Antonín Gavlas – Světelná znamení

Antonin Gavlas - Srdcová dáma

Obrazy, umělecká díla, rozechvívají určité struny ve vesmíru i v nás a uchvacují nás svým souzněním. Člověk je člověkem právě proto, že se umí naladit na nebeské harmonie, že má světločivý orgán reagující na auru, nadpozemské části spektra jasu.

To není žádný bezobsažný poetický obrat. O hudbě sfér mluvili pythagorejci. Nebeské harmonie se pokoušela uvést v život sborovými zpěvy středověká abatyše Hildegarda z Bingenu. Pozdější astrologové a astronomové matematicky konstruovali obraz kosmu jak za pomoci fyziky, tak i hudby.

Ani zmínka o auře není žádná plytká banalita z arzenálu new age. O auře mluvil filozof Walter Benjamin, když chtěl odlišit neopakovatelnou konstelaci místa času, která dává dílu punc originality – na rozdíl od všech dalších kopií tohoto originálu.

Kromě těchto estetických senzorií, jež nás povyšují nad zvířata, máme ovšem taky rozum a verbálně artikulovanou řeč, tedy pojmy a slova.

Není to sice nutné – racionalizovat a verbalizovat umělecký dojem, ale když už máme ty dary, proč bychom tedy nerozebírali a nepitvali, abychom zařadili do přehledných šuplíků, a proč neshrnovat a nevpojovat do souvislosti, abychom získali přehledné mapy celků?

Výstava obrazů, enkaustik, smaltů a fotomontáží se jmenuje Světelná znamení. Jak vysvětlit světlo? Není snad jasné? Ano, ale – co ta znamení… ?

novagalerie02
Nová galerie

Znamení jsou významuplné poukazy vedoucí nás někam – ke smyslu, dobru, životu. Nebo výstrahy varující před blouděním, zmarem. Jsou ale kódovaná, zpravidla nejsou pro všechny, jen pro spřízněné a zasvěcené, pro ty, kdo jsou na stejné cestě. Takže se pokusme otevřít oči a ujistit se, co to vlastně vidíme.

 

Určité prvky v díle Antonína Gavlase jsou nápadné a snad se i dožadují, aby byla ještě více zdůrazněna jejich naléhavost.

Tak například figura člověka, člověka hodně abstrahovaného, zobecněného až na ono základní humanum. Ta poukazuje na pozitivní nastavení tvorby i umělecké angažovanosti Antonína Gavlase. Člověk, humanismus, je úběžníkem, určujícím názorovou perspektivu i hodnotící souřadnice. Ne samoúčelná krása, l´artpourl´artismus, ani snaha se zalíbit, když už ničím jiným, tedy alespoň šokem nebo destrukcí.

Jsou tu značně stylizované postavy žen, odkazující na široce pojatý platónský erós povznášející skrze krásu k dobru. Antonín Gavlas věří v člověka přirozeně sebepřesažného, staví se proti povrchnímu rozumářství a primitivnímu materialismu. Že je to naivní a utopické? Možná. Lidem, kteří pragmaticky rezignovali nebo se nechali prostoupit skepsí až k cynismu, lidem postmoderně rozptýleným se to tak jeví.

Nápadná je i výška, dálavy prostoru naskýtajícího se člověku v dimenzi k zemi kolmé. Přesto je to prostor kosmický, nikoli mystický. Geometricky, astronomicky konkrétní, je to náš vesmír, ne nebe se svatými, vesmír březinovský, bratry obydlený, hmatatelně, až fyzikálně doslovně pojímaný. Země a nebe nejsou ve sváru. Země je přirozeně dobrá a vesmír je poznatelný, člověku otevřený. Člověk je vyzýván k vzestupu. Ale Antonín Gavlas netouží po úniku v extázi. Jako onen člověk z Platónova podobenství o jeskyni sestupuje z výšin prozření a chce vyvádět ostatní z temnoty a omezenosti.

Ale vraťme se k tomu hlavnímu, totiž světlu.

Metafora světla se vždy pojila s poznáním. Zde však nejde jednoduše o osvícenský ideál. Světlo zde vybuchuje, světlo sestupuje. Připomíná to spíše Heideggerovu poetickou imaginaci, když mluví o Bytí.

Patočka překládá Heideggerův výraz Lichtung des Seins jako „světlina bytí“.

Bytí samo se chce odhalit, zjevit, dát – a využívá k tomu ony trhliny v šedi každodennosti, monotónní rutiny, kdy zazáří, jako když slunce náhle vykoukne z mraků, jako když člověk přijde v lese na prosluněnou mýtinu… Tady nejde jen o poznání, dokonce ani o pravdu. Záplava světla je cíl, identifikace s podstatou. Goethova poslední slova na smrtelném loži byla: „Mehr Licht“ – Více světla! Na Goetha a jeho svéráznou teorii barev ostatně upomíná i jásavá paleta pozitivních odstínů tvořící podstatnou složku kompozice Gavlasových obrazů.

Antonin Gavlas - Srdcová dáma
Antonin Gavlas – Srdcová dáma

Pravda, jeden legitimní umělecký prvek zde chybí – logická přítomnost ošklivosti, tragiky, stínu smrti. Ten v romantismu najdeme. V optimistické filozofii transcendentalismu ale ne. Chybí ostatně například i v tradičním umění čínském. Antonín Gavlas se k této pozitivní víře v lidství a nedramatickou uměleckou harmonii hrdě hlásí. Vytýkají mu, že jeho dílo hladí po srsti, místo aby bodalo ostruhami a švihalo bičem. A on dál tvoří něco nekomplikovaně a přitom netriviálně pozitivního, energetického, harmonizujícího – a tím vzdoruje entropii a vyhasínání lidství.

Máme tedy co činit s mystikou? Asi ne. Spíše s extází, tedy vytržením, povznesením. Antonín Gavlas netouží po splynutí, rozpuštění. Chce zůstat zde, trošku stranou, jako vidoucí, a svými znameními ukazovat cestu vzhůru.

 

Proto přejeme Antonínu Gavlasovi, aby se mu podařilo udržet onen antický a romantický ideál umění i v našem často zachmuřeném a jen přízemně orientovaném světě s pomocí goethovské maximy: Více světla!

 

Výstava se koná v pozoruhodném prostoru – největším galerijním sále v moravskoslezském kraji: na půdě Žerotínského zámku v Novém Jičíně. Mírně historizující prvky podkroví tvoří vhodný kontrapunkt k moderním obrazům. A naopak idealismus obrazů kontrastuje s technickou dokonalostí prostoru. Ostatně – obrazy by nepochybně zářily, i kdyby se v galerii zhaslo!

 

Výstava je přístupná v úterky až pátky v 8 – 12, 13 – 17 hodin, v soboty a neděle v 9 – 16 hodin, a to až do 28. 7. 2013.

Antonín Gavlas – Světelná znamení

Výstava obrazů, smaltů a fotomontáží

Nová galerie, Žerotínský zámek, Nový Jičín

16. 5. – 28. 7. 2013

 

Rate this post

Více z LaCultury...

  • Deep Purple zavítají do Ostravy a do Plzně21. října, 2015 Deep Purple zavítají do Ostravy a do Plzně Ostravští fandové rockové a metalové hudby, budou mít v letošní sezóně podzim / zima doslova žně. Během pár měsíců zde vystoupí Manowar, Therion, Paradise Lost, Rage, ale například i české […]
  • Ostrava plná upírů, přízraků a černé magie19. května, 2021 Ostrava plná upírů, přízraků a černé magie Po teoretické práci Černý bod, v níž Martin Jiroušek rozebírá hororový žánr v českém a československém kontextu, přichází sbírka praktických ukázek – unikátní sborník Fialoví ďábli. […]
  • The YardBirds opět v ČR!17. srpna, 2009 The YardBirds opět v ČR! Britská rocková legenda se po vyprodaném koncertě v roce 2007 rozhodla znovu potěšit české publikum. Tentokrát k již tradičnímu koncertu v Retro Music Hall v Praze přidávají The YardBirds […]
  • 8. března, 2011 The Horrors zahrají na festivalu Colours of Ostrava Festival Colours of Ostrava začíná odhalovat taje svých hudebních klenotů pro jeho desáté výročí. Mimo známe kapely, jako jsou třeba Grinderman, v čele s Nickem Cavem, nebo Swans, se mezi […]
  • 2. března, 2011 Allstar Refjúdží band hraje energickou dechovku Armén, Kurd a Číňanka Vám zazpívají českou hymnu s neodolatelným přízvukem. Takový zážitek Vás velmi snadno přivede k zamyšlení nad tím, proč vlastně na světě stále existuje něco jako je […]
  • AIESEC: Kulturní a profesní zkušenost1. listopadu, 2010 AIESEC: Kulturní a profesní zkušenost Láká vás poznat jinou kulturu? Rádi byste své vědomosti ze školních lavic uplatnili i v praxi? Chcete získat nové přátele z celého světa? Vyjeďte na zahraniční stáž! Studentská organizace […]
  • Couchsurfing – poznej nové lidi!4. dubna, 2011 Couchsurfing – poznej nové lidi! Cestujete rádi? Je váš rozpočet omezený? Nebojíte se dobrodružství? Pokud jste si na všechny tři otázky odpověděli kladně a doposud jste se ještě nesetkali s něčím, co by efektivně […]
  • 28. října, 2009 Konec listopadu bude patřit francouzské filmové tvorbě Je to tak, již podvanácté se bude v České Republice konat Festival francouzského filmu! Neváhejte a navštivte ve dnech od 19. do 25. listopadu jedno z měst, kde bude akce probíhat – Brno, […]
  • Farma zvířat trošku jinak12. dubna, 2015 Farma zvířat trošku jinak Staré království Mýtů padlo, ovládl je Nepřítel. Všichni do jednoho utekly do světa lidí. Princové a princezny a jiné humanoidní postavy z pohádek nalezli velmi pohodlný azyl v New Yorku. […]
  • To bylo před válkou. To bylo po válce. Mezitím byl holocaust6. prosince, 2020 To bylo před válkou. To bylo po válce. Mezitím byl holocaust Helga Hošková-Weissová, akademická malířka, je autorkou bestselleru Deník 1938–1945. V téhle knize popsala, jak prožila válku, a doplnila ji svými kresbami, které vytvořila v Terezíně. V […]
  • Tajná kouzla skřítka Sedmikvítka22. září, 2022 Tajná kouzla skřítka Sedmikvítka V pohádkovém Chechtovském lese žije vlídný skřítek Sedmikvítek. Je stár úctyhodných 164 let a zná nejvíc kouzel ze všech kouzelných stvoření. Kouzla si nenechává pouze pro sebe. Učí je. […]
  • REKORDNÍ PRODEJ ASIJSKÉHO UMĚNÍ ZE SBÍREK ČESKÝCH MAJITELŮ4. června, 2014 REKORDNÍ PRODEJ ASIJSKÉHO UMĚNÍ ZE SBÍREK ČESKÝCH MAJITELŮ Praha, 27. 5. 2014 - Galerie Arcimboldo dnes odpoledne vydražila poklady asijského umění za rekordních téměř 40 miliónů korun. Dnešní aukce tak potvrdila současný trend, že asiatika a […]