Manipulovat, nebo být manipulován?

Robert Cialdini

Robert Cialdini napsal tuto knihu na základě studií sociologů, psychologů a manuálů odborníků na přesvědčování. Dokonce se sám nechal přijmout do firem profitujících na psychologických slabinách lidí. Zaměstnán jako podomní obchodník nebo dealer automobilů pronikal do tajů manipulace se zákazníky a objevil tajemství úspěšných prodejců. O všechny nabyté zkušenosti se na stránkách Zbraní vlivu dělí se svými čtenáři a nabádá je k obraně před nenápadnými taktikami vyhovění.

Ano, cílem knihy není čtenáři ukázat, jak manipulovat ostatními, ale přesný opak – naučit se manipulativní taktiky rozpoznat a ohradit se proti nim, v lepším případě reagovat správnou obrannou reakcí. Sám autor přiznává, že byl dříve snadnou kořistí všelijakých obchodních zástupců a výběrčích příspěvků – což bylo koneckonců jedním z důvodů, proč se začal zajímat o psychologii přesvědčování a vyhovění.

Jazyk knihy balancuje na pomezí odborné literatury, přesto je text snadno pochopitelný a udržuje si vysokou úroveň čtivosti od začátku až do konce. Uvedené studie vás přesvědčí o tom, že už pouhým slovosledem nebo přidáním krátké formulace do požadavku lze až několikanásobně zvýšit pravděpodobnost jeho akceptování příjemcem. Podobné techniky a pravidla se dělí do několika kategorií, dle kterých je kniha členěna do kapitol.

Mimo jiné se dozvíte, jak manipulovat lidmi na základě obyčejné vděčnosti, jak získat sympatie u jiných, proč se někteří lidé zcela odevzdávají sektám a jsou pro ně ochotni i zemřít, nebo co způsobuje takzvaný „efekt přihlížejícího“, při kterém nikdo z davu čumilů není schopen pomoci trpícímu či umírajícímu člověku.

Aby bylo jasno: ta kniha je opravdu dobrá. Přesto by se našly maličkosti, které bych Zbraním vlivu vytknul. Jsou psány pro americký trh. Některé uvedené záležitosti tak lze v české společnosti kvůli jejímu odlišnému sociokulturnímu vývoji a specifičnosti aplikovat jen ve značně omezené míře. Narážím na jeden z prvních příkladů v knize – jak prodat „ležák“, zboží, o které dlouhou dobu nikdo nejeví zájem. Zdvojnásobení ceny způsobující dojem luxusu možná povede k většímu zájmu amerických spotřebitelů, obávám se ale, že tato taktika by mohla mít u průměrného českého zákazníka, jak známo orientovaného především na cenu, naprosto opačný efekt, než je žádoucí. Podobně mnohé další příklady pocházejí z amerického prostředí a nekorespondují tak příliš se středoevropskou realitou.

Závěrem si dovolím krátké shrnutí. Zbraně vlivu je kniha nabitá zajímavými informacemi, kniha protknutá studiemi a zkušenostmi lidí, kniha, kterou bych doporučil každému, kdo se chce naučit ovlivnit chování svého okolí, nechce se nechat ovládat ostatními, chce zvýšit odbyt svého výrobku nebo ho prostě jen zajímá, jak funguje lidská psychika. Skutečně věřím, že čtenář, který si osvojí praktiky popsané Robertem Cialdinim, získá psychologickou zbraň, která mu může zjednodušit život nebo pomoci rozpoznat a ubránit se všudypřítomnému psychologickému nátlaku.

Parametry:

Formát: 143×215 mm
Barevnost: černobílá
Vazba: paperback
Počet stran: 332
Datum vydání: 16. 8. 2012
ISBN: 978-80-87270-32-5
Běžná koncová cena: 349,-

Rate this post

Více z LaCultury...

  • Čtěte z tváří jako z knihy24. října, 2015 Čtěte z tváří jako z knihy Autorem ještě docela čerstvé novinky z nakladatelství Jan Melvil Publishing je Paul Ekman, který se po více než 30ti letém působení na Kalifornské univerzitě rozhodl zpřístupnit své dílo […]
  • Jak zabránit klimatické katastrofě22. listopadu, 2022 Jak zabránit klimatické katastrofě Lidé mění přírodu k obrazu svému. Z divoké, autentické přírody se stává krajinou kulturní, pokud má-li štěstí. V horším případě je zalita do betonu. S radostí lidstvo likvidujeme všechny […]
  • Ještě to promysli13. listopadu, 2022 Ještě to promysli Co Čech to expert na pivo, fotbal, hokej, politiku, pandemii Covidu, na Karla Gotta. Prostě víme všechno a do všeho mluvíme. Skutečně máme takovou odbornost, abychom kritizovali odborníky […]
  • Temné počátky českých dějin30. října, 2022 Temné počátky českých dějin Pamatujete si na hodiny vlastivědy, jak paní učitelka líčila příchod Slovanů do Čech? Na slavnou pověst Čecha, jeho dcer a celého národa, který se rozhodl usadit v zemí zaslíbené, když […]
  • Čtyři tisíce týdnů aneb Time managment pro smrtelníky8. září, 2022 Čtyři tisíce týdnů aneb Time managment pro smrtelníky Absolvoval jsem bezpočet kurzů na time managment, abych se stal pánem času. Korporáty pro které jsem pracoval, nabyly dojmu, že jejich zaměstnanci měli umět skvěle řídit svůj čas. […]
  • Jak získat bystřejší mozek18. července, 2022 Jak získat bystřejší mozek Alzheimerová choroba, demence jsou obrovští strašáci pro lidi ve středním a pokročilejším věku života. Je těžké pozorovat často nezvratné změny v chování a osobnosti člověka, kterého […]
  • Metabolický motor25. června, 2022 Metabolický motor Dřepy, kliky, rychlé sprinty, proteiny. Očekávané výsledky nikde! Větší síla, pevnější tělo, ale ne a ne shodit přebytečné kila navíc. Chcete mít větší hruď, tvrdě jedete činky. Chcete mít […]
  • Jak si dělat chytré poznámky13. května, 2022 Jak si dělat chytré poznámky Žijeme v době zamořené informacemi. Nikdy předtím člověka nebombardovalo tolik dat a informací jako dnes. Mohlo by se zdát, že napsat diplomku či odborný článek je dnes tak jednoduché, […]
  • Uč jako umělec1. května, 2022 Uč jako umělec Hodina hudební výchovy v páté třídě byla pro mě peklem. Paní "učitelka" si libovala v ponižování mutujících chlapců jasně dávala najevo, kdo je tady bosem. Zpívat kromě ní uměla Helenka a […]
  • Jedlá soda23. dubna, 2022 Jedlá soda Marketing a mantry prodávají. Každá hospodyňka přeci chce, aby bílá barva zůstala bílou barvou a proto, když uslyší slogan P&G  "aby bílá bílou byla", hned běží a kupuje prací prášek v […]
  • SOUTĚŽ O BALÍČEK KNIH KAZDA6. března, 2022 SOUTĚŽ O BALÍČEK KNIH KAZDA Máte rádi knihy o přírodě? Pak se jistě rádi zapojíte do facebookové soutěže o tituly z nakladatelství Kazda, které věnovalo výtisky knih Od semínka v Prach a Návrat čmeláků. Stačí […]
  • Šum – O chybách v lidském úsudku4. února, 2022 Šum – O chybách v lidském úsudku Náhoda rozhoduje, zda budete bohatí nebo chudí nebo zda za stejný trestný čin si odsedíte třicet dnů nebo pět let. Záleží jakého soudce dostanete, zda se dobře vyspí, zda vyhraje jeho […]

Studovaný žurnalista, povoláním marketér, ve volném čase muzikant a čtenář. Nejraději čtu a recenzuji knihy o vědě, osobním rozvoji a biografie.