Mourning Beloveth – Formless (2013)

Už od své vynikající debutní placky, Dust (2001), která vyšla až dlouho po jejich založení, si drží vysokou kvalitu. A alespoň podle mého názoru, by se dalo říci, že se svou druhou deskou The Sullen Sulcus (2002) vstoupili mezi světovou špičku svého žánru. Dodávám pouze, že tato fošna je v rámci doom metalu dodnes vysoce ceněna, s čímž musím naprosto souhlasit. Třetí deska, A Murderous Circus (2005), nikterak nezaostává za předešlými a obsahuje asi jejich nejcoverovanější, sice poměrně jednoduchou, ale za to neskutečně silnou a krásnou, skladbu – Nothing… (The March of Death). Zatím jejich předposlední nahrávkou je A Diseas for the Ages (2008). Tato zabírá v diskografii Mourning Beloveth pro mě jakési zvláštní místo, je asi nejméně přístupná, odtažitá a chladná (v dobrém slova smyslu), ale s postupujícím časem si ji pouštím častěji a častěji, takže určitě potenciál má. No a teď bych přešel k jejich novince Formless (2013), kterou zkusím popsat trochu podrobněji

Formless je dvojalbum s celkovým hracím časem přes hodinu a dvacet minut. Předem můžu říct, že pětileté čekání na nové album se vyplatilo. Ve srovnání s deskou předchozí působí velmi odlišně, ale přesto jsou to pořád Mourning Beloveth, a podle mě asi zatím v nejlepší formě (navzdory názvu alba). Sám název Formless jistě mnohé napovídá, zvláště když se podíváme na rozložení skladeb na obou CD (Transsmissions není o nic delší než skladby na prvním disku) a také na název songu Nothing has a Center.

Textově se album zabývá většinou takovou osobní (existenciální) reflexí naší současné doby, spíše však na abstraktnější úrovni – a nic veselého od toho nečekejte. Hudebně nebyli Mourning Beloveth nikdy žádnými velkými novátory nebo avantgardisty, vždy se drželi svého doomového (potažmo deathového) kopyta, avšak s jedinečným nezaměnitelným rukopisem. A to neříkám jako hloupé klišé, ale prostě proto, že je to fakt :-) Novinka je v rámci diskografie MB jiná v tom, že Frankův čistý vokál dostává více místa a dochází tak ke skvělému vyvážení s Darrenovým growlem. A jak je tomu u MB zvykem, rytmika šlape jako hodinky. Jak už však naznačuje zmíněný název, celé album je kompozičně poměrně neuchopitelné, všechny skladby mají kolem 15 minut, s vyjímkou Old Rope, která má pouhých necelých pět minut. Ale snad můžu říci, že až tak „neforemné“ album není… po mnohých posleších v něm spatřuji jistou gradaci od začátku do konce, stejně jako v každé skladbě zvlášť, přičemž se tomuto postupu vymyká právě již zmíněná Old Rope, která působí sice jaksi „nejnaštvaněji“, ale poměrně osvěžujícím dojmem a rytmikou. A závěrečná kompozice Transmissions, která je celkově méně „metalová“. Působí na mě jako nějaká meditativní dekadentní tryzna za umírající svět. Opakuje se v ní donekonečna nádherný kytarový motiv, během něhož Darren v podstatě odříkává text, aby jej pak přerušila krásně zazpívaná Frankova pasáž. A jestliže první song Theories of Old Bones působí jako by patřila k albu A Murderous Circus, tak dvojka, nejdelší Ethics on the Precipice (skoro 17,5 min.) je už v trochu jiném novém rouše. Po několika prvních minutách skladba zpomalí, dostane prostor opět skvělý úsek pro samotnou kytaru, a potom už skladba graduje až do konce: „a sound like the universe apart“. Poslední skladba prvního disku je Nothing has a Center. Jedna z nejlepších na albu. Kombinuje v sobě všechny přednosti, kterými nahrávka disponuje. Vlastně podobně jako předcházející Dead Channel – pořád se nemůžu rozhodnout, která z obou skladeb je lepší, ale je to asi jedno, obě jsou vynikající.

Vzal jsem to poněkud na přeskáčku, ale to snad vůbec nevadí, protože jak jsem tuším četl v jednom rozhovoru, Darren sám popisoval album tak, že každá část každé jednotlivé písně by mohla být stejně dobře částí kterékoli jiné na albu. Přes svou doomovou pomalost a (relativní) monotónnost se jedná o strhující dílo, které si žádá čas na vstřebání, ale jakmile se vám dostane pod kůži, tak ho nemáte nikdy dost. Album poslouchám (někdy i několikrát) denně už přes měsíc a pořád mě baví čím dál více. Je až neuvěřitelné jak lze poměrně klasické prvky dělat stále nově a jinak. Nevím, jaká alba nás ještě letos potkají, ale velmi silně pochybuji, že mě nějaké vezme víc než Formless. Takovýto zážitek/prožitek mi žádná „nová“ hudba už dlouho nepřinesla. Uděluji plný počet bodů a doporučení k poslechu.

we think we know things and are close to mastery yet time passes
we have become gods knowing what is good and evil and so we live with the knowledge of death
sublime intoxication
will this destroy me? rot my body? groin to dry, catch my thoughts in rots?
the more I know the more I need to get me through knowledge of death
sublime intoxication

(Transmissions)

Web: www.mourningbeloveth.com

Label: Grau Records

Sestava:

Darren Moore – zpěv (growl)

Frank Brennan – kytara, zpěv (čistý)

Pauric Gallagher – kytara

Brendan Roache – basová kytara

Timmy Johnson – bicí

Tracklist:

CD1

1. Theories of Old Bones

2. Ethics on the Precipice

3. Old Rope

4. Dead Channel

5. Nothing has a Center

CD2

1. Transmissions

Rate this post

Více z LaCultury...

  • Masters of Rock se vrací a s nimi začne na Moravě metalová zima20. listopadu, 2013 Masters of Rock se vrací a s nimi začne na Moravě metalová zima Říká se, že Zlín je česká Mekka rockové a metalové hudby - a právě tento víkend to bude stoprocentně potvrzovat. Jen dva dny po tom, co se sem přijedou se svým novým albem představit folk […]
  • Rozhovor s kapelou Spreading Dread19. září, 2013 Rozhovor s kapelou Spreading Dread "Jsme pražská thrash-death metalová kapela SPREADING DREAD a trpíme rozličnými psychickými vadami, kterými se vzájemně doplňujeme a tvoříme tak komplexní hudební těleso." Tak tímto […]
  • DIABOLICAL (SWE), SOULDRAINER (SWE), WARHEIM (SWE)11. března, 2013 DIABOLICAL (SWE), SOULDRAINER (SWE), WARHEIM (SWE) První část česko-polsko-slovensko-německého turné trojice kapel Diabolical, Souldrainer a Warheim nemine ani Ostravu, konkrétně tedy klub Barrák.
  • BRUTAL ASSAULT 2013 22. února, 2013 BRUTAL ASSAULT 2013 7. - 10. srpna letošního roku se v pevnosti Josefov v Jaroměři uskuteční již 18. ročník festivalu Brutal Assault, které je zaměřen na extrémní metalové žánry.
  • Brutal Assault30. dubna, 2010 Brutal Assault Když vás Britney Spears zrovna nebere...
  • POSTIŽENI NORMALITOU27. května, 2013 POSTIŽENI NORMALITOU Největší výstava letošního léta v Centru současného umění DOX se snaží rozkrývat a problematizovat pojmy normality a postižení tak, jak představy o nich ovlivňují život každého z nás - […]
  • Brány do Jurského parku znovu otevřeny29. dubna, 2013 Brány do Jurského parku znovu otevřeny Ve světových kinech se nyní ve 3D vylepšení po dvaceti letech prohánějí dinosauři z Jurského Parku. Zároveň se začíná natáčet čtvrtý díl této veleúspěšné série, pojďme se podívat na zoubky […]
  • Konec stárnutí: Proč stárneme a už nemusíme5. ledna, 2021 Konec stárnutí: Proč stárneme a už nemusíme Člověk se narodí, roste a vyvíjí se. Z dítěte se stává puberťák a z puberťáka dospělý jedinec, který jednoho krásného dne umře.  Narodíme se, abychom jednoho dne zemřeli a přenechali své […]
  • Noc plná hvězd zveřejnila headlinery13. ledna, 2011 Noc plná hvězd zveřejnila headlinery Letní festivalová sezóna je zatím ještě v nedohlednu, ale není snad lepší doby, kdy se poohlédnout, které hudební hvězdy nás přijedou navštívit. Část svého seznamu kapel zveřejnil tradiční […]
  • ANIME, tajemný svět snů a přání …13. srpna, 2009 ANIME, tajemný svět snů a přání … Anime, jak vyplývá ze samotného označení, popisuje stovky, ne-li tisíce kreslených seriálů, zejména japonské produkce. Mnoho diváků si však pod těmito barvitými příběhy stále představuje […]
  • 3D Film Festival představí 3D technologii v novém světle21. dubna, 2013 3D Film Festival představí 3D technologii v novém světle Premiéru nového 3D filmu Aurela Klimta Lajka a unikátní projekci 3D animovaných sekvencí snímku The Flying Machine (Magic Piano) za živého klavírního doprovodu přichystal pro české diváky […]
  • Virtuální svět her16. ledna, 2012 Virtuální svět her Hraní počítačových her je u nás, stejně jako ve zbytku Evropy, velkým fenoménem. Virtuální hry pohlcují jak mladé teenagery, tak i dospělé.