Seznamte se s nejlepším chirurgem na světě. Dokáže zázraky… ale jen v případě, že mu dobře zaplatíte

Black Jack

O muži známém pod jménem Black Jack se povídá, že je nejlepší chirurg na světě. Dokáže prý dělat zázraky a je schopný zachránit i člověka, kterému ostatní lékaři nedávají žádnou naději.

Tento svérázný doktor ale operuje bez licence, což pohoršuje zejména lékařskou komoru. A to není všechno, co ho dělá kontroverzním. Je tu i jeho ziskuchtivost, která pobuřuje snad každého, kdo o ní ví. Pokud totiž nedostane královsky zaplaceno, odmítá tento génius operovat. Při všem, co dělá, se řídí pouze vlastními pravidly… a komu se to nelíbí, může jen doufat, že jeho služby nebude nikdy potřebovat.

Autorem mangy Black Jack je slavný japonský kreslíř a scenárista Osamu Tezuka. Toho čeští čtenáři mohou znát díky jeho dvousvazkovému komiksu Zpráva pro Adolfa, který, stejně jako tuto novinku, vydalo Nakladatelství CREW. K dalším významným dílům Osamy Tezuku patří Astroboy, který je známy díky oblíbenému kreslenému seriálu, a Císař džungle, jehož animovaná adaptace později inspirovala slavnou disneyovku Lví král. Listovací ukázku z mangy Black Jack si můžete prohlédnout na stránkách nakladatelství.

V knize najdete 29 příběhů. Jejich hlavní postavou je chirurg Black Jack, který na první pohled může působit jako obyčejný muž v černém, na jehož tváři se nachází ošklivé jizvy. Jeho povaha je však zcela neobyčejná. Na začátku vám zřejmě bude absolutně nesympatický. A není divu – jediné, co ho zajímá, jsou jeho peníze, je cynický a nepříjemný. O životy druhých lidí nemá ani ten nejmenší zájem a zdánlivě dělá všechno pro to, aby vyvolal problémy. Pokud náhodou začne operovat i bez dostatečné odměny, nikdy to není ze soucitu nebo nějaké lékařské cti, vždycky to je jen pro to, že to buď představuje neodolatelnou výzvu nebo proto, že chce dokázat, že je lepší, než jiní chirurgové. Postupně se však ukáže, že i on má srdce a v něm trochu citu, což ho dělá lidským a získává pro něj čtenářské sympatie.

Druhou důležitou postavou je Pinoko, šišlající dívenka, která sama sebe nazývá doktorovou manželkou. I když má vzhled dítěte, je ve skutečnosti mnohem starší. Je temperamentní, žárlivá a nenávidí, když ji někdo považuje za dítě. Podle ní musí být přece každému hned jasné, že ona žádné dítě není! Některé z příběhů naznačují, co je asi Pinoko zač a co z ní udělalo takovou osobu, jakou je, a něco je naznačeno i v doslovu, ale komplexní vysvětlení chybí. Podle náznaků je ale jisté, že toto tajemství je mrazivé a šokující. Pinoko patří k rozporuplným postavám, které vzbuzují silné emoce, a tak se může snadno stát nejen to, že si ji zamilujete pro její roztomilost a zábavnost, ale i to, že vám bude připadat otravná a zbytečná.

Pokud jde o kresbu, je její styl podobný té, kterou jste mohli vidět ve Zprávě pro Adolfa. Více než typický japonský styl, který je s mangou neoddělitelně spojený, připomíná ten evropský. Někdy jsou některé postavy zobrazeny jako karikatury sebe samých, což je zajímavé ozvláštnění příběhu. Protože Tezuka původně studoval medicínu, je jeho zpodobnění orgánu opravdu realistické. To platí i pro případy, které Black Jack řeší – i když jsou častokrát nereálne, jejich základ je vždy skutečný.

Příběhy jsou tematicky velmi rozmanité. Najdete zde například povídku s nádechem sci-fi. Příběh s názvem Odplata vypráví o tom, jak lékařská komora zabránila Black Jackovi operovat, protože neměl licenci. Když se ale odehrálo něco, kvůli čemuž šéf lékařské komory potřeboval Jackovy služby, jeho postoj se pokrytecky změnil. Hvězda šesté magnitudy zas ukazuje boj lékářů o prestižní nemocniční funkce a naznačuje, že ti nejschopnější jsou často těmi nejneviditelnějšími. Svědkyně nabízí dramatické vyprávění o ženě, která oslepla. Aby mohla identifikovat pachatele teroristického útoku, Black Jack se pokusí jí alespoň na několik minut vrátit zrak. Tato operace je však velmi náročná, a tak není vůbec jisté, zda uspěje. V povídce Staří známí zas Black Jack potkává doktora Kisaragiho, jehož sestru kdysi operoval, a společně vzpomínají na minulost.

Najdete zde zkrátka příběhy, které ve vás vyvolají celou škálu emocí. Některé pobaví, jiné překvapí, další rozesmutní, šokují nebo vás budou držet v napětí. I když je však každá povídka úplně jiná, je tu několik věcí, které je všechny spojují: realistické vyprávění, originální téma nabízející spoustu podnětů k zamyšlení, snaha poukázat na různé společenské problémy a především skvělá, nečekaná a přitom dokonale logická pointa.

Black Jack