Co se stane, když budete naslouchat přízrakům?

Věk přízraků
Obálka knihy, Zdroj: yactu.cz

Olomouc, rok 1895. Na loukách za městem nerostou vlčí máky, nýbrž přepychové vily. V jednom z těch krásných německých domů pracuje jako služebná i česká dívka Žofie. Její život není lehký, ale utěšuje se tím, že její bratr bydlí blízko a že ho může často navštěvovat.

Když se do jejího života vrátí její dětská láska, všechno se zkomplikuje. Matěj prozradí, že Žofie slyší hlasy zesnulých, a tím z ní udělá atrakci, která má bavit místní smetánku. Nejdřív se jí to docela líbí, jenže pak si všimne, že něco není v pořádku, a pochopí, že se zapletla s nebezpečnými sílami, které se zmocňují jejich smyslů i rozumu. Dokáže je ovládnout dříve, než bude pozdě?

Historický young adult román Věk přízraků napsala Lenka Poláčková, vítězka 5. ročníku literární soutěže Hvězda inkoustu. Na knihu volně navazují další dva romány, které vyjdou v roce 2024. Kniha vyšla v nakladatelství YA čtu, které vydává české autory young adult literatury a prodává také vlastní knižní boxy.

I když je tato kniha určena primárně dospívajícím čtenářům, má všechny předpoklady zaujmout i starší knihomoly. Olomouc z konce 19. století je podmanivá, a to díky starosvětské atmosféře, kterou dokázala autorka věrně zachytit. Ať už je to poetický styl psaní, styl mluvy, smýšlení postav, společenské zvyklosti a problémy, zájem o seance, několik skutečných osobností, které se v příběhu objeví, nebo Úřední čtvrt, která opravdu existuje, všechno se nese v duchu doby. K autenticitě příběhu přispívají i ukázky z dobového tisku.

Hlavní hrdinka Žofie je sympatická mladá dáma, kterou si hned oblíbíte. Kromě ní hrají významnou roli i Matěj, kluk, do kterého byla v dětství zamilovaná, její bratr Ambrož a Leopold, syn jejích zaměstnavatelů, jehož charakterový vývoj je jednou z nejlepších součástí příběhu. Kniha je psaná v ich-formě a v roli vypravěčů se vystřídají Žofie a Matěj. Kromě nich je tu ještě vyprávění z jednoho dalšího pohledu, avšak identita tohoto vypravěče se odhalí až později. Každý z vypravěčů má svou ilustraci, která zdobí číslo kapitoly, a tak bez problémů rozeznáte, kdo zrovna mluví.

Pokud jde o fantasy linku, ta je originální, místy strašidelná, napínavá a promyšlená. Skvělé je i to, že až do konce nebudete vědět, jak příběh dopadne. Autorka do něj zakomponovala vydařené dějové zvraty a dovedla ho k závěru, který vás překvapí. Nechybí ani romantická linka. Ta však není nijak výrazná a více prostoru dostane až v poslední třetině knihy.

Říká se, že se kniha nemá soudit podle obalu, u tohoto románu nicméně platí, že vás okouzlí nejen nádhernou obálkou, ale i nádherným příběhem.