Motýlí efekt? Obraz jako různosměrná dekonstrukce celku

Martin Gerboc - Člověk bez osudu

Galerie Rudolfinum
18. 1. – 10. 3. 2013
6 způsobů dramatizace obrazu
6 způsobů různosměrné dekonstrukce celku, který se neustále rozpadá
6 způsobů výrazové defragmentace obrazu
Kurátor výstavy: Petr Vaňous
Výstava Motýlí efekt? představuje reprezentativní výběr děl šesti malířů posledních tří generací, kteří se ve své tvorbě snaží postihnout mezníky současného společenského a kulturního vývoje. Vladimír Véla, Adam Štěch, Lubomír Typlt, Martin Gerboc, Daniel Pitín a Jiří Petrbok prostřednictvím jednotícího media, kterým je obraz, tyto mezníky interpretují a reflektují nejrůznějšími přístupy. Od touhy po společném “meziprostoru”, přes hledání nového formátování příběhu, ke kritickému čtení obrazu a v neposlední řadě také inicializací témat zrcadlení rovin, které nastavuje samotná “realita”. Po výstavě britské malby Beyond Reality / British Painting Today tak Galerie Rudolfinum přináší
divákům další zajímavý pohled na téma “reality” a její uměleckou reflexi v současném světě.

Šest autorských, koncepčně odlišných přístupů k obrazu otevírá základní otázku, a sice, jaké jsou aktuální možnosti malířské reflexe dnešní doby v kontextu prostoru, v němž žijeme. Doby, která v sobě nese množství rozmanitých kulturních impulzů, stop a vrstev, jejichž původ nelze jednoduše identifikovat. Doby, pro kterou je zároveň příznačný akt mizení jakékoli jednoty, podprahově vnímané jako společná jistota,” říká kurátor výstavy Petr Vaňous.

 

Martin Gerboc - Člověk bez osudu
Martin Gerboc – Člověk bez osudu

Nejistota z neznámého se u každého z autorů projevuje ve znepokojivých námětech, vrstvením časových rovin, rozpadem chronologického uvažování či deformací motivů každodenního života. Jiří Petrbok (1962) zachycuje pomocí vnitřních obsahů archetypální paměť – identitu, která je nadčasová. Navrací prostřednictvím recyklace a parafráze kapitol z dějin umění a kultury obsahy minulého umění jdoucí napříč časem. Cituje a přetváří díla do té míry, že dochází k jistému odhmotnění, spirituální redukci, a zároveň k možnosti utvořit zcela novou formu obrazu. Touhu po odpojení z chronologicky vnímaného běhu událostí vyjadřuje i Lubomír Typlt (1975), který v jakémsi “meziprostoru” vytváří vztahové konstelace mezi figurami. Postavy často zmnožuje, čímž pomáhá rozkládat příběh. Motiv zmnožování pak přivádí k myšlence čtení příběhu pomocí modelových prototypů. Obraz jako kritický nástroj používá Martin Gerboc (1971), v jehož dílech nalezneme básnické a filozofické citace Baudelaira, Artauda, Foucaulta či Barthese. Květy zla a jiná temná poselství ožívají v krutém dekadentním divadle dnešní doby. Vladimír Véla (1980) se navrací k iniciačnímu aktu malby a nechává vyznívat její vnitřní sílu. Používá jednoduché malířské formy, aby tak vynikla síla motivu.
Prolínání filmové estetiky a klasického malířství se světem současné malby ve svých obrazech zachycuje Daniel Pitín (1977). Reflektuje, nakolik je malba schopna zapůsobit v jednom okamžiku, na rozdíl od filmových scén. Pitín se pouští do nového formátování příběhů, vlastně storyboardu. Snaží se, aby malba budovala obrazový, časově nezařaditelný prostor. Přetvářením dějin umění se zabývá Adam Štech (1980), který používá části historických děl k vytvoření zcela nového kontextu, přičemž se ironicky vymezuje k nostalgii a patosu.

Kurátor výstavy využívá myšlenku tzv. Motýlího efektu jako metaforu pro znázornění, jak zdánlivě nesouvisející a nepodstatné skutečnosti ovlivňují vývoj dalších událostí, v tomto případě dění na české výtvarné scéně. Motýlí efekt vyjadřuje citlivou závislost vývoje systému na počátečních podmínkách, jejichž malé změny mohou mít za následek velké variace v delším průběhu. I něco tak malého, jako třepotání motýlích křídel, může v konečném důsledku vyvolat tajfun.

Lektorské oddělení Galerie Rudolfinum připravilo k výstavě soubor doprovodných programů, který nabídne výpovědi samotných umělců, projekce videoklipů skupin Last Days of Jesus nebo WWW, diskuze a komentované prohlídky s kurátorem.

K výstavě vychází katalog obsahující eseje kurátora výstavy Petra Vaňouse, rozhovory s umělci a rozsáhlou obrazovou část.

Vystavující umělci:

Lubomír Typlt - Červený útěk
Lubomír Typlt – Červený útěk

Vladimír Véla
Adam Štech
Lubomír Typlt
Martin Gerboc
Daniel Pitín
Jiří Petrbok
Vstupné:
plné 120 Kč
snížené 70 Kč
Otevírací doba:
út – st, pá – ne: 10:00 – 18:00
čt: 10:00 – 20:00

Více z LaCultury...

  • Byl první máj…3. května, 2009 Byl první máj… Byl první máj, byl lásky čas, hrdliččin zval ku lásce hlas... První máj je nejenom svátkem lásky, ale i práce a míru. Jak by asi Země vypadala, kdyby nikdo nepracoval a lidé se neměli […]
  • 10. května, 2014 Mýty 1: Legendy v exilu Varování! Tato knížka se nesmí v žádném případě dostat do rukou dětem! Přece je nechceme připravit o veškeré iluze o pohádkovém světě. Přece žádné dítko nesmí vědět, že pohádková říše je v […]
  • Zátah v nočním rozjezdu – má smysl?28. dubna, 2009 Zátah v nočním rozjezdu – má smysl? Cestující jedoucí v brněnském pátečním nočním spoji číslo 90 směrem do Kohoutovic zatím nic netuší, zbývá několik minut do půlnoci a autobus čeká na poslední pasažéry. Jen co se změní […]
  • Turné Tata Bojs je v plném proudu10. listopadu, 2015 Turné Tata Bojs je v plném proudu Kapela Tata Bojs na konci října zahájila své koncertní turné s názvem od A do B tour. Stálice české hudební scény započaly koncertní putování v Jablonci nad Nisou. Turné jedou k […]
  • Něžnost 21. září, 2013 Něžnost Knížka Něžnost mě na první pohled zaujala zejména díky mé oblíbené francouzské herečce Audrey Tatou, která – jak jsem se později dozvěděla – hrála roli ústřední hrdinky ve filmu, jenž byl […]
  • Středoškoláci budou „rozhodovat o Evropě“12. listopadu, 2009 Středoškoláci budou „rozhodovat o Evropě“ „Rozhoduj o Evropě: Model Evropské Unie“ je totiž název unikátního projektu, který umožní českým studentům interaktivním způsobem poznat a pochopit fungování institucí v Evropské Unii. […]
  • Ivan Ženatý zahraje s Janáčkovou filharmonií Španělskou symfonii9. dubna, 2013 Ivan Ženatý zahraje s Janáčkovou filharmonií Španělskou symfonii Významní umělci budou protagonisty koncertu Janáčkovy filharmonie, který se uskuteční 11. a 12. dubna od 19 hodin v Domě kultury města Ostravy. Dirigent Leoš Svárovský patří k […]
  • Pí a jeho život otevírají galerii úchvatných filmových obrazů21. prosince, 2012 Pí a jeho život otevírají galerii úchvatných filmových obrazů Jeden z oscarových adeptů s velikým očekáváním přichází do českých kin. Jak dopadl film podle neotřelého příběhu o chlapci a tygru režiséra ceněné Zkrocené hory Anga Leeho?
  • Metrik zahraje na prvním letošním DNB Rodeu17. ledna, 2013 Metrik zahraje na prvním letošním DNB Rodeu První DNB Rodeo letošního roku se tradičně odehraje v klubu Matrix, a to 18. ledna 2013. Zahraničním headlinerem bude tentokrát nová posila Hospital Records - Metrik. O český support se […]
  • 18. února, 2016 Aj Wej-wej – třímetrové zosobnění čínského zvěrokruhu Do konce srpna bude na prostranství před Veletržním palácem Praha vystaveno dvanáct bronzových hlav zvířat zvěrokruhu vytvořených současným provokativním čínským umělcem Aj Wej-wejem. […]
  • Jsou Děti ráje opravdovým HITEM?1. května, 2010 Jsou Děti ráje opravdovým HITEM? Původní český HIT muzikál Děti ráje, jenž nás zavádí do období 80. let, je postaven na téměř zlidovělých písních Michala Davida. Autorem scénáře je „kamarád do deště“ Sagvan Tofi, který […]
  • V područí strachu31. ledna, 2019 V područí strachu Liga spravedlnosti čelí na Zemi nepříteli z hlubokého vesmíru. Tvrdě s ním bojují, ale zdá se, že prohrají. V poslední chvílí se semknou a společně zaútočí. Svého […]