Černá Amerika a její bohové I.

V 15.  století se mezi Evropou, Afrikou a Amerikou vyvinuly následující obchodní vztahy:  z Afriky pocházela velká část pracovní síly dobývající americké suroviny, jež se poté odvážely do Evropy k dalšímu zpracování, a Evropa dodávala na trh hotové výrobky. Takovému obchodu se říkalo trojúhelníkový a byl základním pilířem merkantilismu po celé období jeho existence. Černošští otroci dovážení do Ameriky jako levná pracovní síla byli zbaveni domova,  svobody, svých rodových kořenů a rodinných svazků, ale jedno jim jejich páni nemohli vzít: základní náboženskou a kulturní paměť, která se stala základem pro vznik afroamerických náboženských kultů.

Tato paměť byla podepřena čtyřmi pilíři. První pilíř pochází od nigerijských Jorubů, jeichž domovem bylo před příchodem do Ameriky východní pobřeží Guinejského zálivu.  Příslušníci kmene se zabývali zejména uměleckými řemesly (mosazné plastiky) a znali i různá božstva. Nejvyšším bohem byl Olorun, k němuž se Jorubové obraceli prostřednictvím nižších bůžků oríšů, z nichž každý měl svou kompetenci. Každý oríša měl vlastní svatyni, barvy, znamení, symbol, písně a skupinu věřících, jež ho uctívala.

Druhý pilíř pochází z oblasti dnešní Ghany a přilehlé oblasti Toga. I tam znali obyvatelé hierarchické uspořádání panteonu. Nejvyšším bohem byl Nyankopon, někdy také uctívaný v ženské podobě Nana, této nejvyšší instanci podléhal bůh dešťů, hromů a blesků Bobowis. Pod těmito božstvy byla řada dalších duchů, kteří sloužili kouzelníkům.

Třetím pilířem bylo náboženství dahomských Fonů, z něhož vzniklo haitské vúdú. Posledním pramenem afroamerických kultů pak byli Bantuové obývající střední a jihovýchodní Afriku. Do Ameriky přišel tento kmen zejména z dnešního Konga a Angoly. Bantuové však neměli propracované náboženské představy a kulty jako Jorubové nebo Fonové, proto také přejímali náboženství jiných afrických kmenů a některé prvky indiánských náboženství a dali tak vzniknout typickému jevu v oblasti Latinské Ameriky – synkretismu.

Synkretismus

Vstup křesťanů na jihoamerickou půdu v 16. století postavil indiány před otázku, jak si i přes násilnou kristianizaci zachovat alespoň část kulturní a náboženské identity. Výsledkem bylo přejímání křesťanských prvků a jejich mísení s původním indiánským náboženstvím. Dodnes se zachovaly různé rituály, jenž mají svůj původ v tradičních náboženských obřadech domorodého obyvatelstva, například obětování slepice.  Nejinak tomu bylo s do Ameriky dovezenými černými otroky, zvláště těmi, kteří odvozovali svůj původ z jiných zdrojů nebo neměli tak propracované náboženské představy. Příkladem může být kubánská společnost Abakuá, jenž vychází z  tradic náboženských kmenů žijících na západoafrickém pobřeží Calabaru, afrovenezuelský kult královny Marie Lionzy, či riodejaneirská macumba.

Původní africká náboženství však přijímala nejen křesťanské, ale i indiánské prvky, příkladem může být afrobrazilská macumba. Vedle těchto náboženství figuruje v afroamerickém náboženství i nový prvek – spiritismus vycházející z učení Francouze  Alaina Kardeka, podle jehož názoru je naše planeta osídlena dušemi mrtvých předků. K významným afroamerickým spiritistickým kultům patří brazilská umbanda. Umbandisté narozdíl od Kardekových stoupenců s dušemi zemřelých nejen komunikují, ale provádějí jejich prostřednictvím i  léčebné obřady, věštby a předpovědi. Svým bohům říkají oríša, zlým duchům echus a duším mrtvých eguns. Pořádají také své vlastní kongresy a koncily.  S výjimkou afrobrazilských kultů vycházejí všechna afroamerická náboženství ze čtyř hlavních pramenů, které jsme si představili již dříve a která se mísila s křesťanskými a indiánskými prvky i mezi sebou navzájem. To ale neplatí o Brazílii, v níž jsou provincie od sebe vzdáleny často desítky kilometrů.  a Právě v této  zemi s historií i podmínkami odlišnými od ostatních států Latinské Ameriky se zformovalo několik náboženských soustav – již zmněná macumba, candomble a batuque. o nichž si povíme v dalším pokračování našeho seriálu.

Díl druhý.

Více z LaCultury...

  • Nový klip z nového alba POLETÍME5. března, 2019 Nový klip z nového alba POLETÍME „Skupina dobře vypadajících mužů hrající original banjo punk future jazz kántry v turbošansonovém duchu." Právě takto se kapela POLETÍME? definuje na svých stránkách.  Nedávno vydala […]
  • Redakční blog – Můj život v Londýně24. října, 2010 Redakční blog – Můj život v Londýně Tak a jedu do Anglie, řekla jsem si přesně půl roku zpátky na dovolené v Dubaji, když jsem se anglicky snažila vysvětlit jednomu Rakušanovi, proč tady jsem a co tady dělám. Ne, že by mě […]
  • Šťastné a voňavé aneb Medové Vánoce v Hulicích3. prosince, 2015 Šťastné a voňavé aneb Medové Vánoce v Hulicích „Srdečně zveme 5. a 6. prosince vždy od 10 do 16 hodin do Včelího světa. Přijďte se pobavit, na chvilku se zastavit a vyrobit si například vánoční svíčku, voskové ozdoby, nebo si nakoupit […]
  • PEVNOST II/20211. února, 2021 PEVNOST II/2021 Vzpomínáte si ještě, že v lednovém čísle moc žebříčků nebylo? Hádáte správně, jsou v únorovém čísle. Je tady TOP 10 filmů i knih. Navíc se číslo zaměřuje na ságy a to především […]
  • Metronome Festival Prague: Vedle Singa a Kasabian zazní i indie electro nebo soul1. června, 2017 Metronome Festival Prague: Vedle Singa a Kasabian zazní i indie electro nebo soul Na druhém ročníku pražského festivalu vystoupí jako hlavní hvězdy Sting a Kasabian. Veleúspěšné zahraniční hvězdy v programu doplní další zahraniční interpreti. Svou tvorbu pražskému […]
  • Ryan Reynolds pohřbený zaživa3. ledna, 2011 Ryan Reynolds pohřbený zaživa Zapalovač, kapesní nůž a mobilní telefon. Není to mnoho, ale když už se někde ztratíte, zejména onen telefon Vám mnohdy dobře poslouží. Dovolat se z cizí země taky obvykle nebývá problém, […]
  • Léto v Ostravě? Jedině s Colours!24. června, 2012 Léto v Ostravě? Jedině s Colours! Jak se jmenuje jediný český festival, který získal ocenění EUROPEAN FORUM OF WORLDWIDE MUSIC FESTIVALS, ocenění ALMA za nejlepší hudební akci roku 2004 – 2006 a bez povšimnutí ho nenechaly […]
  • Denis Pierre Filippi – Snění1. července, 2018 Denis Pierre Filippi – Snění Coraline Doucetová přijíždí na panství spravované poněkud excentrickým malým lordem, který zapomněl být dítětem a téměř všechen svůj čas tráví ve své laboratoři, aby tu dělala guvernantku. […]
  • Čmeldové kolem nás15. července, 2020 Čmeldové kolem nás František Kuklík je chovatelem čmeláků a ve své knize Moji čmeláci představuje vše, co s životem těchto milých zástupců hmyzu souvisí. Brožovanou publikaci vydává nakladatelství Esence pod […]
  • Co ukrývá Stín věcí ztracených?22. září, 2018 Co ukrývá Stín věcí ztracených? Uplynulo dvacet let od doby, co byli svrženi Auguři, bytosti s téměř neomezenou mocí. Nadaní, kteří jim sloužili, byli ušetřeni jen proto, že přijali Čtyři zásady povstalců, které významně […]
  • Nebezpečí číhá VŠUDEEEEE-E-EEE! Ne?19. listopadu, 2016 Nebezpečí číhá VŠUDEEEEE-E-EEE! Ne? Kniha pro děti a mládež s názvem Nebezpečí číhá všude láká komiksovými malůvkami na přebalu, přitažlivě nerozměrným formátem a textem formou poznámek. Řekněte, už jste někdy slyšeli […]
  • Mahenův památník v Brně slaví 25 let11. ledna, 2018 Mahenův památník v Brně slaví 25 let Letošní prosinec je pro brněnskou Knihovnu Jiřího Mahena měsícem oslav pětadvacetileté existence Mahenova památníku – specializovaného pracoviště městské knihovny, vybudovaného v roce […]

Pracující student. Píše převážně o knížkách, politice a Latinské Americe.