NĚKDY, VE CHVÍLI JAKÉHOSI ZÁBLESKU, SE PROBUDÍM A OBRÁTÍM SMĚR SVÉHO PÁDU

Těžištěm práce Tomáše Bárty je kresba. Malbami na rozměrnějších plátnech se Bárta zabýval občas a prostorové objekty vznikaly pouze při příležitostech výstav. Proces sedimentace, jak Bártův vývoj a „pozvolný pohyb v pomalu rostoucí množině prvků“ nazval kurátor jeho poslední výstavy Jan Zálešák, se tak uskutečňuje zejména skrze kresbu. Či alespoň donedávna tomu tak bylo.

Platilo to ještě před výstavou Softcore v brněnské Fait Gallery. Uskutečnila se na přelomu loňského a letošního roku a Bárta kvůli se na ní dlouho a intenzivně připravoval. Paralelně pracoval na kresbách, malbách a objektech. Díky tomuto „souběžnému vývoji“ ale vznikl nový typ sepětí mezi malbou a kresbou.

tomDo té doby se plochy jeho kreseb postupně zahušťovaly stále větším množstvím prvků. Náměty k nim Bárta nacházel v rozvráceném urbánním prostoru. Čerpal ze svého archivu nedomyšlených či zanedbaných detailů, dostaveb a druhotných záplat, krátkodobých účelových staveb, architektur bez architektů a „řešení z potřeby“. Vnímal, jak město prorůstá svlačci a grafitti a generuje nové slepé ulice a zóny, které původní strukturu už jen připomínají (Pokud ovšem látka města nebyla utkána pouze sešíváním záplat). Bártovy kresby byly jako spletitá křoviska, jimiž tu a tam prorazily trosky architektonického rozvrhu.

Skrze vyzrálé malby z podzimu loňského roku se více než kdy předtím sžil s estetikou barevných ploch, skvrn a jejich vzájemných vztahů. To poznamenalo i kresby, kterým se tehdy věnoval, a ještě více ty, co vznikly poté. Zatím jsou drobnější, ale přesto oznamují, že došlo k syntéze. Sjednocování kompozic barevnými plochami s sebou náhle přináší i jejich celkové zjednodušení.

Zatím nevíme, jestli je tato „posttraumatická syntéza“ epizodou nebo restartem celého systému. Zajímavá je ovšem právě zóna neujasněnosti. Bártova kresby jsou vždy elegantní, ať již je míra jejich ne/uspořádanosti jakákoliv. Spolu s rostoucí přehledností se zato stává čitelnou vazba k modernismu. V malbách pro Softcore byla zatím nejzřetelnější. V kresbách se zjevovala postupněji. V perspektivě dosavadní Bártovy tvorby je ale také tento příklon možné považovat za součást je fascinace „troskami“, „záplatami“ či prefabrikovanými a opětovně použitými materiály. Bártova tvorba je vlastně koláž z různě nalézaných a poslepovaných podnětů. A jako koláž může rezonovat i s obecnějším pocitem z přítomného stavu naší civilizace.

Jiří Ptáček, kurátor výstavy

Trvání výstavy: 12. 3. – 19. 4. 2013.

Galerie Dole, Nádražní 30, 702 00  Moravská Ostrava

Rate this post

Více z LaCultury...

  • Místečka5. dubna, 2023 Místečka Byla jednou jedna zahrada a v ní žilo několik zvířátek. A tato zvířátka nám vypráví příběhy, které jsou milé a poučné zároveň. Každá z povídek je určena jednomu zvířátku, které můžeme […]
  • Neviditelná výstava: cesta tmou2. března, 2012 Neviditelná výstava: cesta tmou V Novoměstské radnici na Karlově náměstí vás čeká výjimečná výstava. Pozvání na ni by však znělo dost paradoxně. Na této výstavě totiž nic neuvidíte, přesto si z ní ale odnesete […]
  • Vernisáž výstavy Davida Hanvalda16. června, 2013 Vernisáž výstavy Davida Hanvalda David Hanvald patří k mladé malířské generaci, nastupující závěrem minulého a počátkem tohoto století. Je členem úspěšné skupiny Obr., založené v roce 2006, která má již za sebou několik […]
  • Jestli to řekneš5. února, 2023 Jestli to řekneš Gregg Olsen napsal naprosto bravurní příběh o Michelle Knotek. Říká vám to jméno něco? Ano, je to známá vražedkyně, která byla odsouzena v roce 2004 za vraždu druhého stupně, mučení a […]
  • Prima Donna míří do Ostravy26. května, 2013 Prima Donna míří do Ostravy Americká rocková partička PRIMA DONNA poctí v neděli 26. května svou návštěvou ostravský klub Barrák. Kapela za deset let svého působení nejen na kalifornské hudební scéně vydala již tři […]
  • Umřete šťastní!18. října, 2012 Umřete šťastní! Ostravu čeká velký nářez v podobě koncertu slavné německé skupiny Die Happy, která je velmi populární v sousedním Německu a díky ní se stala Marta Jandová uznávanou zpěvačkou. 7. listopadu […]
  • Výročí hudebního doupěte16. září, 2012 Výročí hudebního doupěte Už je tomu rok, co Ostrava v noci ožívá pod tóny hudby. Už je tomu rok, co se do Ostravy sjíždějí zvučná jména rockových, punkových a metalových žánrů. Už je tomu rok, co se zrodil Music […]
  • Červený trpaslík se vrací domů28. listopadu, 2010 Červený trpaslík se vrací domů Pokud bychom měli nějakému seriálu udělit přídomek kultovní, o Červeném trpaslíkovi by nemohlo být sporu. Populární sitcom britské společnosti BBC spatřil světlo světa již v roce 1988, kdy […]
  • Electronic Beats představuje zbrusu nové mobilní aplikace Electronic Beats Apps – oblíbení interpreti ze stejnojmenných hudebních festivalů na dosah jednoho kliknutí16. srpna, 2013 Electronic Beats představuje zbrusu nové mobilní aplikace Electronic Beats Apps – oblíbení interpreti ze stejnojmenných hudebních festivalů na dosah jednoho kliknutí Mezinárodní hudební program Electronic Beats představuje zbrusu nové mobilní aplikace „Electronic Beats Apps“, které hudebním fanouškům přinášejí doslova na dosah jednoho kliknutí oblíbené […]
  • Razovity Manifest (ne)přizpůsobivosti9. ledna, 2018 Razovity Manifest (ne)přizpůsobivosti Filip Šimeček je nejen pedagog, knihkupec, člen souboru Divadlo vysokozdvižného soumara a náš redaktor, ale také autor anarchisticky laděné novely Dovolená v Dubaji. Momentálně si můžete […]
  • Malé ryby také ryby aneb jak využít mikrozměn21. června, 2021 Malé ryby také ryby aneb jak využít mikrozměn Tuto myšlenku představuje psychoteraputka a koučka Miriam Junge ve své knize Malé kroky s velkým účinkem: minimálními změnami k maximální spokojenosti. Během pandemie jsme měli mnozí tak […]
  • Hudba jako fenomén14. května, 2019 Hudba jako fenomén Hudba je produktem duševní práce, lidské šedé kůry mozkové. Tedy, alespoň některých, nadáním a hudebním sluchem, obdařených jedinců. Tímto se zcela a jednoznačně, odlišujeme od […]