Ubohá Rusalka bledá, běda, běda

Z představení Ubohá Rusalka bledá; autor: Martin Zeman
Z představení Ubohá Rusalka bledá; autor: Martin Zeman
Z představení Ubohá Rusalka bledá; autor: Martin Zeman

Tragický příběh Rusalky, která se zamilovala do obyčejného lidského chlapa (na což samozřejmě nakonec doplatila), je každému znám minimálně z operní verze Antonína Dvořáka. Právě tento kus si tentokrát vzala na paškál i bratrská dvojice Petra (režie) a Matěje (výprava) Formanů.

Použití starého mýtického tématu, který má u nás dlouholetou, takřka nedotknutelnou tradici, bylo určitou  sázkou do loterie.  Avšak bratři Formanové se i této látky zhostili zcela po svém. Dokázali tragický příběh odlehčit přidáním komických rysů, aniž by se přitom odvrátili od původního žánru pohádky.

Začátek představení přivádí diváky na venkovní alžbětínskou scénu a celé první dějství (stejně jako poslední třetí) se odehrává pod širým nebem, a to za každého počasí, jak upozorňuje předem program divadla. Čtvercové prostranství obklopené jedinečnými kulisami stromů s živými větvemi a vysokými budovami s balkony se ještě před zahájením inscenace stává hledištěm pro diváky. V jejich středu dokuřuje poslední cigaretu skupinka hajných, na kraji balkonu v prvním patře se usazuje šestičlenný orchestr pod vedením Marka Ivanoviče. Ten se postaral i o hudební úpravu díla, které je značně zkráceno, přesto však nechybějí nejznámější melodie (Hou hou hou, Květiny bílé po cestě, Měsíčku na nebi…).  Nebe nad námi věští blížící se noc a v tom zaznívají první tóny klasické Rusalky. Hajní típají cigára a prorážejí si lidmi cestu k uměle vytvořeným stromům, po nichž jako po žebřících vylézají vzhůru na přilehlé balkonní prostory. Jak se později ukazuje, právě takto vytvořená scéna se stává jedním ze způsobů, jenž slučuje prostor mezi herci a diváky.

Z představení Ubohá Rusalka bledá; autor: Irena Vodáková
Z představení Ubohá Rusalka bledá; autor: Irena Vodáková

V tuto chvíli nás poprvé napadá, že herci lezoucí do několikametrové výše a přelézající zábradlí, jsou zřejmě sebevrazi. Nicméně to už na první balkon přicupitává hejno rusalek. Jejich choreografie, sestávající z trhavých pohybů, uhrančivých pohledů a především z házení dlouhých rozcuchaných vlasů, se nezdá býti náročná, o to více však působí opravdověji pro postavy divokých lesních žen.

Sbory fungují poměrně dobře, problém však nastává ve chvíli, kdy se od sester odděluje Rusalka (Anežka Kubátová) a začíná zpívat sólově. Slabým hlasem rozmlouvá s tatíčkem hastrmanem (jehož režisér umístil na nejvyšší balkon, nutno vyzdvihnout kostýmní řešení u této postavy stejně jako u čarodějnice), v některých chvílích jí slabiky ze slabého hrdla ani nevyjdou, a tak je překvapením, když se jí podaří oním kuňkáním přivolat čarodějnici. Ivana Hloužková zřejmě netrpí závratěmi, protože její magická postava je umístěna na střechu nejvyšší budovy, kde nad plameny ohňů v rudém hávu zbavuje Rusalku hlasu a činí z ní němého člověka. Po jejím výjimečném výkonu jak hereckém, tak pěveckém laťka opět klesá s prvním výstupem prince (Jiří Hajdyla). Jeho zdařilé herectví bohužel nestačí na to, aby zcela zachránilo jeho výstupy pevěcké. Zmatek mezi diváky a zřejmě i v herci zavládne v momentu, kdy se jeho postava snaží dostat z balkonu na žebřík a následně na zem milovanou Rusalku. Ta se křečovitě drží zábradlí, ne a ne se pustit, hudba běží, princ, stojící zády k dirigentovi, se ztrácí ve svém partu, bezmocné krčí rameny a divákům nezbývá než se smát.

Z představení Ubohá Rusalka bledá; autor: Martin Zeman
Z představení Ubohá Rusalka bledá; autor: Martin Zeman

Formani však v žádném případě nikdy nelákali na operu. Jinak by si ani nemohli dovolit použití nahrávek klasické Rusalky v některých náročných místech (například v Měsíčku na nebi). Jejich dílo je od počátku projektem komickým, v němž nejde o perfektní zvládnutí árií, ale spíše o situační komiku, lehkou improvizaci, výtvarné a scénické posuny. Například pro druhé dějství je publikum nahnáno do velkého sálu, v němž probíhají přípravy na ples a následně ples samotný. Nejvýraznější postavou této části je pak Cizí kněžna (Eva Vrbková/Andrea Buršová), která svým čistým (a narozdíl od Rusalky i opravdu znějícím) sopránem podtrhává svou krásu a sex-appeal. Dokonale zvládnutou komickou scénou je pak výstup kuchtíka a jeho strýčka (Robert Mikluš a Michal Dalecký), kteří se prodírají po kotníky ve vodě hledajíce čarodějnici. Do vody jsou uhrančivými divoženkami nahnáni nakonec i diváci, kteří se tudy dostávají opět na venkovní scénu, aby zde zhlédli tragický závěr. Kající se princ umírá, stejně jako jiní před ním, pod vodní hladinou jezera, do něhož vidíme skrze prosklenou stěnu (opět palec nahoru pro výtvarníka a reřiséra!).

Maximální využití prostorů divadla dává divákovi pocit, že i on je součástí příběhu. Nikdy neví, jestli za jeho zády právě neproběhne Rusalka a neštípne ho do zadnice nebo jestli se neotočí a těsně za sebou nespatří pohled mrazivě nepřítomných očí nějaké divoženky. Právě v tom je síla Ubohé Rusalky bledé. Pokud chcete jít na Dvořákovu operu, vyberte si raději klasickou verzi například v Národním divadle.  Ale pokud oceníte spíše nové ztvárnění, zajímavé režisérské pojetí, nepřehrávané herectví, fantasticky promyšlené scény a kostýmy a budete ochotni prominout některým hercům jejich hlasové (ne)možnosti, pak jsou bratři Formanové jistě dobrá volba.

Hodnocení  7/10

Ubohá Rusalka bledá

Divadlo Husa na provázku
režie: Petr Forman
hudba: Antnonín Dvořák
úprava: Marek Ivanovič
libreto: Jaroslav Kvapil
výprava: Matěj Forman
premiéra: 30. března 2009

Více z LaCultury...

  • Lehce probuzený Jan Budař25. června, 2012 Lehce probuzený Jan Budař Jan Budař a Eliščin band před sebou mají pilné léto. Čeká je několik koncertů i křest nového alba s názvem Lehce probuzený, kde zazní také hlas Elen Sonenshine, Andrey Buršové a Emmy […]
  • Syntéza opomíjeného národního bohatství 6. dubna, 2014 Syntéza opomíjeného národního bohatství Přední české odborné nakladatelství Academia vydává již závěrečnou část čtyřdílné monografie Vegetace České republiky, která odstartovala v roce 2007. Po přezkoumání luk, skal a mokřadů […]
  • Percy Jackson – Zloděj Blesku22. února, 2010 Percy Jackson – Zloděj Blesku Fantasy film založený na stejnojmenném románu Ricka Riordana, který se nám pokouší ukázat hrdiny starověkého Řecka v poněkud jiných barvách. Bohužel, stejně jako hrdina je „pouhý polobůh“, […]
  • V Českých Budějovicích začal týden španělské kultury19. dubna, 2010 V Českých Budějovicích začal týden španělské kultury Jornadas de Cultura Española aneb Dny španělské kultury mají od 15. do 25. dubna 2010 přilákat v Českých Budějovicích pozornost všech milovníků této exotické země. A že rozhodně je na co […]
  • Milan Paprčka: Ručně malovaným mapám se věnujeme již 15 let15. února, 2019 Milan Paprčka: Ručně malovaným mapám se věnujeme již 15 let MILAN PAPRČKA, narozený v roce 1979 je pilotem a dobrodruhem. Začal podnikat již v 18 letech a zanedlouho nato založil vydavatelství CBS, které již druhé desetiletí přináší společnostem a […]
  • Jeviště kapely Kryštof od 7. ledna na stažení!6. ledna, 2010 Jeviště kapely Kryštof od 7. ledna na stažení! Kapela Kryštof potěší své fanoušky dalším studiovým albem. Na pultech obchodů se objeví až 22. ledna, stáhnout si ho však můžete již od 7. ledna. Klienti T-Mobile zaplatí za album Jeviště […]
  • Rock for People má zimní edici12. prosince, 2017 Rock for People má zimní edici Na začátku března se uskuteční jednodenní festival Rock for People Winter. Za svými fanoušky se festival vydá do Prahy, Brna i Bratislavy, aby je rozehřál ostrým punkem, vtipným […]
  • Vlak nejistoty, ale i naděje 13. února, 2015 Vlak nejistoty, ale i naděje Sedmnáctiletá Molly a jednadevadesátiletá Vivian toho mají společného více, než se na první pohled může zdát. Obě ztratily rodinu a proplétají se světem na vlastní pěst. Jejich podobný […]
  • Please the Trees: „Proč lidi na koncertě jenom pobavit, když bychom je mohli rozsekat?“21. ledna, 2014 Please the Trees: „Proč lidi na koncertě jenom pobavit, když bychom je mohli rozsekat?“ Táborská indie-rocková skupina Please the Trees se dostává stále do širšího povědomí a jejího frontmana, Václava Havelku, více a více fascinuje fenomén šílenství. Pakliže jste fanoušky […]
  • Co nového k poslechu? 3. října, 2014 Co nového k poslechu? Mluvené slovo není žádnou žhavou novinkou na trhu, ba naopak již dlouhá léta se těší přízni svých posluchačů, ať už netrpělivě otáčeli knoflíkem rádia nebo pohodlně zasunuli do přehrávače […]
  • Pařezová chaloupka ze skutečného lesa28. září, 2021 Pařezová chaloupka ze skutečného lesa Máte-li kladný vztah k přírodě a snažíte se jej vzbudit i ve svých dětech, pak by se vám mohla líbit stručná, zábavná interaktivní knížka Co se děje na pařezu, kterou napsala Martina […]
  • Pozor na konkurenci!29. září, 2011 Pozor na konkurenci! V současné době vystuduje vysokou školu mnohem více lidí, než tomu bylo kdykoliv předtím. Šance absolventa získat vysněnou práci či zaměstnání v oboru se tím značně snižuje. Realita je […]