Motýlí efekt? Obraz jako různosměrná dekonstrukce celku

Martin Gerboc - Člověk bez osudu

Galerie Rudolfinum
18. 1. – 10. 3. 2013
6 způsobů dramatizace obrazu
6 způsobů různosměrné dekonstrukce celku, který se neustále rozpadá
6 způsobů výrazové defragmentace obrazu
Kurátor výstavy: Petr Vaňous
Výstava Motýlí efekt? představuje reprezentativní výběr děl šesti malířů posledních tří generací, kteří se ve své tvorbě snaží postihnout mezníky současného společenského a kulturního vývoje. Vladimír Véla, Adam Štěch, Lubomír Typlt, Martin Gerboc, Daniel Pitín a Jiří Petrbok prostřednictvím jednotícího media, kterým je obraz, tyto mezníky interpretují a reflektují nejrůznějšími přístupy. Od touhy po společném “meziprostoru”, přes hledání nového formátování příběhu, ke kritickému čtení obrazu a v neposlední řadě také inicializací témat zrcadlení rovin, které nastavuje samotná “realita”. Po výstavě britské malby Beyond Reality / British Painting Today tak Galerie Rudolfinum přináší
divákům další zajímavý pohled na téma “reality” a její uměleckou reflexi v současném světě.

Šest autorských, koncepčně odlišných přístupů k obrazu otevírá základní otázku, a sice, jaké jsou aktuální možnosti malířské reflexe dnešní doby v kontextu prostoru, v němž žijeme. Doby, která v sobě nese množství rozmanitých kulturních impulzů, stop a vrstev, jejichž původ nelze jednoduše identifikovat. Doby, pro kterou je zároveň příznačný akt mizení jakékoli jednoty, podprahově vnímané jako společná jistota,” říká kurátor výstavy Petr Vaňous.

 

Martin Gerboc - Člověk bez osudu
Martin Gerboc – Člověk bez osudu

Nejistota z neznámého se u každého z autorů projevuje ve znepokojivých námětech, vrstvením časových rovin, rozpadem chronologického uvažování či deformací motivů každodenního života. Jiří Petrbok (1962) zachycuje pomocí vnitřních obsahů archetypální paměť – identitu, která je nadčasová. Navrací prostřednictvím recyklace a parafráze kapitol z dějin umění a kultury obsahy minulého umění jdoucí napříč časem. Cituje a přetváří díla do té míry, že dochází k jistému odhmotnění, spirituální redukci, a zároveň k možnosti utvořit zcela novou formu obrazu. Touhu po odpojení z chronologicky vnímaného běhu událostí vyjadřuje i Lubomír Typlt (1975), který v jakémsi “meziprostoru” vytváří vztahové konstelace mezi figurami. Postavy často zmnožuje, čímž pomáhá rozkládat příběh. Motiv zmnožování pak přivádí k myšlence čtení příběhu pomocí modelových prototypů. Obraz jako kritický nástroj používá Martin Gerboc (1971), v jehož dílech nalezneme básnické a filozofické citace Baudelaira, Artauda, Foucaulta či Barthese. Květy zla a jiná temná poselství ožívají v krutém dekadentním divadle dnešní doby. Vladimír Véla (1980) se navrací k iniciačnímu aktu malby a nechává vyznívat její vnitřní sílu. Používá jednoduché malířské formy, aby tak vynikla síla motivu.
Prolínání filmové estetiky a klasického malířství se světem současné malby ve svých obrazech zachycuje Daniel Pitín (1977). Reflektuje, nakolik je malba schopna zapůsobit v jednom okamžiku, na rozdíl od filmových scén. Pitín se pouští do nového formátování příběhů, vlastně storyboardu. Snaží se, aby malba budovala obrazový, časově nezařaditelný prostor. Přetvářením dějin umění se zabývá Adam Štech (1980), který používá části historických děl k vytvoření zcela nového kontextu, přičemž se ironicky vymezuje k nostalgii a patosu.

Kurátor výstavy využívá myšlenku tzv. Motýlího efektu jako metaforu pro znázornění, jak zdánlivě nesouvisející a nepodstatné skutečnosti ovlivňují vývoj dalších událostí, v tomto případě dění na české výtvarné scéně. Motýlí efekt vyjadřuje citlivou závislost vývoje systému na počátečních podmínkách, jejichž malé změny mohou mít za následek velké variace v delším průběhu. I něco tak malého, jako třepotání motýlích křídel, může v konečném důsledku vyvolat tajfun.

Lektorské oddělení Galerie Rudolfinum připravilo k výstavě soubor doprovodných programů, který nabídne výpovědi samotných umělců, projekce videoklipů skupin Last Days of Jesus nebo WWW, diskuze a komentované prohlídky s kurátorem.

K výstavě vychází katalog obsahující eseje kurátora výstavy Petra Vaňouse, rozhovory s umělci a rozsáhlou obrazovou část.

Vystavující umělci:

Lubomír Typlt - Červený útěk
Lubomír Typlt – Červený útěk

Vladimír Véla
Adam Štech
Lubomír Typlt
Martin Gerboc
Daniel Pitín
Jiří Petrbok
Vstupné:
plné 120 Kč
snížené 70 Kč
Otevírací doba:
út – st, pá – ne: 10:00 – 18:00
čt: 10:00 – 20:00

Rate this post

Více z LaCultury...

  • Máte druhý díl Anny Frankové?7. května, 2017 Máte druhý díl Anny Frankové? Nevěříte vlastním očím? Ale ano, lidé se v knihkupectví opravdu shánějí po kde čem a očekávají, že knikupci mají unikatní šestý smysl. Ví přesně jakou knihu pro hledáte, i když znáte jen […]
  • Jak zacházet s nemrtvými aneb i mrtví chtějí žít19. ledna, 2013 Jak zacházet s nemrtvými aneb i mrtví chtějí žít Po velkém zombie šílenství v podobě Živí mrtví se rodí díla s tématem zombie jako na běžícím pásu. Není výjimkou ani toto dílo od švédského autora Johan Ajvide Lindqvista "Jak zacházet s […]
  • Po stopách rituálních obětí22. srpna, 2015 Po stopách rituálních obětí Od té doby, co nakladatelství Host začalo vydávat v českém překladu knihy Petera Maye, získal si tento autor u nás bezpočet fanoušků. Díky různorodému prostředí, ve kterém se jeho knihy […]
  • Metrik zahraje na prvním letošním DNB Rodeu17. ledna, 2013 Metrik zahraje na prvním letošním DNB Rodeu První DNB Rodeo letošního roku se tradičně odehraje v klubu Matrix, a to 18. ledna 2013. Zahraničním headlinerem bude tentokrát nová posila Hospital Records - Metrik. O český support se […]
  • Turbína v noci na Ovocném trhu11. září, 2009 Turbína v noci na Ovocném trhu Nedávno otevřená pražská galerie Vernon city vystavuje od konce července díla českého výtvarníka Lubomíra Typlta. Ve třech malých místnostech si návštěvníci mohou prohlédnout malby i […]
  • 23. července, 2018 Ze života kokainového krále Pabla Escobara “Milovala jsem Pabla, nenáviděla jsem Escobara.” Tak zní slova někdejší kolumbijské televizní moderátorky, ale hlavně milenky Pabla Escobara, Virginie Vallejo. A proč stojí za zmínku? […]
  • Rock for People přiveze spoustu zahraničních hvězd13. června, 2017 Rock for People přiveze spoustu zahraničních hvězd Festival s dlouhou tradicí a zvučnými jmény ve svém lineupu. I letos se bude konat na tradičním místě, tedy v Hradci Králové, ve Festival parku, jinými slovy na letišti. Na […]
  • Letošní MoR nabral nevídaně na síle16. května, 2016 Letošní MoR nabral nevídaně na síle Zdá se, že tentokrát můžeme očekávat výjimečně úspěšný ročník. Potvrzené kapely se výrazně rozšířily o velmi zajímavá jména a určitě přilákají velké množství fanoušků. K již tak zajímavé […]
  • Černá louka v obležení amerických veteránů 13. června, 2013 Černá louka v obležení amerických veteránů Zajímáte se o americké klasiky? V tom případě máme pro všechny milovníky aut tip na zajímavý výlet. A to do Ostravy na výstavu klasických amerických vozů. Výstava „American classic cars“ […]
  • Kapela Lucie vydá novou desku „EVOLUCIE“12. července, 2017 Kapela Lucie vydá novou desku „EVOLUCIE“ Patrně nejznámější česká kapela Lucie přichází po šestnácti letech s novou deskou. Kolekce ponese název EVOLUCIE. Na novém společném díle se podílí celé původní složení legendární kapely, […]
  • 3. srpna, 2018 Ztracení se v Ztracených Baví vás knihy pro vybrané? Baví vás kombinace Matrixu a psychologie? Baví vás ztratit se v knize jako v podzemí? Potom čtěte dál o knize Ztracení od Henrika Fexeuse.  Tato kniha je […]
  • Ostrov žen moře20. května, 2021 Ostrov žen moře Mi-dža a Jong-suk žijí na korejském ostrově Čedžu. Jsou nejlepší přítelkyně navzdory tomu, že pochází z odlišných poměrů. Jong-suk vyrůstá v chudé, ale milující rodině a Mi-dža je dcerou […]