Nový seriál společností Channel 4 (pro UK) a Netflix zasáhl nejen mnoho dívčích i chlapeckých teen srdcí, ale dokonce i srdce mé učitelky angličtiny. Po počátečních minutách prvního dílu vám bude okamžitě jasné, že nic nebude jako dřív.
Dva hlavní hrdinové, James (Alex Lawther) a Alyssa (Jessica Barden), se nesnášejí. A to je jim pouhých sedmnáct let. Není to láska jako z románu, není to příběh, který byste našli v každé červené knihovně. Nenajdete zde ani normální nenávist. Díky těmto dvěma anglickým teenagerům, kteří jsou tak trochu jiní, a seriálu, získáte úplně nový pohled na svět.
Hlavní hrdinové se spolu seznámí v jídelně. James od mala pociťuje psychopatické sklony zabíjet. Alyssa má velice ostrý jazyk, který jí často způsobuje jen další potíže. Také trpí silnou lehkomyslností, která ničemu nepomáhá. Nemá zábrany, nemá slitování. Pravidla jsou pro ni příliš svazující, chová se takovým způsobem, že je stále jen porušuje. Oba měli těžké dětství, oba mají příšerné dospívání, oba mají strašné rodiče, co se o ně buď nezajímají, nebo silně nezvládají jejich výchovu.
Seriál je natočen podle stejnojmenného komiksu Charlese S. Forsmana. Autor zobrazuje Alyssu a Jamese takřka jako Bonnie a Clyda, hrdiny i zloděje, kteří se ničeho nebojí, utíkají před světem a nic je jen tak nezastaví — ani změna identity.
https://www.youtube.com/watch?v=vbiiik_T3Bo
oficiální trailer, zdroj:www.youtube.com
Z mého pohledu je film velice zajímavě zpracovaný. Kameraman si vyhrál s kompozicí, např. při užití zlatého řezu, principu symetrie (polaroidové fotografie rozložené kolem hlavy), užití principu kontrastu (pozadí často do tmavších, „ošuntělých“ barev všedního dne. Osoby nosí naopak velmi barevné oblečení jako např. havajskou košili, červenou mikinu aj., což kontrast dokresluje. Dále nesmím zapomenout na využití anglického šarmu vesnic, měst i venkova s plážemi, krásnou britskou angličtinu, která hladí po srdci a na závěr dynamický děj plný zvratů, rychlého spádu a dramatického i silně nečekaného finále, které se nebude, dle mého názoru, spoustě lidem líbit.
Pokud počin porovnám s podobně pochmurným americkým seriálem „13 Reasons Why“ (2017), který se stal v loňském roce teenagerovským trhákem vydaným opět společností Netflix, musím ale uznat, že je „The End of the F***ing World“ o kapku lepší nejen díky dynamičtějšímu ději.
Scénáristé sice mohli použít více novějších melodických písní, protože svým zpracováním hudby se oddálili od průměrných teenagerů, ale herecké výkony jsou v porovnání s 13RW znatelně lepší, zvláště co se autentičnosti týče.
Nejedná se jednoduše o žádný americký „doják“, což dělá z The End of the F***ing World minimálně seriál měsíce února, možná dokonce celého roku.
Za mě: CSFD.cz:
4/5 81 %
Zdroj obrázku: Wikipedia Commons
Korektura: K.Ch.