Nahá těla a baroko

Seasoning je side-specific projekt, jež vznikl přímo pro sedmnáctou Divadelní Floru. Produkce Divadla na cucky přizvala nizozemský soubor United-C a společně vytvořili taneční vystoupení zakomponované do konkrétního prostoru. V barokním prostoru starého domu mají diváci možnost shlédnout inscenaci plnou performance, hudby, tance a projekcí. Představení funguje jako neustálý proud uměleckých zážitků, jež diváka nutí k osobitému vnímání a pohledu z různých úhlů.

Nizozemská United-C je platforma zabývající se živým uměním a zaměřující se na tvorbu interdisciplinárních performancí. Ve svých představeních kladou autoři důraz především na člověka v samém centru scény a fyzického jazyka, v jehož centru stojí sám performer. United-C zobrazují pravdivost člověka, jeho fyzickou čistotu a schopnost vytvářet zcela novou realitu.

Divadlo na cucky se skládá jak a profesionálních, tak také z amatérských herců a působí v Olomouci. Dramaturgicky se soustředí na vlastní autorské projekty anebo objevnou dramaturgii, u nás nepříliš známých textů.

Unikátní prostory bývalé kanovnické rezidence vystavěné na počátku osmnáctého století byly společně s diváky svědky nevídané podívané plné nahých těl a tance doprovázených živou hudbou.

Seasoning - United-C, zdroj: www.facebook.com/divadelniflora
Seasoning – United-C, zdroj: www.facebook.com/divadelniflora

Diváky hned u vstupu do kanovnické rezidence ohromil barokní dům jako takový, kterému dominuje po celé délce vyřezávaný dřevěný ochoz. Kapela, která stála na pódiu obklopená oranžovými reflektory, začala hrát a na balkóně se odehrával první z osmi obrazů.

Červené kalhotky

První obraz byl stvořen dvěma tanečníky, ženou a mužem. Žena byla oblečená v bílé noční košili a díky prudkým pohybům a skokům na partnera, uvítalo její červené kalhotky postávající publikum. Scéna na ochozu byla osvětlena přes velké balkónové okno, které dodávalo celému obrazu na intimnosti. Než diváky začalo bolet za krkem, na pár minut jsme byli svědky vášnivého tance plného odcházení, setkávaní, objímání a skoků.

Volvo a calvados

Druhý obraz doprovázela rytmická a agresivní hudba. Hlavním dějištěm bylo auto osvětlené bodovým reflektorem. Ještě než se diváci přesunuli na druhý konec nádvoří, kde se scéna odehrávala, vystoupil z auta muž, který v zápětí začal zběsile po autě skákat a válet se po něm. Náhle se objevil jeho parťák a podával mu láhev s pálenkou, kterou tanečník pil a rozléval po autě. Vůně calvadosu se rozplynula po celém nádvoří a nejeden z diváků v temné a chladivé noci polknul.

Dupání a křik

Hudba přestala hrát a hned se z verandy u hlavního vchodu začal ozývat křik a dupání. Světlo se rozsvítilo a my viděli tři ženy v baletních špičkách, jak dupou po drobných mušlích a hystericky křičí. Pořadatelé nás vedli kolem těchto žen až do prvního patra do hlavního sálu, kde jsme se usadili, a hlavní program večera byl započat.

Endoskop

Čtvrtý, nejdelší a jediný obraz, odehrávající se uvnitř rezidence asi nejvíc šokoval a zároveň fascinoval přihlížející diváky. Uprostřed místnosti na každé straně stály dvě nahé ženy obrácené zády k nám. Před sebou na stěně měly promítací okénko, které poutalo divákovu pozornost. V ruce ženy držely endoskop s malým světýlkem, začala hrát klidná hudba a show mohla začít. Mladé ženy zkoumaly endoskopem své obočí, pokračovaly řasami, duhovkou, koutkem oka, nosem a nosními dírkami. Viděli jsme každý pór jejich pleti, vrásky na rtech, ústní dutinu a zuby. Oblast obličeje byla opuštěna a dech přítomných mužů se zrychlil. Sledovali jsme detail bradavky, pupíku a endoskop pokračoval i níž do rozkroku. Pohled, který se většinou naskytne jen gynekologovi, však nebyl díky své krátké délce tak šokující a také ho odlehčila následná podívaná na prsty u nohou. Po tomto výstupu většina diváků v sále užasle seděla a jen nerada se zvedala. Zábavné bylo pozorovat mužské osazenstvo, které se při odchodu před dívčinami zastavovali a prohlíželi si je zepředu.

Třepání

Přesunuli jsme se k oknům, nasměrovaným na protější zeď s ochozem. Na něm se do hudby pohybovali čtyři tanečníci. Házeli hlavami, třepali rameny a otáčeli se o devadesát stupňů. Obraz, který sloužil k oddechnutí a vstřebání z nově nabytých anatomických poznatků.

Skleničky

Přemístili jsme se na ochoz, ze kterého jsme měli skvělý pohled na nahou dívku ležící s nohama roztaženýma na podložce vedle asi stovky skleniček. Když začala hrát živá hudba, žena namazaná olejem klouzala po podložce, v leže tančila mezi sklenicemi a přesouvala je pomocí těla do různých obrazců. Krčila se do klubíčka a natahovala se, skleničky cinkaly. Pohled, v němž se nahé ženské tělo stalo postupem času bezpohlavním zdrojem umění.

Tanec a rock

Předposlední obraz již naštěstí neposkytoval žádná nahá těla. Čtyři tanečníci tančili do rytmu hudby, která se stupňovala z romantické do tvrdého rocku. Velmi mě potěšila kombinace rocku a moderního baletu, choreografie byla promyšlená, tanečnice předváděla gymnastické kousky a celkově to bylo velice pěkné zpestření.

Krev

Na poslední scénu jsme se znovu přesunuli do prostředku nádvoří a sledovali jsme dění na ochozu. Světlo ozařovalo celé přední křídlo společně s osmi nahými lidmi. Ti si za zvuku hudby malovali na svá těla, pomocí lahviček s červenou barvou, červené (jakoby krvavé) čáry. Hudba se zrychlovala a i herci se pomazávali hustěji. Vtipné byly zvuky vyprazdňujících se láhví, které dodávaly na autentičnosti. Nakonec herci vyměnili láhve s barvou za láhve s vodou, pili a plivali vodu nejdříve po svém těle a následně začali prskat i do prostoru a na své kolegy. Červená barva se tak postupně smývala. Hudba naráz přestala hrát a světla zhasla, což znamenalo konec představení.

Diváci byli při závěrečném potlesku nadšení. Houkali a pískali a plamenný potlesk naznačoval, že inscenace měla veliký úspěch. U mě se střídaly pocity zaujetí a nudy. Jelikož bylo poměrně dost diváků, některé scény jsem neviděla zřetelně. Také organizační prostředky, kdy se na nás volalo, kam se máme přesunout a kam nemáme jít, nebyly úplně ideální. Mám pocit, že když autoři neví, jak diváka zaujmout a chtějí vsadit na jistotu, vezmou nahá těla a zakomponují je do prostoru. Tato inscenace byla opravdu něco jiného, než se běžně vídá. Nádherný a skvěle nasvícený barokní dům přitáhl diváka pevně do svých osidel. Perfektní živá hudba v podání dánské kapely Mindpark, která souzněla s choreografií. Avšak něco mi na tomto představení nesedí. Možná je to spojení dlouhých proluk mezi obrazy, kdy jsme se museli přesouvat, nebo jen spojení scén, které mezi sebou nějak nesouvisely a nevytvářely jasný příběh. Zůstal ve mně pouze estetický zážitek bez hlubších souvislostí. Bohužel.

 

Rate this post

Více z LaCultury...

  • Noc plná smíchu 23. května, 2013 Noc plná smíchu Pozdní úterní večer byl v olomouckém šapitó v režii autorského divadla Vosto5. Čtyři herci bavili publikum necelou hodinu poloimprovizačním vystoupením, ve kterém střídali role, oblečení a […]
  • Divadelní Flora 2013 – Navigation Song DB303 21. května, 2013 Divadelní Flora 2013 – Navigation Song DB303 Padesátiminutová taneční inscenace plná emocí, zmatených pohybů, depresivní hudby a potu. Tak by se dala do několika slov shrnout hra Navigation song DB303.
  • Divadelní Flora se blíží 6. května, 2013 Divadelní Flora se blíží Divadelní Flora v Olomouci se koná od 9. do 20. května. Těšit se můžete nejen na činoherní představení, ale také na taneční vystoupení či performance. Vstupenky si můžete objednat již nyní […]
  • FiHa – Jednou někdo někde plácl, že jsme ostravští Beatles a teď už se to s náma táhne6. srpna, 2011 FiHa – Jednou někdo někde plácl, že jsme ostravští Beatles a teď už se to s náma táhne České hudební nebe se třpytí hodně rozličnými hvězdami, ale třpyt málokteré je tak silný, aby dosáhl až za hranice naši malé země. My Vám proto představujeme kapelu, která by mohla jít tím […]
  • A pozdravujte filosofy28. března, 2009 A pozdravujte filosofy 23. III. se objevilo na hlavním shodišti v budově C filozofické fakulty MU několik informačních panelů a pramenných ukázek k životu a dílu českého filozofa Jana Patočky. Výstava už prošla […]
  • Odebrat z přátel23. června, 2015 Odebrat z přátel Laura Barns byla obyčejná středoškolačka, dokud se na internetu neobjevilo video, které do nechutných detailů prezentovalo, jak se sťala na jednom večírku. Dříve všemi obletovaná kráska […]
  • Nebezpečí se skrývá i v hrnečku s čajem15. ledna, 2010 Nebezpečí se skrývá i v hrnečku s čajem Ceylonský čaj, japonský čaj, čínský čaj či anglický čaj o páté. Jeho popíjení patří ke každodenním rituálům mnoha lidí. Dokáže Vás povzbudit, pomůže Vám uvolnit se, zklidnit nebo jen […]
  • Čaj o páté s Ladislavem Klimešem28. dubna, 2017 Čaj o páté s Ladislavem Klimešem Ladislav Klimeš, dnešní host Čaje o páté, stvořil temnou postapokalyptickou vizi alternativní České republiky, proti které se otočili její bývalí spojenci. Prázdná zničená země a jen […]
  • Fotoreport z VYSOČINA FESTU 201329. července, 2013 Fotoreport z VYSOČINA FESTU 2013 Ve dnech 11.–13. 7. 2013 se konal v jihlavském amfiteátru první ročník multižánrového kulturního festivalu VYSOČINA FEST, o kterém jsem vás informovala v již vydané červnové pozvánce. […]
  • Osmnáctý ročník vsetínského festivalu představí skandinávské jazzmany9. října, 2011 Osmnáctý ročník vsetínského festivalu představí skandinávské jazzmany Ve Vsetíně se pomalu schyluje k jedné z tamních nejvýznamnějších kulturních akcí roku. Pod záštitou města zde příští víkend vypukne jazzový festival s dlouholetou tradicí, pojmenovaný na […]
  • Umřete šťastní!18. října, 2012 Umřete šťastní! Ostravu čeká velký nářez v podobě koncertu slavné německé skupiny Die Happy, která je velmi populární v sousedním Německu a díky ní se stala Marta Jandová uznávanou zpěvačkou. 7. listopadu […]
  • Zazpívat si pohádkový příběh Malého prince15. října, 2020 Zazpívat si pohádkový příběh Malého prince Malý princ se stal příběhem, který nesmazatelně vstoupil do srdcí mnoha generací. Byl podán v mnoha výtiscích knih, které provázejí ilustrace autora příběhu Antoina de Saint-Exupéryho. Byl […]