Černá Amerika a její bohové I.

V 15.  století se mezi Evropou, Afrikou a Amerikou vyvinuly následující obchodní vztahy:  z Afriky pocházela velká část pracovní síly dobývající americké suroviny, jež se poté odvážely do Evropy k dalšímu zpracování, a Evropa dodávala na trh hotové výrobky. Takovému obchodu se říkalo trojúhelníkový a byl základním pilířem merkantilismu po celé období jeho existence. Černošští otroci dovážení do Ameriky jako levná pracovní síla byli zbaveni domova,  svobody, svých rodových kořenů a rodinných svazků, ale jedno jim jejich páni nemohli vzít: základní náboženskou a kulturní paměť, která se stala základem pro vznik afroamerických náboženských kultů.

Tato paměť byla podepřena čtyřmi pilíři. První pilíř pochází od nigerijských Jorubů, jeichž domovem bylo před příchodem do Ameriky východní pobřeží Guinejského zálivu.  Příslušníci kmene se zabývali zejména uměleckými řemesly (mosazné plastiky) a znali i různá božstva. Nejvyšším bohem byl Olorun, k němuž se Jorubové obraceli prostřednictvím nižších bůžků oríšů, z nichž každý měl svou kompetenci. Každý oríša měl vlastní svatyni, barvy, znamení, symbol, písně a skupinu věřících, jež ho uctívala.

Druhý pilíř pochází z oblasti dnešní Ghany a přilehlé oblasti Toga. I tam znali obyvatelé hierarchické uspořádání panteonu. Nejvyšším bohem byl Nyankopon, někdy také uctívaný v ženské podobě Nana, této nejvyšší instanci podléhal bůh dešťů, hromů a blesků Bobowis. Pod těmito božstvy byla řada dalších duchů, kteří sloužili kouzelníkům.

Třetím pilířem bylo náboženství dahomských Fonů, z něhož vzniklo haitské vúdú. Posledním pramenem afroamerických kultů pak byli Bantuové obývající střední a jihovýchodní Afriku. Do Ameriky přišel tento kmen zejména z dnešního Konga a Angoly. Bantuové však neměli propracované náboženské představy a kulty jako Jorubové nebo Fonové, proto také přejímali náboženství jiných afrických kmenů a některé prvky indiánských náboženství a dali tak vzniknout typickému jevu v oblasti Latinské Ameriky – synkretismu.

Synkretismus

Vstup křesťanů na jihoamerickou půdu v 16. století postavil indiány před otázku, jak si i přes násilnou kristianizaci zachovat alespoň část kulturní a náboženské identity. Výsledkem bylo přejímání křesťanských prvků a jejich mísení s původním indiánským náboženstvím. Dodnes se zachovaly různé rituály, jenž mají svůj původ v tradičních náboženských obřadech domorodého obyvatelstva, například obětování slepice.  Nejinak tomu bylo s do Ameriky dovezenými černými otroky, zvláště těmi, kteří odvozovali svůj původ z jiných zdrojů nebo neměli tak propracované náboženské představy. Příkladem může být kubánská společnost Abakuá, jenž vychází z  tradic náboženských kmenů žijících na západoafrickém pobřeží Calabaru, afrovenezuelský kult královny Marie Lionzy, či riodejaneirská macumba.

Původní africká náboženství však přijímala nejen křesťanské, ale i indiánské prvky, příkladem může být afrobrazilská macumba. Vedle těchto náboženství figuruje v afroamerickém náboženství i nový prvek – spiritismus vycházející z učení Francouze  Alaina Kardeka, podle jehož názoru je naše planeta osídlena dušemi mrtvých předků. K významným afroamerickým spiritistickým kultům patří brazilská umbanda. Umbandisté narozdíl od Kardekových stoupenců s dušemi zemřelých nejen komunikují, ale provádějí jejich prostřednictvím i  léčebné obřady, věštby a předpovědi. Svým bohům říkají oríša, zlým duchům echus a duším mrtvých eguns. Pořádají také své vlastní kongresy a koncily.  S výjimkou afrobrazilských kultů vycházejí všechna afroamerická náboženství ze čtyř hlavních pramenů, které jsme si představili již dříve a která se mísila s křesťanskými a indiánskými prvky i mezi sebou navzájem. To ale neplatí o Brazílii, v níž jsou provincie od sebe vzdáleny často desítky kilometrů.  a Právě v této  zemi s historií i podmínkami odlišnými od ostatních států Latinské Ameriky se zformovalo několik náboženských soustav – již zmněná macumba, candomble a batuque. o nichž si povíme v dalším pokračování našeho seriálu.

Díl druhý.

Více z LaCultury...

  • Teatr Novogo Fronta oslaví 20 let unikátním projektem s izraelským Clipa Theater8. března, 2013 Teatr Novogo Fronta oslaví 20 let unikátním projektem s izraelským Clipa Theater 3. března přijíždí do Prahy na pozvání u příležitosti dvacetiletého výročí legendárního souboru Teatr Novogo Fronta izraelský ansámbl Clipa. Právě vůdčí osobnosti obou souborů Dmitry […]
  • Ohlédnutí za Hafestem20. června, 2012 Ohlédnutí za Hafestem V sobotu 9. června se konal v Hati na Hlučínsku druhý ročník staronového festivalu Hafest.
  • Co je pravda?14. listopadu, 2014 Co je pravda? Učím se. Třída pospává, pedagog se snaží monotónním výkladem udržet pozornost — mezi posluchači je několik úspěšných herců předstírajících bdělost. Učitel vykládá jakousi tezi – důležitou […]
  • Ex Machina22. dubna, 2015 Ex Machina Caleb Smith (Domhnall Gleeson), programátor ve společnosti BlueBook, která vlastní a vyvíjí velký internetový vyhledávač, vyhrává soutěž o týden na soukromé horské usedlosti samotářského […]
  • 5. února, 2015 Soutěž hudebníků hlásí rekordy!!! Téměř neuvěřitelný počet 430 hudebních skupin se letos přihlásil do 14. ročníku největší klubové soutěže amatérských hudebníků Radegast Líheň! Odborná porota měla neskutečně těžkou práci, […]
  • Jo Nesbø zachraňuje svět. Možná….29. července, 2016 Jo Nesbø zachraňuje svět. Možná…. Uplynuly již dva roky od vydání posledního dílu populární série Joa Nesbøho Doktor Proktor v audiopodobě. Na pokračování této skvělé série pro děti, v pořadí již třetí, jsme si tak […]
  • Louise Distras: “ All the divides, oppressions and fears we face as adults also affect the younger generation.“22. dubna, 2014 Louise Distras: “ All the divides, oppressions and fears we face as adults also affect the younger generation.“ Young and quirky singer, who does not mince words regarding anyone or anything. This is Louise Distras - folk punk girl, who released her debut album Dreams from the factory floor last […]
  • Bývalý salón bývalé republiky – ukázka z připravované knihy Jana Arbtera24. září, 2017 Bývalý salón bývalé republiky – ukázka z připravované knihy Jana Arbtera "Do všech koulí!" zaklel Turek. "Začíná chcát!" "Kurva!" přidal jsem se do debaty. "Zasraně!" pokračoval. Takhle jsme se ještě chvíli překřikovali, ale brzo nám došly nadávky. Rychleji, […]
  • 23. Mesiac fotografie – fotografický svátek v Bratislavě 18. listopadu, 2013 23. Mesiac fotografie – fotografický svátek v Bratislavě Až do 30. listopadu máte možnost v Bratislavě navštívit některé výstavy letošního velmi plodného ročníku tradičního fotofestivalu. Vybrat si můžete z celkem 28 instalací, z nichž některé […]
  • Co nabídne Chodovská tvrz?29. března, 2017 Co nabídne Chodovská tvrz? Jana Štěrbová - Pletky paní Operetky - 31. 3. 2017, 19:00 Pletky paní Operetky je hodinový pořad o operetě a zazní ukázky z děl Johanna Strausse (Cikánský baron, Netopýr, Noc v […]
  • NA CESTĚ za „nedobrodružstvím“7. ledna, 2013 NA CESTĚ za „nedobrodružstvím“ Letos jsme měli možnost zhlédnout filmovou adaptaci Kerouacova slavného románu Na cestě, který bývá někdy nazýván biblí beatníků. V této recenzi se pokusíme zhodnotit, jak se tohoto […]
  • Festival SCULPTURE LINE od června povede sochařskou linku napříč českými městy24. května, 2020 Festival SCULPTURE LINE od června povede sochařskou linku napříč českými městy Jeden z mála festivalů, který se letos může konat bez omezení, je Sculpture Line. Sochařský projekt pravidelně proměňuje veřejný prostor v netradiční galerii pod širým nebem v řadě měst po […]

Pracující student. Píše převážně o knížkách, politice a Latinské Americe.