Firmy, které se rozhodly být skvělé

Firmy ktere se rozhodly byt skvele
Obálka knihy, Zdroj: grada.cz

Budoucnost nikdo nemůže předvídat. Život je nejistý, budoucnost nejasná a neznámá. Předvídáme, přešlapujeme anebo vezmeme vše, co máme, a začneme budoucnost vytvářet. Lidé stejně jako firmy se pohybují v nejistotě. Někteří jsou paralyzování, jiní využijí každé šance prorazit. Autoři Jim Collins a Morten T. Hansen si položili jednoduchou otázku: „Proč některé firmy v nejistých časech nebo dokonce v chaosu prosperují, zatímco jiné strádají?“

Tuhle otázku jsem si položil před třinácti lety, kdy do Česka vtrhla importovaná hypoteční krize. V té době jsem jako student pracoval v bance v oddělení firemní klientely. Starali jsme se o zákazníky s obratem od sto milionů do 2 miliard korun. Najednou nám zavedení klienti začali padat jako mouchy po zásahu Biolitu. Méně významní hráči rychle využili slabost silnějších, zaujali jejich pozice a z krize vyšli jako vítězové.

Včera i dnes jsi king, ale zítra o svůj trůn můžeš přijít. Stačí záchvěv a role se mění. Je to přeci jen zvláštní, když současný king má moc, peníze a slávu. Jeden by řekl, že bude lehké si je udržet. Stačí si zítra vsadit na špatného koně, kartu a moc, peníze a sláva je fuč. Určitě si vzpomenete na velikány posledních let jako Nokia, Blackberry, Kodak, kteří byli ve svém businesse na špičce a kdepak jsou nyní? Značky sice přežili, ale paběrkují či museli se přeorientovat na jiný business. I sám velký Microsoft vsadil několikrát na špatného koně, ale nikdy nevsadil vše. Raději vypustil do světa nedokonalý produkt, který postupně vylepšoval, a pokud se mu nepodařilo trh ovládnout, nebál se produkt zabalit. Samozřejmě k nelibosti stávajících zákazníků. Nikdy se však finančně nevyčerpal.

Mohl bych pokračovat s příklady firem, jejíž slávu dávno odvál čas, protože nepřežily. Jiné firmy přežily a prosperují jako Apple. Autoři knížky Firmy, které se rozhodly být skvělé na to šli vědecky a čtenářům popisují atributy úspěšných firem. Zkoumali stovky firem, aby zjistili, že ty nejlepší firmy usilovali o mnohem více než jen o dosažení úspěchu v podobě EBITDY, výše dividendy na akcii. Nelpěly na slávě a moci. Naopak prezentovaly výsledky, přínosy a užitky. V tomhle nejvíce vynikal Microsoft a jeho spoluzakladatel Bill Gates. Nejbohatší muž světa se snaží o jeho záchranu. Ano, zisk je důležitý, ale důležitější jsou posuny, které lidstvo v technologiích dělá.

Pokrok nezastavíš a technologičtí lídři musejí neustále hledět vpřed. Nesmí bazírovat na kvartálních výsledcích, ale na výsledcích v budoucnosti. Těžká úloha pro managment. Úspěch firem v nejistém prostředí je podroben zkoumání a výsledky jsou velmi zajímavé. Kniha Firmy, které se rozhodly být skvělé je dobrá učebnice pro podnikatele a studenty nejen ekonomie. Ukazuje cestu lídrů, kteří formulovali naši přítomnost a snad i budoucnost. Je koncipovaná jako studie a čtenář se od stránky 211 může číst o metodice výběru firem, způsobu srovnání, analýzách rizik a dalších komponentů.

Na studii se knížka relativně dobře čte. Nicméně u některých pasáží může neekonom tápat. Přesto tato publikace stojí za přečtení pro většinu podnikatelů a manažerů. Budoucnost nemusí být nutně růžová, ale rozhodně každá krize dává možnost vyniknout.

Firmy ktere se rozhodly byt skvele
Obálka knihy, Zdroj: grada.cz
Rate this post

Více z LaCultury...

  • Jak vytvořit obraz své harmonie?21. září, 2023 Jak vytvořit obraz své harmonie? Zuzana Kaločová založila v Ostravě uměleckou společnost Hraju si tady, ve které se zaměřuje na ručně malované mandaly,  kameny, hrnečky a také pořádání kurzů malování mandal. Její […]
  • Mindfullnes za pomoci omalovánek18. září, 2023 Mindfullnes za pomoci omalovánek Antistresové omalovánky neboli omalovánky pro dospělé si svůj trh vydobyly již před pár lety. Možnost vyčistit si hlavu během soustřední jen na tahy a barvy se rychle ujala a poskytla […]
  • Co zmůže hvězdný prach3. září, 2023 Co zmůže hvězdný prach Měsíc máme za opuštěnou planetku, která na nás zhlíží od paměti věků. Na přirozené družici Země přistáli již lidé, sondy a ti prohlásili planetku za neobyvatelnou. Bez života.  Možná jsou […]
  • Zen a umění zachránit planetu27. srpna, 2023 Zen a umění zachránit planetu "Zen a umění zachránit planetu" od Thich Nhat Hanha je nejenom kniha, ale spíše vedení a návod, jak spojit duchovnost a péči o sebe a o planetu do harmonického celku. Tato kniha je jako […]
  • Odhadněte lidi v každé situaci22. srpna, 2023 Odhadněte lidi v každé situaci "Odhadněte lidi v každé situaci" od Liebermana J. Davida je fascinující průvodce do světa lidského chování a schopnosti číst emoce a myšlenky druhých lidí i dle psaného textu. Tato kniha […]
  • Anna utekla. Kde se ukrývá?1. srpna, 2023 Anna utekla. Kde se ukrývá? Anna strávila většinu života po Severinově boku. Jednoho dne ale bez vysvětlení odešla z domova. Po roce čekání se Severino rozhodne opustit ostrov Stromboli a vydává se svou milovanou […]
  • Když se z pohádky stane noční můra1. srpna, 2023 Když se z pohádky stane noční můra Šestnáctiletá Juno žije na opuštěném ostrově spolu s rodiči a bratrem už sto padesát šest měsíců. Nikdo neví, že se zde ukrývají. Výjimkou jsou strážci, kteří je sem přivedli, když byla […]
  • Jeden koktejl nestačí31. července, 2023 Jeden koktejl nestačí Jeden koktejl nestačí od Alexe Mikšovice je osvěžující a zábavný průvodce do světa mixologie, který přináší nejenom recepty na lahodné koktejly, ale také příběhy, tipy a triky z […]
  • Když se řekne fotbal28. července, 2023 Když se řekne fotbal Fotbal je fenomenální hra, kterou milují fanoušci po celém světě. Hraje se na všech kontinentech. Dokáže spojovat, dokáže i vyvolat válku (v r. 1969 mezi Salvadorem a Hondurasem). Mnoho […]
  • FOREX – jak zbohatnout a nekrást20. července, 2023 FOREX – jak zbohatnout a nekrást FOREX – jak zbohatnout a nekrást od Michala Stibora je skvělým průvodcem do světa forexového obchodování, který poskytuje neocenitelné znalosti a strategie pro ty, kteří se zajímají o […]
  • Jak na marketingovou komunikaci?19. července, 2023 Jak na marketingovou komunikaci? Věnujete se profesně marketingu nebo máte malý podnik či živnost, kterým se musíte starat o propagaci? Pokud ano, jistě víte, že marketing je velmi dynamické odvětví, pro které jsou […]
  • Mami, mám hlad 213. června, 2023 Mami, mám hlad 2 Kolikrát denně slyšíte od dětí: mami, tati mám hlad. Dcerka s oblibou říká, že by si bříško dalo něco dobrého. Rodič vyjmenovává standardní pokrmy a dítko kýve nesouhlasně s hlavičkou a […]

1 trackback / pingback

  1. Firmy, které se rozhodly být skvělé - O´kapa lite

Komentáře jsou uzavřeny.