Na obraze zvaném The Betrayal of Images (1929) namaloval dýmku a pod ní napsal: Toto není dýmka. Opravdu zmíněná dýmka není dýmkou. Je to jen pojem námi vytvořený pro tento předmět. V češtině dýmka, ve francouzštině „pipe“. A kdo řekl, že se tak bude jmenovat?

“The surreal is but reality that has not been disconnected from its mystery.”

Známé jsou také jeho průhledy do krajiny. Kde začíná obraz, který malíř tvoří podle scenérie, a kde samotná krajina? Nebo jeho klasické porušování fyzikálních zákonů. Těžký kus skály visící ve vzduchu? Obrovské jablko zaplňující celou místnost? Nebo rozsvícené pouliční lampy, tmavé stíny a na obloze slunečno? V Magrittově světě je všechno možné.

Nejen muže nechal Magritte oživit na plátně. Fascinovalo ho i ženské tělo. V jeho podání však nešlo o žádnou pornografii, i když nenechte se na výstavě zaskočit koutkem určeným pro dospělé. Tam najdete kresby opravdu explicitní. Nutno podotknout, že se malíř inspiroval perverzním básníkem Georgem Bataillem. Typické však pro něj bylo různé skládání a přemisťování částí lidského těla. V obraze s názvem Znásilnění (The Rape, 1934) pak místo obličeje malíř umístil ženské přirození.

Renému Magrittovi se tak podařilo povýšit surrealismus na jinou úroveň. Ukázal vzdálenost mezi námi a přírodou; vzdálenost mezi skutečností a pojmy; vzdálenost mezi skutečností a obrazem reality vytvářeným politikou a médii a v neposlední řadě také vzdálenost mezi tím, co vidíme a tím, co je nám skryto. Pokud umělec sám našel odpovědi na některé otázky, se už nedozvíme. Za svou tvorbu však byl oceněn ještě za svého života. V roce 1956 obdržel Guggenheimovu cenu. Slavil úspěchy i se svými výstavami v Paříži, v Bruselu, Londýně nebo New Yorku. Roku 1967 zemřel na rakovinu v belgické metropoli.

Stále máte pocit, že rozumíte světu? Nespoléhejte se na své smysly a jeďte radši Magritta navštívit!

Magritte
9. 11. 2011 – 26. 2. 2012
Albertina, Vídeň
Vstupné:  dospělí – 11 EURO
studenti (do 26 let) – 8 EURO
skupiny (více jak 15 lidí) – 8 EURO
děti do 19 let – ZDARMA
Otevírací doba: denně: 10:00 – 18:00
středa: 10:00 – 21:00

 

 

Rate this post

Více z LaCultury...

  • Doteky básnických -ismů5. listopadu, 2016 Doteky básnických -ismů Nová básnická sbírka Lydie Romanské Sirka Henriho Bremonda dává svou anotací tušit, že půjde o přelomový titul autorčiny tvorby. Romanská již názvem sbírky „manifestuje svůj příklon […]
  • BOŽSKÝ KOMEDIANT – Salvador Dalí13. listopadu, 2015 BOŽSKÝ KOMEDIANT – Salvador Dalí Pro úspěch a vysokou návštěvnost byla do 5. ledna 2016 prodloužena výstava s názvem Božský komediant v Galerii Mariánská, kde můžete spatřit 193 děl surrealisty Salvadora Dalího. K vidění […]
  • Colours of Ostrava podruhé: Headlinerový průvodce 20169. března, 2016 Colours of Ostrava podruhé: Headlinerový průvodce 2016 Colours of Ostrava v posledních letech přivezli do českých luhů a hájů skvělé nejen tuzemské, ale i zahraniční interprety. Podle doposud ohlášených umělců by letošní rok neměl být […]
  • Festival Jazz Goes to Town představil hvězdy mezinárodní hudební scény i tvorbu mladé generace12. října, 2020 Festival Jazz Goes to Town představil hvězdy mezinárodní hudební scény i tvorbu mladé generace V termínu 6.–10. 10. 2020 proběhl v Hradci Králové 26. ročník mezinárodního hudebního festivalu Jazz jde městem / Jazz Goes to Town. S ohledem na aktuální situaci v ČR i ve světě došlo […]
  • Bratři Sesterové – V žáru bratrské lásky1. června, 2013 Bratři Sesterové – V žáru bratrské lásky Bratři Sesterové jsou zábavnou knihou plnou dobových rekvizit a krasořečných obratů protkaných sarkastickou nitkou. Frivolní stránku příběhu vyjadřuje i samotná grafická podoba vydání, jíž […]
  • Hledáte dobrodružný steampunkový román?21. září, 2021 Hledáte dobrodružný steampunkový román? Dech beroucí vzducholodě, mazní piráti, detektivní pátrání, věrná láska, unikátní hrdinové i přátelská soudržnost - to jsou hlavní ingredience, které Josiah Bancroft použil ve druhém dílu […]
  • Romantika z vyhlazovacího tábora30. ledna, 2019 Romantika z vyhlazovacího tábora Téma holocaustu je literárně zjevně nevyčerpatelné a po čtenářsky úspěšné Osvětimské knihovnici tu máme neméně úspěšného Tatéra z Osvětimi. Kniha vzbudila mezi čtenáři řadu vášnivých […]
  • Jak se žije u sousedů?6. září, 2014 Jak se žije u sousedů? Garrettovi jsou všechno to, co Reedovi nejsou – hlasití, chaotičtí a láskyplní. A Samantha Reedová nemůže odolat a každý večer tuto úžasnou rodinu pozoruje ze svého střešního okna a touží […]
  • „HEARTLAND“ 10. června, 2014 „HEARTLAND“ Světoznámý fotograf a člen MAGNUM Photos Thomas Hoepker se představuje v pražské Leica Gallery. Vystavuje zde legendární sérii černobílých snímků "Heartland", které pořídil v roce 1963 v […]
  • Recenze knihy Drobky v peřinách20. ledna, 2022 Recenze knihy Drobky v peřinách V období adventu, v čase, kdy je vše tak nějak hezčí, kdy se na sebe i lidé umí usmívat, kdy máme pochopení pro nejrůznější „nepodárky“, se snažíme zpomalit všudypřítomný frmol, zvolnit […]
  • Na kus řeči s Janou Lotou2. září, 2010 Na kus řeči s Janou Lotou Charismatická zpěvačka se sametovým hlasem, muzikantka hrající na klavír, bojovnice věnující se akčnímu sportu Muay Thai a velká vyznavačka sportu všeobecně, to je jen zlomek věcí […]
  • HAFEST 2. 6. 20185. června, 2018 HAFEST 2. 6. 2018 Ha Kultura z.s. zve na osmý ročník festivalu HAFEST 2. června 2018. Místo konání: Areál u hráze Hať, K Remízce 53A Harmonogram: 15:30     […]