NĚKDY, VE CHVÍLI JAKÉHOSI ZÁBLESKU, SE PROBUDÍM A OBRÁTÍM SMĚR SVÉHO PÁDU

Těžištěm práce Tomáše Bárty je kresba. Malbami na rozměrnějších plátnech se Bárta zabýval občas a prostorové objekty vznikaly pouze při příležitostech výstav. Proces sedimentace, jak Bártův vývoj a „pozvolný pohyb v pomalu rostoucí množině prvků“ nazval kurátor jeho poslední výstavy Jan Zálešák, se tak uskutečňuje zejména skrze kresbu. Či alespoň donedávna tomu tak bylo.

Platilo to ještě před výstavou Softcore v brněnské Fait Gallery. Uskutečnila se na přelomu loňského a letošního roku a Bárta kvůli se na ní dlouho a intenzivně připravoval. Paralelně pracoval na kresbách, malbách a objektech. Díky tomuto „souběžnému vývoji“ ale vznikl nový typ sepětí mezi malbou a kresbou.

tomDo té doby se plochy jeho kreseb postupně zahušťovaly stále větším množstvím prvků. Náměty k nim Bárta nacházel v rozvráceném urbánním prostoru. Čerpal ze svého archivu nedomyšlených či zanedbaných detailů, dostaveb a druhotných záplat, krátkodobých účelových staveb, architektur bez architektů a „řešení z potřeby“. Vnímal, jak město prorůstá svlačci a grafitti a generuje nové slepé ulice a zóny, které původní strukturu už jen připomínají (Pokud ovšem látka města nebyla utkána pouze sešíváním záplat). Bártovy kresby byly jako spletitá křoviska, jimiž tu a tam prorazily trosky architektonického rozvrhu.

Skrze vyzrálé malby z podzimu loňského roku se více než kdy předtím sžil s estetikou barevných ploch, skvrn a jejich vzájemných vztahů. To poznamenalo i kresby, kterým se tehdy věnoval, a ještě více ty, co vznikly poté. Zatím jsou drobnější, ale přesto oznamují, že došlo k syntéze. Sjednocování kompozic barevnými plochami s sebou náhle přináší i jejich celkové zjednodušení.

Zatím nevíme, jestli je tato „posttraumatická syntéza“ epizodou nebo restartem celého systému. Zajímavá je ovšem právě zóna neujasněnosti. Bártova kresby jsou vždy elegantní, ať již je míra jejich ne/uspořádanosti jakákoliv. Spolu s rostoucí přehledností se zato stává čitelnou vazba k modernismu. V malbách pro Softcore byla zatím nejzřetelnější. V kresbách se zjevovala postupněji. V perspektivě dosavadní Bártovy tvorby je ale také tento příklon možné považovat za součást je fascinace „troskami“, „záplatami“ či prefabrikovanými a opětovně použitými materiály. Bártova tvorba je vlastně koláž z různě nalézaných a poslepovaných podnětů. A jako koláž může rezonovat i s obecnějším pocitem z přítomného stavu naší civilizace.

Jiří Ptáček, kurátor výstavy

Trvání výstavy: 12. 3. – 19. 4. 2013.

Galerie Dole, Nádražní 30, 702 00  Moravská Ostrava

Více z LaCultury...

  • Pevnost X/2020 Hrdinové v plné síle5. října, 2020 Pevnost X/2020 Hrdinové v plné síle Už nějaký ten měsíc s kolegyní mručíme, že se toho v Pevnosti pro nás antifanky krve a přiléhavých kostýmů zato milovnice epické fantastiky, moc neděje. No tak, beru zpět. Říjnové číslo […]
  • Tsunami se u Divokého Billa tentokrát konalo jen částečně26. července, 2017 Tsunami se u Divokého Billa tentokrát konalo jen částečně Kapela Divokej Bill si na konto připsala již 13. album. Pokud však budeme počítat pouze studiová alba, jedná se o album číslo 7. Mezitím vyšly 4 koncertní záznamy a 2 best of kompilace. […]
  • Popel k popelu, prach k prachu5. června, 2011 Popel k popelu, prach k prachu Nakladatelství Crew se rozhodlo spravit reputaci kreslených příběhů z universa videoherního světa Warcraft, a proto nezbývá než zvolat, fandové radujte se! Říše Azeroth konečně dostává […]
  • Partička opět nezklamala19. listopadu, 2015 Partička opět nezklamala Improvizační show Partička, kterou můžete znát z televize Prima a nyní i z televize Barrandov pod názvem La Parta, nás rozesmává již od roku 2011. Za vykouzlený úsměv na našich rtech a […]
  • Jedna, dvě, klaun už jde, balónek má pro tebe11. listopadu, 2017 Jedna, dvě, klaun už jde, balónek má pro tebe O tom, že se král hororu, Stephan King, vyhřívá na výsluní mediální pozornosti jsem mluvila už v recenzi časopisu Pevnost. King je vskutku mistrem svého děsivého fochu, a tak není divu, že […]
  • Festival Čtení ve vlaku11. září, 2015 Festival Čtení ve vlaku Lidé kladou na pohodlí stále větší důraz. Přesto už po staletí platí, že vlak a dobrá knížka se rozhodně neřadí mezi přežitky. Důkazem tomu budiž i zdařilost festivalu Čtení ve vlaku, […]
  • Malířka starých dobrých časů 4. prosince, 2014 Malířka starých dobrých časů Její obrázky ve mně evokují rozmlženou vzpomínku na tarotové karty. Nepatří ale k žádným pochybným mazalům, jehož dílem se můžete kochat v galerii v Paříži nebo Hamburku. Dodnes […]
  • Lisbeth počtvrté, jen s novým autorem. Stojí za přečtení?7. listopadu, 2015 Lisbeth počtvrté, jen s novým autorem. Stojí za přečtení? Lisbeth Salanderová a Mikael Blomkvist jsou zpět. Může to znít zvláštně, vzhledem k tomu, že autor Milénia Stieg Larsson je již více než dekádu po smrti. Odkaz veleúspěšné trilogie, jejíž […]
  • Batmanovy Temné noci po druhé4. prosince, 2019 Batmanovy Temné noci po druhé Minulý měsíc jsem v recenzi Batmanovy temné noci představil první díl minisérie Metal. Tato minisérie by měla být pro další vývoj světa Batmana stěžejní, protože se očekává, že se na […]
  • Letošní MoRová nálož7. června, 2016 Letošní MoRová nálož V předcházejících zprávách jsme vám ukazovali, že již čtrnáctý ročník populárního festivalu Masters of Rock má stále co nabídnout. Navzdory dlouhé tradici se zde letos objeví hned několik […]
  • Shakespearovo výročí připomíná i olomoucké divadlo3. března, 2016 Shakespearovo výročí připomíná i olomoucké divadlo Moravské divadlo v Olomouci uvedlo 19. února premiéru divadelní hry Williama Shakespeara Bouře. Připomnělo tak 400. výročí mistrova úmrtí. Během bouře ztroskotá loď. Posádka se zachrání […]
  • Čo nám bolo predstavené na Přehlídce animovaného filmu 2012 v rámci sekcie Paf-art19. prosince, 2012 Čo nám bolo predstavené na Přehlídce animovaného filmu 2012 v rámci sekcie Paf-art Na tomto príjemnom a vydarenom festivale bolo prezentovaných niekoľko inštalácií, projekcií, simulácií a objektov zobrazujúc hlavnú tematiku festivalu - Animace Urbanismu.