Manipulovat, nebo být manipulován?

Robert Cialdini

Robert Cialdini napsal tuto knihu na základě studií sociologů, psychologů a manuálů odborníků na přesvědčování. Dokonce se sám nechal přijmout do firem profitujících na psychologických slabinách lidí. Zaměstnán jako podomní obchodník nebo dealer automobilů pronikal do tajů manipulace se zákazníky a objevil tajemství úspěšných prodejců. O všechny nabyté zkušenosti se na stránkách Zbraní vlivu dělí se svými čtenáři a nabádá je k obraně před nenápadnými taktikami vyhovění.

Ano, cílem knihy není čtenáři ukázat, jak manipulovat ostatními, ale přesný opak – naučit se manipulativní taktiky rozpoznat a ohradit se proti nim, v lepším případě reagovat správnou obrannou reakcí. Sám autor přiznává, že byl dříve snadnou kořistí všelijakých obchodních zástupců a výběrčích příspěvků – což bylo koneckonců jedním z důvodů, proč se začal zajímat o psychologii přesvědčování a vyhovění.

Jazyk knihy balancuje na pomezí odborné literatury, přesto je text snadno pochopitelný a udržuje si vysokou úroveň čtivosti od začátku až do konce. Uvedené studie vás přesvědčí o tom, že už pouhým slovosledem nebo přidáním krátké formulace do požadavku lze až několikanásobně zvýšit pravděpodobnost jeho akceptování příjemcem. Podobné techniky a pravidla se dělí do několika kategorií, dle kterých je kniha členěna do kapitol.

Mimo jiné se dozvíte, jak manipulovat lidmi na základě obyčejné vděčnosti, jak získat sympatie u jiných, proč se někteří lidé zcela odevzdávají sektám a jsou pro ně ochotni i zemřít, nebo co způsobuje takzvaný „efekt přihlížejícího“, při kterém nikdo z davu čumilů není schopen pomoci trpícímu či umírajícímu člověku.

Aby bylo jasno: ta kniha je opravdu dobrá. Přesto by se našly maličkosti, které bych Zbraním vlivu vytknul. Jsou psány pro americký trh. Některé uvedené záležitosti tak lze v české společnosti kvůli jejímu odlišnému sociokulturnímu vývoji a specifičnosti aplikovat jen ve značně omezené míře. Narážím na jeden z prvních příkladů v knize – jak prodat „ležák“, zboží, o které dlouhou dobu nikdo nejeví zájem. Zdvojnásobení ceny způsobující dojem luxusu možná povede k většímu zájmu amerických spotřebitelů, obávám se ale, že tato taktika by mohla mít u průměrného českého zákazníka, jak známo orientovaného především na cenu, naprosto opačný efekt, než je žádoucí. Podobně mnohé další příklady pocházejí z amerického prostředí a nekorespondují tak příliš se středoevropskou realitou.

Závěrem si dovolím krátké shrnutí. Zbraně vlivu je kniha nabitá zajímavými informacemi, kniha protknutá studiemi a zkušenostmi lidí, kniha, kterou bych doporučil každému, kdo se chce naučit ovlivnit chování svého okolí, nechce se nechat ovládat ostatními, chce zvýšit odbyt svého výrobku nebo ho prostě jen zajímá, jak funguje lidská psychika. Skutečně věřím, že čtenář, který si osvojí praktiky popsané Robertem Cialdinim, získá psychologickou zbraň, která mu může zjednodušit život nebo pomoci rozpoznat a ubránit se všudypřítomnému psychologickému nátlaku.

Parametry:

Formát: 143×215 mm
Barevnost: černobílá
Vazba: paperback
Počet stran: 332
Datum vydání: 16. 8. 2012
ISBN: 978-80-87270-32-5
Běžná koncová cena: 349,-

Více z LaCultury...

  • Čtěte z tváří jako z knihy24. října, 2015 Čtěte z tváří jako z knihy Autorem ještě docela čerstvé novinky z nakladatelství Jan Melvil Publishing je Paul Ekman, který se po více než 30ti letém působení na Kalifornské univerzitě rozhodl zpřístupnit své dílo […]
  • Tělo sčítá rány8. září, 2021 Tělo sčítá rány Každý z nás nese svůj kříž. Někteří dostanou v životě naloženo daleko více než jiní. Duše a tělo se pod touto tíhou lámou a potřebují pomoct. Tíha prožitých traumat nedopadá pouze na oběť, […]
  • Nekonečná hra9. srpna, 2021 Nekonečná hra S velkým očekáváním jsem si pouštěl novou audioknihu Nekonečná hra s podtitulem Jak dosáhnout dlouhodobého úspěchu v podnikání od Simona Sinka. Knihu čte Jakub Hejdánek. Simon Sinek je […]
  • Alchymie12. července, 2021 Alchymie Audiokniha Alchymie má neuvěřitelně dlouhý podtitul. Jen posuďte sami: "Kouzlo značky a podivuhodná věda úspěchu marketingových nápadů, které nedávají smysl". Proč by nestačilo Alchymie […]
  • Stát se investorem10. července, 2021 Stát se investorem Investování pro běžného člověka nebylo nikdy tak dostupné jako je dnes. Existuje tolik možností, tolik platforem a různých expertů, kteří nabízejí různorodé investice a zaručené investiční […]
  • Hardcore historie1. července, 2021 Hardcore historie Dějiny lidstva jsou dějiny vzestupů a pádů dávných civilizací. I naše civilizace jednoho dne padne. Jsme již příliš zhýčkaní. Blahobyt nás činí změkčilými. Tvrdá doba žádá tvrdé lidi. A […]
  • Zdravá střeva4. května, 2021 Zdravá střeva Život na této planetě je fascinující. Náhoda dala vzniknout neuvěřitelnému množství organismu a na pomyslném vrcholném stupínku stojí homo sapiens sapiens, člověk moudrý. Považujeme se […]
  • Spotify3. května, 2021 Spotify Říká se, co Čech, to muzikant. Což může být pravda. Máme skvělé hudební skladatele, jako byl Bedřich Smetana, Antonín Dvořák či Leoš Janáček. Dali jsme světu Sinatru […]
  • Navždy plynule18. dubna, 2021 Navždy plynule Patřím mezi věčné začátečníky v angličtině, němčině i v ruštině. Věnoval jsem spoustu času osvojení základů všech tří světových jazyků. V angličtině jsem byl schopný vést na relativně […]
  • Nikdy nedělej kompromis10. dubna, 2021 Nikdy nedělej kompromis Kdo může být povolanější napsat knihu o vyjednávání než špičkový agent FBI, pro kterého bylo vyjednávání každodenním chlebem? Muž, který dostal na lopatky všechny teoretické […]
  • Jak na sítě2. dubna, 2021 Jak na sítě Svět lidí se čím dál více přesouvá do online prostoru. Dokážete si představit život bez sociálních sítí? Bez Facebooku, Instagramu, LinkedIn, YouTube, Twitteru, Flickeru, Identi.ca, […]
  • Cirkadiánní kód6. března, 2021 Cirkadiánní kód Jakou jinou audioknihu by si měl poslechnout člověk v době celospolečenského lockdownu než tu o zdraví? Měl jsem dobrou ruku, když jsem v Audiotéce šáhl po audioknize Cirkadiánní kód s […]

Studovaný žurnalista, povoláním marketér, ve volném čase muzikant a čtenář. Nejraději čtu a recenzuji knihy o vědě, osobním rozvoji a biografie.