
Bologna, 16. století. Elena vyrůstala v sirotčinci, kde ona i ostatní dívky prožívaly peklo. Poté, co opustila sirotčinec, se stala dámskou krejčovou. Ona však touží šít pro pány. Když však zjistí, že jí hrozí domluvené manželství, které by jí zabránilo splnit si sen, uprchne.
I navzdory mnoha problémům, které musí překonat, se jí nakonec povede dostat do pánského krejčovství. Nejdřív zde dělá jen pomocné práce, ale brzy dostane příležitost ukázat svůj talent. Jenže pak do krejčovství vstoupí Antonio della Fontana, mocný muž, který je příčinou všeho utrpení, které Elena v sirotčinci prožila. Elena touží po spravedlnosti, ale uvědomuje si, že sama proti vlivnému šlechtici nemá ani nejmenší šanci. Dokáže si dívka ze sirotčince najít spojence?
Autorkou historického románu Hedvábné nitky osudu, jenž v českém překladu vydalo Nakladatelství Alpress, napsala Glennis Virgo, která začala svou profesní kariéru jako pedagožka v oboru historie a antické literatury. Později se stala ředitelkou základní školy. Od svého odchodu do penze se věnuje zdokonalování italštiny, cestování po Itálii (zejména po Bologni) a psaní. Kniha Hedvábné nitky osudu, která je jejím debutem, získala prvenství v soutěži začínajících autorů starších padesáti let.
Ukázku z knihy a další informace naleznete na webu nakladatele – zde.

Nejlepší na knize jsou popisy Bologne a atmosféry, která v ní v 16. století vládla. Autorka vás vezme do ulic, krejčovství, kostelů, sirotčince i do uměleckého ateliéru a ukáže vám, jak vypadal běžný život, který byl hodně ovlivněn náboženstvím. Při čtení tak budete mít pocit, jako byste se ocitli přímo v tomto renesančním městě. Skvělé jsou i popisy látek a samotného šití.
Pokud však jde o postavy, ty sice žijí v renesanční Bologni, ale jejich smýšlení není smýšlením člověka 16. století. Jejich smýšlení je moderní, a tak je Bologna pouhou historickou kulisou, která činí příběh atraktivnějším. I tak je ale Elena sympatickou hrdinkou. Je odhodlaná, silná, talentovaná a dělá chyby, ze kterých se někdy poučí a někdy ne. Oblíbíte si i její přátele a spolupracovníky. Fontana je zas ten typ záporáka, ze kterého vám bude špatně a kterého budete nesnášet.
Kniha nabízí poutavý příběh o pomstě a touze po spravedlnosti, který je však nejen v kontextu dané doby místy neuvěřitelný. Elena jako ten úplně nejlepší pracovník v pánském krejčovství, lepší než krejčí, kteří se práci na těchto oděvech věnují dlouhé roky? Promyšlená pomsta, která ale pro hrdiny nemá žádné následky? Proč se toho Fontany vlastně tolik báli, když odrovnat ho bylo docela snadné? A proč Elenina zaměstnavatelka nakonec učinila důležité rozhodnutí ve prospěch Eleny, která od ní odešla bez rozloučení, a ne ve prospěch dívek, které u ní zůstaly a na které se mohla spolehnout?
Je škoda, že tyto detaily autorka nedomyslela, protože její příběh měl velký potenciál. Místo plnokrevného historického románu jsou tak Hedvábné nitky osudu „jen“ oddechovým čtením s dokonalou atmosférou a s příměsí pohádky a temnějších prvků zároveň. Oddechovým čtením, které bude nejen bavit, ale přiměje také k zamyšlení, protože se dotýká i několika důležitých a aktuálních témat.
