Dílo posedlé krásou. Výstava plastik Quida Kociána v Lipníku nad Bečvou

V západním hospodářském křídle zámku v Lipníku nad Bečvou se v budově sloužící původně jako konírna nachází výstavní prostor, který je jako stvořený pro prezentaci sochařských děl. Jako první se v něm uvedl akademický sochař a kovář Igor Kitzberger svými díly inspirovanými osobností Jana Amose Komenského. Bylo tomu v roce 2010 a jednalo se o historicky první výstavu nové galerie. Nyní se na stejném místě můžeme setkat s jeho jinou aktivitou – Igor Kitzberger se totiž kromě své vlastní tvorby podílí na záchraně a uchování pozůstalosti vynikajícího, ovšem dlouhou dobu nedoceněného sochaře Quida Kociána (Myslbekova žáka a současníka Františka Bílka, Ladislava Šalouna či Bohuslava Kafky) tak, že jeho sádrová a hliněná díla restauruje a odlévá do bronzu jakožto trvalého a pro tato díla určeného materiálu. Výsledky této záslužné a dlouhodobé práce byly na přelomu let 2012 a 2013 prezentovány v Císařské konírně Pražského hradu na stejnojmenné a obsahově shodné výstavě. Nutno zdůraznit, že Kociánovo dílo si svou uměleckou kvalitou, niterností a autentičností sochařského projevu tuto pozornost rozhodně zaslouží.

Pohled na instalaci, zdroj: http://prerovsky.denik.cz
Pohled na instalaci, zdroj: http://prerovsky.denik.cz

Quido Kocián se narodil 7. března 1874 v Ústí nad Orlicí a již od dětství se u něj projevoval výtvarný talent. Když v roce 1894 absolvoval proslulou sochařsko-kamenickou školu v Hořicích, rozhodl se odejít do Prahy, nejprve na umělecko-průmyslovou školu, na níž učil i Josef Václav Myslbek, a po Myslbekově jmenování profesorem na Akademii výtvarných umění jej následoval jako jeho žák. Jako takový se v roli pomocníka podílel na některých realizacích svého slavného učitele. V době, kdy Myslbek dokončoval sousoší Ctirad a Šárka pro Palackého most, vytvořil Kocián – hluboce si vážící svého profesora – sochu Šárky (1897) jako výraz úcty. Výtvarná kritika si všímala senzuálního působení sochy i jejího lyrického symbolismu, v němž Kocián zachytil duševní rozpoložení dívky chystající lest. Jeden kritik dokonce vyzvedl toto dílo nad Myslbekovo, což Mistr přijal nelibě a radikálně změnil vztah ke svému žáku. Kocián se rozhodl ukončit studium na Akademii. Sblížení mezi váženým umělcem a talentovaným mladým tvůrcem způsobilo další vysoce hodnocené Kociánovo dílo Mrtvý Ábel (1903), za které získal cenu Klárovu a Římskou. Plastiku s ležícím jinochovým tělem a bečícím beranem a skloněnou ovečkou, dodávající horizontálně pojatému dílu vertikalitu i symbolní obohacení, napomohl Myslbek odlít do bronzu. Mezi těmito dvěma zásadními díly, která jsou na výstavě samozřejmě prezentována, vytvořil Kocián pod vlivem sugestivních prožitků a vnitřních otřesů řadu démonologických plastik, ve kterých nalézá výraz v expresi. Mezi ně patří zejména Úděl umělce (1900), šlachovitá, bolestně zkroucená figura výsměšně požírající malířskou paletu jako výraz sebezničujícího aktu, Život je boj, Nemocná duše, Smrt. Motiv smrti a konečnosti lidského bytí se opakovaně objevuje v Kociánových plastikách, často v přímé blízkosti erotického blaha, jako je tomu na reliéfu Zapovězená láska. Tragickou podobu lásky symbolizuje Polibek, na němž dívka líbá a objímá muže, jenž je od pasu dolů pouhým pláštěm unášeným větrem.
V Praze, kde pobýval dva roky po svých zahraničních cestách ze stipendií, v rámci nichž se setkal se sochaři Rodinem a Bourdellem, ho ovšem čekalo další zklamání z pro něj dusivého klimatu závisti a neobjektivních preferencí. I z důvodu existenčního zajištění odchází do Hořic, učit tam, kde se sochařstvím a modelováním začínal. Odtržení od pražského centra vedlo k ještě většímu osamostatnění jeho projevu, což dokládají sama díla Tajemství (Poroba), Plačící žena, Démon lásky. Vedle neutěšených námětů, často spojených s neustálým zápasem a s tím spojeným pohybem, se sochař věnoval také funerální tvorbě (zejména Žalov z předhořického období patří k nejvýznamnějším funerálním plastikám tohoto období u nás), portrétním dílům a návrhům pomníků (Žižkovi, Myslbekovi, ale zejména Boženě Němcové), které však nebyly realizovány. Zůstal konvolut dnes zjištěných 309 děl, které sochař do své předčasné smrti 3. ledna 1928 dokončil. Přibližně 130 umělecky či kulturně nejhodnotnějších je prezentováno v bronzu tak, jak si to autor sám nemohl dovolit. Kociánovo výjimečné dílo se tak dočkává zasloužené rehabilitace.

Hastrmanova píseň, zdroj: http://www.radio.cz
Hastrmanova píseň, zdroj: http://www.radio.cz

Plastiky Quida Kociána jsou instalovány v rozměrném obdélném sále v přízemí galerie Konírna a v atriovém venkovním prostoru před ní. V komorní místnosti v patře jsou do 21. července prezentovány šperkařské práce Tomáše Procházky (* 1977). Konírna dále nabízí kromě posezení v kavárně výstup na střešní terasu se střešní zahradou, údajně nejstarší na sever od Alp.

Dovolím si ještě jednu osobní poznámku – v době, kdy Quido Kocián tvořil, poukazovalo mnoho umělců svými sociálně kritickými náměty na tíživost života masy chudých lidí. I u Quida Kociána najdeme podobná díla – Stařena sbírající dříví (1916), Stojící havíř, Stařena s děckem. Je sympatické, že galerie, kterou zřídilo město, ctí premisu, že umění je určeno všem a přestože pořádá výstavy špičkové úrovně, vstup do ní není finančně omezen pro nikoho. Jako taková by mohla být vzorem pro ostatní galerie i města.

Základní informace:

Místo: Galerie Konírna, Lipník nad Bečvou
Termín: 26. 4. – 29. 9. 2013
Vstupné: dobrovolné
Otevírací doba: Út–Pá 12.00–16.00, So–Ne 10.00–17.00, Po zavřeno

Více z LaCultury...

  • Jaká je cena umění?15. října, 2016 Jaká je cena umění? Na začátku čtení díla Sochař jsem byl plný nadějí, že se mi dostala do rukou zase jednou kvalitní komixová kniha. Po dočtení posledních listů knihy jsem to musel přehodnotit. Dostala se mi […]
  • Chcete na chvíli vypnout? Zkuste kreslení31. prosince, 2016 Chcete na chvíli vypnout? Zkuste kreslení Asi před dvěma lety lidstvo objevilo nový fenomén. Je jím relaxační kreslení a vybarvování antistresových omalovánek. Činnost vhodná pro každého, kdo se potřebuje na chvíli uzavřít ve […]
  • Ke svým fanouškům cítím zodpovědnost, říká zpěvačka Vladivojna La Chia.25. ledna, 2011 Ke svým fanouškům cítím zodpovědnost, říká zpěvačka Vladivojna La Chia. Červená imperátorka plná vášně a hany – tak nás zpěvačka, skladatelka a výtvarnice Vladivojna La Chia vítá každý poslední pátek v měsíci ve své Čajovně na ČR3 Vltava. Vystudovala grafiku a […]
  • Rock For People předvedl rekordy7. července, 2009 Rock For People předvedl rekordy Festivalpark na letišti u Hradce Králové přinesl o prodlouženém víkendu největší domácí festivalovou událost letošního léta. Proběhl zde 15. ročník letního festivalu Rock For People. […]
  • 451 stupňů Fahrenheita – Porovnaní originálu a pozdějších zpracování1. dubna, 2019 451 stupňů Fahrenheita – Porovnaní originálu a pozdějších zpracování Svět, ve kterém jsou požárníci placeni za zakládání požárů, knihy jsou nezákonné a historické zdroje jsou překrouceny ke kontrole obyvatelstva, nám už před více než […]
  • JamRock v roce 2014 čekají výrazné změny!22. listopadu, 2013 JamRock v roce 2014 čekají výrazné změny! Mnoho změn chystá v roce 2014 žamberecký JamRock. Víc pódií, podstatně víc mimohudební zábavy, propracovaný program pro děti a v neposlední řadě myslí pořadatelé i na změny v cateringu. […]
  • Trojklání fantasy zinů29. května, 2016 Trojklání fantasy zinů To, co kdysi dávno začalo jako rozlišování žánrů literatury se přehouplo do světa filmu a nakonec svým způsobem i do různých prvků životního stylu. Mezi takové drobné detaily patří třeba […]
  • Obsah nového Hrášku rozlousknut!27. března, 2010 Obsah nového Hrášku rozlousknut! Hrachovka se slibně rozvíjí. Počet fanoušků na Facebook profilu přesáhl hranici 2000. Produkce festivalu uzavřela program. Realizační tým chystá mnoho novinek a překvapení.
  • Jean Clair – Úvahy o stavu výtvarného umění 13. července, 2013 Jean Clair – Úvahy o stavu výtvarného umění Jean Clair je riaditeľom Picassovho múzea v Paríži a jedným z predných francúzskych teoretikov a kritikov umenia. Zameriava sa predovšetkým na osobnosti francúzskeho i svetového moderného […]
  • Dominantou Masarykova náměstí je vánoční kluziště8. prosince, 2010 Dominantou Masarykova náměstí je vánoční kluziště Rok uběhl jako voda a už jsou tady opět Vánoce. Na procházce městem našim smyslům neujde vůně punče, oříšků či medoviny. Jako každý rok se totiž v centru Ostravy konají vánoční trhy. […]
  • Zvláštní podivín Tim Burton12. srpna, 2009 Zvláštní podivín Tim Burton Kdo se víc nezajímá o filmy, tomu jméno Tim Burton neřekne nic nebo mu jen připomene název filmu Mrtvá nevěsta Tima Burtona. Ale pro většinu lidí sledujících filmový svět je toto jméno […]
  • Když státy odejdou na smetiště dějin13. července, 2018 Když státy odejdou na smetiště dějin Zamyšlení nad Urzovým Anarchokapitalismem „Člověk, který si obsadil jistý kus pozemku, prohlásil, tohle je mé‘ a našel dost prostoduchých lidí, kteří mu to uvěřili, byl skutečným […]