Chystáte se udělat strašnou chybu!

Chystate se udelat strasnou chybu
Chystáte se udělat strašnou chybu

Byla, nebyla jedna velikánská firma, které nebylo na trhu rovno. Jak se stává, Caesar usnul na vavřínech. Nepostřehl, že dříve zlatonosný trh začal stagnovat a Brutové hrají ve firmě prim. Prodeje začali klesat. Management politikařil a šířil po firmě atmosféru strachu. Dřívější drive vymizel a z firmy se stal obrovský tanker, který se nedokázal vyhnout mělčině. Byl to začátek konce. Konec firmy nastal daleko dříve než před najetím na mělčinu. Stačí málo a dříve úspěšný trh může zmizet. Pamětníci ať si vzpomenou na video kazety, kde je jím konec?

Ve firmách se dělá každou minutu desítky rozhodnutí. Od nákupu toneru tiskárny po akvizici nových společností přes rozhodnutí vyřízení reklamace, o způsobu zaúčtování nákupu toneru, zda se má přejít na nové CRM či na nový účetní software. Říká se, že účetní software by nikdy neměl vybírat management, protože standardně se ve výběru daného softwaru špatně rozhodne. Pokud ovšem není součástí rozhodování i účtárna, která nejlépe zná potřeby společnosti ke správnému zachycení ekonomických skutečnosti v účetnictví. Ne každý účetní software je pro každou firmu vhodný. Je třeba správně vybírat a ještě správněji se rozhodovat. Dopady špatného rozhodnutí může být nedozírné důsledky.

Jak se správně rozhodnout? Jak se vyhnout zkresleným informacím? Jak s pomocí behaviorální ekonomií řídit společnost? Nad těmito otázkami se zamýšlí profesor Olivier Sibony v audioknize Chystáte se udělat strašnou chybu! s podtitulem Jak kognitivní zkreslení kazí váš byznys a jak to můžete změnit.Pokládá si stěžejní otázku: Lze se naučit dělat správné strategické volby, když si svých kognitivních zkreslení ani nejsme vědomi?

Firmy i jednotlivci jsme v pasti nevědomých kognitivních procesů tj. myšlení, vnímání, paměti či usuzování. Kognitivní zkreslení má velké dopady do rozhodovacích procesů. Velkým problémem, že nejsme zpravidla zkreslení vědomí. Autor nabízí možnosti, jak si zkreslení uvědomit a jaké nápravní prostředky ve společnosti zavést. Pokud se včas nezavedou, hrozí organizací, že bude na nekonečném seznamu firem, které se osudově špatně rozhodly. Podcenili konkurenci, lpěli na prodělečných projektech, příliš věřili nebo nevěřili v inovace.

Za vším stojí lídři, kteří se v určitý moment rozhodli jinak než měli. Nejsou to špatní lídři, často to jsou vynikající manažeři. Kdyby provedli stejné rozhodnutí, ale v jiné firmě, zvítězili by. V knize Chystáte se udělat strašnou! psycholog a konzultant Olivier Sibony nejprve pomocí zábavných příkladů dokáže, že tato zkreslení se týkají i těch nelepších z nejlepších. Následně nabízí řešení. Autor knihy je univerzitní profesor, spisovatel Olivier Sibony. Akademickou praxi prokládá s praxí a jako poradce specializující se na kvalitu strategického myšlení a rozhodovací procesy. Dlouhá léta působil jako konzultant McKinsey & Company v Paříži a New Yorku.  Audioknihu namluvil známý moderátor Jakub Hejdánek. Ukázku si můžete poslechnout na webových stránkách Audiotéky.

Více z LaCultury...

  • Navždy plynule18. dubna, 2021 Navždy plynule Patřím mezi věčné začátečníky v angličtině, němčině i v ruštině. Věnoval jsem spoustu času osvojení základů všech tří světových jazyků. V angličtině jsem byl schopný vést na relativně […]
  • Nikdy nedělej kompromis10. dubna, 2021 Nikdy nedělej kompromis Kdo může být povolanější napsat knihu o vyjednávání než špičkový agent FBI, pro kterého bylo vyjednávání každodenním chlebem? Muž, který dostal na lopatky všechny teoretické […]
  • Cirkadiánní kód6. března, 2021 Cirkadiánní kód Jakou jinou audioknihu by si měl poslechnout člověk v době celospolečenského lockdownu než tu o zdraví? Měl jsem dobrou ruku, když jsem v Audiotéce šáhl po audioknize Cirkadiánní kód s […]
  • Atomové návyky13. února, 2021 Atomové návyky Čtenáři LaCultury si mohli povšimnout, že mám silnou zálibu v knížkách, které se věnují osobnímu rozvoji. Nemohl jsem vás proto připravit o tip na jednu velmi dobrou knížku, která by vám […]
  • Proč spíme12. února, 2021 Proč spíme Měl jsem další bezesnou noc. Dlouho do noci jsem pracoval na projektu do práce. Zaklapl jsem notebook a šel jsem spát. Medařilo se mi usnout. Mozek bohužel nezaklapl notebook a stále jel […]
  • Alchymie12. července, 2021 Alchymie Audiokniha Alchymie má neuvěřitelně dlouhý podtitul. Jen posuďte sami: "Kouzlo značky a podivuhodná věda úspěchu marketingových nápadů, které nedávají smysl". Proč by nestačilo Alchymie […]
  • Stát se investorem10. července, 2021 Stát se investorem Investování pro běžného člověka nebylo nikdy tak dostupné jako je dnes. Existuje tolik možností, tolik platforem a různých expertů, kteří nabízejí různorodé investice a zaručené investiční […]
  • Hardcore historie1. července, 2021 Hardcore historie Dějiny lidstva jsou dějiny vzestupů a pádů dávných civilizací. I naše civilizace jednoho dne padne. Jsme již příliš zhýčkaní. Blahobyt nás činí změkčilými. Tvrdá doba žádá tvrdé lidi. A […]
  • Zdravá střeva4. května, 2021 Zdravá střeva Život na této planetě je fascinující. Náhoda dala vzniknout neuvěřitelnému množství organismu a na pomyslném vrcholném stupínku stojí homo sapiens sapiens, člověk moudrý. Považujeme se […]
  • Spotify3. května, 2021 Spotify Říká se, co Čech, to muzikant. Což může být pravda. Máme skvělé hudební skladatele, jako byl Bedřich Smetana, Antonín Dvořák či Leoš Janáček. Dali jsme světu Sinatru […]
  • Velmi osobní kniha o zdraví12. dubna, 2021 Velmi osobní kniha o zdraví Gratuluji výherci, který právě vyhrál ve Sportce 87 218 623 Kč. Věřím, že výhru si užije ve zdraví 😊. Vážně, gratuluji. Rozhodně nezávidím. Jsem rád, že jsem zdráv. Zdraví je […]
  • Jak na sítě2. dubna, 2021 Jak na sítě Svět lidí se čím dál více přesouvá do online prostoru. Dokážete si představit život bez sociálních sítí? Bez Facebooku, Instagramu, LinkedIn, YouTube, Twitteru, Flickeru, Identi.ca, […]