Černá Amerika a její bohové I.

V 15.  století se mezi Evropou, Afrikou a Amerikou vyvinuly následující obchodní vztahy:  z Afriky pocházela velká část pracovní síly dobývající americké suroviny, jež se poté odvážely do Evropy k dalšímu zpracování, a Evropa dodávala na trh hotové výrobky. Takovému obchodu se říkalo trojúhelníkový a byl základním pilířem merkantilismu po celé období jeho existence. Černošští otroci dovážení do Ameriky jako levná pracovní síla byli zbaveni domova,  svobody, svých rodových kořenů a rodinných svazků, ale jedno jim jejich páni nemohli vzít: základní náboženskou a kulturní paměť, která se stala základem pro vznik afroamerických náboženských kultů.

Tato paměť byla podepřena čtyřmi pilíři. První pilíř pochází od nigerijských Jorubů, jeichž domovem bylo před příchodem do Ameriky východní pobřeží Guinejského zálivu.  Příslušníci kmene se zabývali zejména uměleckými řemesly (mosazné plastiky) a znali i různá božstva. Nejvyšším bohem byl Olorun, k němuž se Jorubové obraceli prostřednictvím nižších bůžků oríšů, z nichž každý měl svou kompetenci. Každý oríša měl vlastní svatyni, barvy, znamení, symbol, písně a skupinu věřících, jež ho uctívala.

Druhý pilíř pochází z oblasti dnešní Ghany a přilehlé oblasti Toga. I tam znali obyvatelé hierarchické uspořádání panteonu. Nejvyšším bohem byl Nyankopon, někdy také uctívaný v ženské podobě Nana, této nejvyšší instanci podléhal bůh dešťů, hromů a blesků Bobowis. Pod těmito božstvy byla řada dalších duchů, kteří sloužili kouzelníkům.

Třetím pilířem bylo náboženství dahomských Fonů, z něhož vzniklo haitské vúdú. Posledním pramenem afroamerických kultů pak byli Bantuové obývající střední a jihovýchodní Afriku. Do Ameriky přišel tento kmen zejména z dnešního Konga a Angoly. Bantuové však neměli propracované náboženské představy a kulty jako Jorubové nebo Fonové, proto také přejímali náboženství jiných afrických kmenů a některé prvky indiánských náboženství a dali tak vzniknout typickému jevu v oblasti Latinské Ameriky – synkretismu.

Synkretismus

Vstup křesťanů na jihoamerickou půdu v 16. století postavil indiány před otázku, jak si i přes násilnou kristianizaci zachovat alespoň část kulturní a náboženské identity. Výsledkem bylo přejímání křesťanských prvků a jejich mísení s původním indiánským náboženstvím. Dodnes se zachovaly různé rituály, jenž mají svůj původ v tradičních náboženských obřadech domorodého obyvatelstva, například obětování slepice.  Nejinak tomu bylo s do Ameriky dovezenými černými otroky, zvláště těmi, kteří odvozovali svůj původ z jiných zdrojů nebo neměli tak propracované náboženské představy. Příkladem může být kubánská společnost Abakuá, jenž vychází z  tradic náboženských kmenů žijících na západoafrickém pobřeží Calabaru, afrovenezuelský kult královny Marie Lionzy, či riodejaneirská macumba.

Původní africká náboženství však přijímala nejen křesťanské, ale i indiánské prvky, příkladem může být afrobrazilská macumba. Vedle těchto náboženství figuruje v afroamerickém náboženství i nový prvek – spiritismus vycházející z učení Francouze  Alaina Kardeka, podle jehož názoru je naše planeta osídlena dušemi mrtvých předků. K významným afroamerickým spiritistickým kultům patří brazilská umbanda. Umbandisté narozdíl od Kardekových stoupenců s dušemi zemřelých nejen komunikují, ale provádějí jejich prostřednictvím i  léčebné obřady, věštby a předpovědi. Svým bohům říkají oríša, zlým duchům echus a duším mrtvých eguns. Pořádají také své vlastní kongresy a koncily.  S výjimkou afrobrazilských kultů vycházejí všechna afroamerická náboženství ze čtyř hlavních pramenů, které jsme si představili již dříve a která se mísila s křesťanskými a indiánskými prvky i mezi sebou navzájem. To ale neplatí o Brazílii, v níž jsou provincie od sebe vzdáleny často desítky kilometrů.  a Právě v této  zemi s historií i podmínkami odlišnými od ostatních států Latinské Ameriky se zformovalo několik náboženských soustav – již zmněná macumba, candomble a batuque. o nichž si povíme v dalším pokračování našeho seriálu.

Díl druhý.

Rate this post

Více z LaCultury...

  • 3. května, 2016 Thriller Krevní pouto Napínavý americký thriller z roku 2015.
  • Zhodnocení Colours of Ostrava 201522. července, 2015 Zhodnocení Colours of Ostrava 2015 Čtrnácté Coloursy jsou za námi. O tomto festivalu by šlo napsat opravdu hodně, proto bude článek trochu delší, přesto nebude úplně vyčerpávající. Předem je vhodné říci, že návštěvnost opět […]
  • Divadelní Flora 2013 – Navigation Song DB303 21. května, 2013 Divadelní Flora 2013 – Navigation Song DB303 Padesátiminutová taneční inscenace plná emocí, zmatených pohybů, depresivní hudby a potu. Tak by se dala do několika slov shrnout hra Navigation song DB303.
  • Lois Lowryová – Spočítej hvězdy19. listopadu, 2017 Lois Lowryová – Spočítej hvězdy Annemarie a Ellen jsou nejlepší kamarádky. To, že kolem nich zuří válka, si zatím nijak neuvědomují, pociťují ji snad jen v tom, že už se v obchodech nedá koupit tolik věcí, zvlášť jejich […]
  • V Českých Budějovicích začal týden španělské kultury19. dubna, 2010 V Českých Budějovicích začal týden španělské kultury Jornadas de Cultura Española aneb Dny španělské kultury mají od 15. do 25. dubna 2010 přilákat v Českých Budějovicích pozornost všech milovníků této exotické země. A že rozhodně je na co […]
  • Reportáž z festivalu Open house Praha4. června, 2018 Reportáž z festivalu Open house Praha Je sobota ráno. Nastávající manželka si balí baťoh a domlouvá si detaily se svou kamarádkou ohledně čistě dámského tripu na náš nejvyšší český vrchol, Sněžku. Logistika je komplikovanější, […]
  • On, Ona a Oni – Hunger Games byly pouhým večerníčkem 27. července, 2014 On, Ona a Oni – Hunger Games byly pouhým večerníčkem Uchvacující a zároveň děsivý, uvědomělý i mysteriózní. Takový je sci-fi román Čistý z trilogie pro dospívající od Julianny Baggottové. Pokud máte živou obrazovou fantazii, budete možná […]
  • Královská krev: pomsta a vykoupení14. července, 2020 Královská krev: pomsta a vykoupení Po necelém roce vyšlo v nakladatelství CREW pokračování epického románu Královská krev s podtitulem Pomsta a vykoupení. V recenzi na první díl s podtitulem Svatokrádežnická svatba jsem […]
  • Finalisté ceny Jindřicha Chalupeckého v DOXu6. listopadu, 2010 Finalisté ceny Jindřicha Chalupeckého v DOXu Centrum současného umění DOX a společnost Jindřicha Chalupeckého připravily na letošní podzim hned tři výstavy, ve kterých se nám představí nejen letošní finalisté ceny JCH pro rok 2010, […]
  • Uplatňování DPH u zvláštních režimů a specifických postupů2. ledna, 2022 Uplatňování DPH u zvláštních režimů a specifických postupů Pandemie a EU nám přinášejí mnoho změn, které se dotýkají snad každého. Jedna z oblastí jsou daně. Daň z přidané hodnoty je nepřímá daň, kterou platíme všichni při nákupu produktů. Nemáte […]
  • Když si Jitřní kníže zase jednou střihne bokovku3. září, 2016 Když si Jitřní kníže zase jednou střihne bokovku Je Lucifer po čertech chytrý génius? Má Světlonoš podobu nadpozemsky pohledného árijce? Zrovna tak se můžete ptát, jestli je nebe ještě modré – Mike Carey si totiž o božích plánech nedělá […]
  • Gramofony pro Skrillexe!22. února, 2012 Gramofony pro Skrillexe! Produkci letošního Rock For People se daří a daří. Nejen že mají hlavní hvězdy vesměs potvrzené, ale jeden z headlinerů získal na letošních prestižních oceněních Grammy hned tři […]

Pracující student. Píše převážně o knížkách, politice a Latinské Americe.