Manipulovat, nebo být manipulován?

Robert Cialdini

Robert Cialdini napsal tuto knihu na základě studií sociologů, psychologů a manuálů odborníků na přesvědčování. Dokonce se sám nechal přijmout do firem profitujících na psychologických slabinách lidí. Zaměstnán jako podomní obchodník nebo dealer automobilů pronikal do tajů manipulace se zákazníky a objevil tajemství úspěšných prodejců. O všechny nabyté zkušenosti se na stránkách Zbraní vlivu dělí se svými čtenáři a nabádá je k obraně před nenápadnými taktikami vyhovění.

Ano, cílem knihy není čtenáři ukázat, jak manipulovat ostatními, ale přesný opak – naučit se manipulativní taktiky rozpoznat a ohradit se proti nim, v lepším případě reagovat správnou obrannou reakcí. Sám autor přiznává, že byl dříve snadnou kořistí všelijakých obchodních zástupců a výběrčích příspěvků – což bylo koneckonců jedním z důvodů, proč se začal zajímat o psychologii přesvědčování a vyhovění.

Jazyk knihy balancuje na pomezí odborné literatury, přesto je text snadno pochopitelný a udržuje si vysokou úroveň čtivosti od začátku až do konce. Uvedené studie vás přesvědčí o tom, že už pouhým slovosledem nebo přidáním krátké formulace do požadavku lze až několikanásobně zvýšit pravděpodobnost jeho akceptování příjemcem. Podobné techniky a pravidla se dělí do několika kategorií, dle kterých je kniha členěna do kapitol.

Mimo jiné se dozvíte, jak manipulovat lidmi na základě obyčejné vděčnosti, jak získat sympatie u jiných, proč se někteří lidé zcela odevzdávají sektám a jsou pro ně ochotni i zemřít, nebo co způsobuje takzvaný „efekt přihlížejícího“, při kterém nikdo z davu čumilů není schopen pomoci trpícímu či umírajícímu člověku.

Aby bylo jasno: ta kniha je opravdu dobrá. Přesto by se našly maličkosti, které bych Zbraním vlivu vytknul. Jsou psány pro americký trh. Některé uvedené záležitosti tak lze v české společnosti kvůli jejímu odlišnému sociokulturnímu vývoji a specifičnosti aplikovat jen ve značně omezené míře. Narážím na jeden z prvních příkladů v knize – jak prodat „ležák“, zboží, o které dlouhou dobu nikdo nejeví zájem. Zdvojnásobení ceny způsobující dojem luxusu možná povede k většímu zájmu amerických spotřebitelů, obávám se ale, že tato taktika by mohla mít u průměrného českého zákazníka, jak známo orientovaného především na cenu, naprosto opačný efekt, než je žádoucí. Podobně mnohé další příklady pocházejí z amerického prostředí a nekorespondují tak příliš se středoevropskou realitou.

Závěrem si dovolím krátké shrnutí. Zbraně vlivu je kniha nabitá zajímavými informacemi, kniha protknutá studiemi a zkušenostmi lidí, kniha, kterou bych doporučil každému, kdo se chce naučit ovlivnit chování svého okolí, nechce se nechat ovládat ostatními, chce zvýšit odbyt svého výrobku nebo ho prostě jen zajímá, jak funguje lidská psychika. Skutečně věřím, že čtenář, který si osvojí praktiky popsané Robertem Cialdinim, získá psychologickou zbraň, která mu může zjednodušit život nebo pomoci rozpoznat a ubránit se všudypřítomnému psychologickému nátlaku.

Parametry:

Formát: 143×215 mm
Barevnost: černobílá
Vazba: paperback
Počet stran: 332
Datum vydání: 16. 8. 2012
ISBN: 978-80-87270-32-5
Běžná koncová cena: 349,-

Rate this post

Více z LaCultury...

  • Čtěte z tváří jako z knihy24. října, 2015 Čtěte z tváří jako z knihy Autorem ještě docela čerstvé novinky z nakladatelství Jan Melvil Publishing je Paul Ekman, který se po více než 30ti letém působení na Kalifornské univerzitě rozhodl zpřístupnit své dílo […]
  • Metabolický motor25. června, 2022 Metabolický motor Dřepy, kliky, rychlé sprinty, proteiny. Očekávané výsledky nikde! Větší síla, pevnější tělo, ale ne a ne shodit přebytečné kila navíc. Chcete mít větší hruď, tvrdě jedete činky. Chcete mít […]
  • Jak si dělat chytré poznámky13. května, 2022 Jak si dělat chytré poznámky Žijeme v době zamořené informacemi. Nikdy předtím člověka nebombardovalo tolik dat a informací jako dnes. Mohlo by se zdát, že napsat diplomku či odborný článek je dnes tak jednoduché, […]
  • Uč jako umělec1. května, 2022 Uč jako umělec Hodina hudební výchovy v páté třídě byla pro mě peklem. Paní "učitelka" si libovala v ponižování mutujících chlapců jasně dávala najevo, kdo je tady bosem. Zpívat kromě ní uměla Helenka a […]
  • Jedlá soda23. dubna, 2022 Jedlá soda Marketing a mantry prodávají. Každá hospodyňka přeci chce, aby bílá barva zůstala bílou barvou a proto, když uslyší slogan P&G  "aby bílá bílou byla", hned běží a kupuje prací prášek v […]
  • SOUTĚŽ O BALÍČEK KNIH KAZDA6. března, 2022 SOUTĚŽ O BALÍČEK KNIH KAZDA Máte rádi knihy o přírodě? Pak se jistě rádi zapojíte do facebookové soutěže o tituly z nakladatelství Kazda, které věnovalo výtisky knih Od semínka v Prach a Návrat čmeláků. Stačí […]
  • Šum – O chybách v lidském úsudku4. února, 2022 Šum – O chybách v lidském úsudku Náhoda rozhoduje, zda budete bohatí nebo chudí nebo zda za stejný trestný čin si odsedíte třicet dnů nebo pět let. Záleží jakého soudce dostanete, zda se dobře vyspí, zda vyhraje jeho […]
  • Kompletní průvodce půstem30. ledna, 2022 Kompletní průvodce půstem Jak trvale zhubnout? Nabízí se nežrat Babišovy šmakulády plné moderních éček, soli a bůhví čeho. Nebo po vzoru našich předků se postit. V době konzumní to zní jako dobrá výzva s nádechem […]
  • Romantický pohled na Zdislavu z Lemberka28. ledna, 2022 Romantický pohled na Zdislavu z Lemberka Kniha Zdislava z Lemberka je o životě jedné z nejzáhadnějších žen naší minulosti. Příběh je zasazen do prostředí, kdy na trůnu sedí Přemysl Otakar I. a vlády se pomalu ujímá jeho syn […]
  • Příliš mnoho podezřelých28. ledna, 2022 Příliš mnoho podezřelých Další dva detektivní historické příběhy ze série Jakuba z Protivína a mnicha Blasiuse vás přivedou nejen do 14. století, ale zavítáte s nimi i do Kutné Hory a Karlštejna. První příběh […]
  • Poslední století koně, aneb nezapomenutelný příběh o krásném zvířeti23. ledna, 2022 Poslední století koně, aneb nezapomenutelný příběh o krásném zvířeti Dějiny koně a dějiny člověka jsou svázané neviditelným provazem. Koně vystupovali ve všem, co nějakým způsobem ovlivňoval člověk. Člověk a kůň bývali nesourodou dvojicí, kdy člověk řídil a […]
  • Digitální minimalismus4. prosince, 2021 Digitální minimalismus Uvedením iPhonu Stevem Jobsem v roce 2007 se změnil náš svět. Steve Jobs také nečekal, že miliardy lidí propadnou chytrému zařízení, které umělo volat a pouštět písničky. Díky mobilnímu […]

Studovaný žurnalista, povoláním marketér, ve volném čase muzikant a čtenář. Nejraději čtu a recenzuji knihy o vědě, osobním rozvoji a biografie.