Nejlepší politický marketing = kontroverze a následný zájem médií

Převzato z www.stream.cz

Co lepšího si může politická strana před volbami přát než zájem médií. Malé politické strany si stěžují, že v médiích je protěžována velká pětka (ODS, ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, SZ) a že není mediální prostor vhodně vyvážen i pro další neparlamentní strany. Těžko říct, zda je pro média zajímavé zaobírat se tématy neparlamentních stran jako Stranou důstojnýho života nebo Nejen hasiči a živnostníci s učiteli do Evropy. Výsledky odhadů předvolebních preferencí mluví jasně, šance těchto stran konvergují k nule. Svých patnáct minut slávy si zástupci těchto stran užijí v pořadech typu Události, komentáře, vysílaném Českou televizi, kde se postupně představí všechny strany. Někdy je to však představení tristní a lidé se na pořad dívají jen jako na kuriozitu. Vždy se najde zástupce té či oné strany, který není schopen se kompetentně vyjádřit k tématu, které volby nabízejí. U voleb do europarlamentu je to například Lisabonská smlouva. Na obranu malých stran je však třeba dodat, že ani představitelé české politické špičky někdy nejsou schopni relevantního komentáře.

Zájem médií je vstupenka do podvědomí lidí. Kdo si pamatuje na Důchodce za životní jistoty? Strana, která v roce 1998 měla reálnou šanci na vstup do parlamentu. V paměti lidí ale spíše utkvěla sázka tehdejšího předsedy Eduarda Kremličky, který případný neúspěch strany podmínil slibem požití živého brouka. A tak se také stalo.

Díky pořadu Na vlastní oči si na něj ještě vzpomeneme. Další medializace proběhla díky faktu, že se jednalo o brouka Poustevníka – chráněný druh byl zabit a „sežrán“ a pan Kachlička tak spáchal protiprávní jednání.

Dnešní politická medializace bohužel již nemá tak úsměvný charakter. Národní strana, která do ČT dodala předvolební spot vybízející ke „konečnému řešení cikánské otázky“, zaujala média víc než dostatečně. Po rozhodnutí ředitele ČT Jiřího Janečka klip neodvysílat se tato zpráva objevuje na on-line denících a následující den v tištěných médiích. Lidé mají zájem klip vidět, má totiž punc vyjímečnosti a Národní strana na předních stranách českých deníku je propagace über alles. Neparlamentní strana si nemůže nic lepšího přát, ono se snad i vyplatí čelit žalobě ze strany ČT a případné výlohy, které to ponese, obětovat. Lidé jsou informováni.

Dělnická strana má trošku jiný koncept, průchody městy za hojné účasti Policie ĆR a bezpečnostních opatření zájem médií vyvolají taky. Průvod, který se odehrál v Brně 1. května, vykolejil veřejnou dopravu na několik hodin. Proč jede náhradní spoj? „Městem pochuduje Dělnická strana, všechno je jinak,“ sdělují si lidé po Brně. A pokud se něco semele, nějaký konflikt, je hned o čem psát. Nehledě na to, že policejní výlohy na tyto akce za tento rok již činí přes 50 milionů korun, jak uvedly Lidové noviny.

Marketingový guru, Philip Kotler, definuje buzzmarketing na základě toho, že „mluvit a psát o vaší značce nebo podniku se stává zábavným, fascinujícím a pro média zajímavým tématem.“ Tato forma propagace je i v případě politického subjektu účinná.

Nechci tímto kritizovat média, jejich úkol je jasný = informovat. Z pohledu politické strany chápu, co je efektivnější. Dát peníze na propagaci, kde malé strany nemají dostatečný finanční obnos na kvalitní zpracování a výsledek je spíš trapný nebo vyvolat kontroverzi, která je pomalu v křížku se zákonem a dostat se na první strany novin? Nedejbože, aby si lidi neuvědomili, že už ona kontroverze je ve sporu se zákonem, co by se potom stalo, kdyby tento politický (buzz)marketing měl opravdový úspěch?

Více z LaCultury...

  • Dramatický film „Kid“ podle skutečné události29. února, 2016 Dramatický film „Kid“ podle skutečné události Tento smutný, dramatický a pravdivý příběh popisuje Kevina prvně jako 10 letého chlapce trpícího fyzickým týráním, a nakonec jako 35 letého muže se ženou a dětmi. Tento film byl natočen […]
  • Zapomenutá tajemství Prahy21. prosince, 2022 Zapomenutá tajemství Prahy Odhalte zapomenutá tajemství Prahy! Zajímá vás, kde se v Praze v horších časech skladovaly mrtvoly na ulici? Co zbylo ze Staroměstských hradeb a kde si můžete prohlédnout jejich […]
  • Oshova promluva říká: Kdo se chce najít, měl by se umět i ztratit13. února, 2022 Oshova promluva říká: Kdo se chce najít, měl by se umět i ztratit Mistr Osho se ve svých promluvách věnuje problematice individuálního hledání životního smyslu, ale naráží i na společenské či politické témata. Nakladatelství BETA nedávno doručilo do […]
  • Kterému záporákovi či které záporačce byste neodmítli pozvání na rande?26. června, 2016 Kterému záporákovi či které záporačce byste neodmítli pozvání na rande? Že už sepisujete pořadník? Šestice redaktorů, která se s touhle anketní otázkou popasovala v červencovém čísle Pevnosti, je na tom podobně. Ostatně fenomén padouchů jako imponujících […]
  • Pozor! Tattoo EXPO Ostrava mění program!11. listopadu, 2013 Pozor! Tattoo EXPO Ostrava mění program! Před měsícem jsme vás informovali o chystaném festivalu tetování nazvaném Tattoo EXPO Ostrava. Nyní nastala změna, ale veškeré nové informace přinášíme případným návštěvníkům v […]
  • Nejen filmová hudba stojí za poslech – vyzkoušejte nejlepší kousky herního průmyslu15. března, 2012 Nejen filmová hudba stojí za poslech – vyzkoušejte nejlepší kousky herního průmyslu Koncerty plné filmových hitů bezpečně zakotvily vedle svých klasických „bratránků“ a publikum si je nemůže vynachválit. Plíživý pochod Růžového pantera se usadil v srdcích posluchačů […]
  • Nahlédněte do zákulisí akčních filmů v OC Silesia7. dubna, 2013 Nahlédněte do zákulisí akčních filmů v OC Silesia V neděli 21. dubna od 15 do 18 hodin se v opavském Obchodním centru Silesia uskuteční zábavné odpoledne pro všechny milovníky filmů a filmových triků. V rámci bohatého programu tak budou […]
  • Člověče, neboj se podnikání!  Máš na to! 13. dubna, 2014 Člověče, neboj se podnikání! Máš na to! Startup je velmi přitažlivé slovo pro mnohé mladé lidi, kteří touží splnit si svou vizi nové služby či produktu, který by svět udělal lepším. Ale svůj sen se neodváží začít žít, protože […]
  • Rok 1565. Mezi církví a vědci vypuká válka…19. listopadu, 2020 Rok 1565. Mezi církví a vědci vypuká válka… Renesance je obdobím rozkvětu a nových objevů. V Paříži však krvavou stopu. Mrtvoly slavných doktorů přibývají a nikdo neví, kdo je vraždí. Ambroise Paré, královský chirurg a průkopník […]
  • Hudební svátek? Colours of Ostrava!2. června, 2011 Hudební svátek? Colours of Ostrava! Léto opět začíná oplývat různými barvami, ale mezi nejpestřejší budou patřit určitě ty ostravské, alespoň co se hudební scény týče. O slovo se totiž opět hlásí jeden z největších českých […]
  • Jak jsem se konečně naučila kreslit psa, kterého ostatní rozpoznají3. července, 2022 Jak jsem se konečně naučila kreslit psa, kterého ostatní rozpoznají Vždycky jsem si přála umět kreslit, ale musím přiznat, že jsem poněkud nemotorný typ. Radou je zapsat se na umělecké kurzy, sledovat videa a hlavně vytvořit si vlastní styl a postupně své […]
  • Současná společnost jako válka informací17. března, 2018 Současná společnost jako válka informací Nápad udělat knihu z původní akademické práce bývá většinou sázka na jistotu. Nejinak tomu bylo u publikace Informační válka generála Karla Řehka, která vznikla v rámci projektu […]

Absolvent žurnalistiky na Fakultě sociálních studií MU a ekonomie na Ekonomicko-správní fakultě MU. V projektu LaCultura.cz by měl být na pozici šéfredaktora, zkušenosti nabíral šéfredaktorováním mutace časopisu Prvákoviny, občasným přispíváním na web Idnes.cz, psaním na již neexistující vlastní blog, vytvářením PR článků. Web LaCultura.cz vede a provozuje pro zábavu a zájem o kulturu s lidmi, kteří tyto zájmy sdílí také. Zajímá se o kulturu, ženy, pivo, Portugalsko a Web "2.0".

1 komentář

  1. Ten klip je teda pořádně demagogický. A mimochodem, v textu, který doprovází obrázky, mají pravopisnou chybu:-)

Komentáře jsou uzavřeny.