Autistické ženy jsou jako nepolapitelné stíny. Jak vypadají jejich životy?

files e 5434 autistky

Dospělá žena a vysokofunkční autismus. Tato kombinace je fenoménem, o kterém se toho – paradoxně – téměř nic neví.

Pokud už se taková žena objeví ve filmu či literatuře, je vykreslena jako ženská verze mužského nerda se zájmem o počítačové hry, matematiku, fyziku nebo vlakové jízdné řády a dopravu všeobecně. Jak ale na danou problematiku nahlíží skutečná žena, které byl ve dvaačtyřiceti diagnostikován autismus a která si uvědomila, že se její prožívání a chápání se od běžných přestav o autismu velmi liší?

Autorkou knihy Autistky s podtitulem O ženách na spektru, kterou v českém překladu vydalo Nakladatelství Host, je Clara Törnvall, kulturní redaktorka a producentka švédské rozhlasové stanice P2. Clara pravidelně přispívá do deníků AftonbladetSvenska Dagbladet. Její knižní debut, jenž se prodal do deseti zemí, zaujme nejen díky doposud opomíjenému tématu, ale také pro rozmanité úhly pohledu na problematiku a náměty k přemýšlení, které nabízí.

Ve své knize Clara, vysokofunkčí artistka, spojuje tři různé prvky. Prvním je její osobní příběh, jenž se rozhodla sdílet. Určitě to pro ni nebylo snadné, protože někdy vypráví i o tak osobních prožitcích, které by drtivá většina lidí veřejně nikdy nepřiznala. Dalším stavebním kamenem tohoto vyprávění jsou pak rozhovory s dalšími autistickými ženami o jejich životech, jenž jsou navzdory několika společným prvkem jiné, než ten autorčin. A jsou to právě autentické zkušenosti různých žen, díky kterým je kniha něčím víc než jen sbírkou nezáživných pouček.

Ano, dostane se i na odborné fakty, poslední klíčový prvek, ale i ty jsou podané poutavě ve formě krátkých příběhů, v nichž zazní pouze to nejdůležitější. Pouze to, co má pro pochopení tématu knihy zásadní význam. Nahlédnete do klíčových milníků utvářejících podobu dnešního chápání autismu, lidí, kterým byl diagnostikován, a způsobů, jakými lze s autisty pracovat, a seznámíte se s odborníky, jejichž přístup přinesl potřebné změny.

Text, z jehož odstavců sálají empatie, pochopení a laskavost, tak není jen obyčejným přiblížením této poruchy u žen. Boří také představy o zažitých stereotypech, o tom, co je považované za normální, a o odchylkách od tohoto takzvaného normálu. Ukazuje, jak se autistky dokážou vypořádat se vztahy, kariérou, komunikací s dalšími lidmi i očekáváními společnosti a upozorňuje na jejich specifické potřeby. Dává hlas společenské skupině, které až dosud nebyla věnována žádná nebo v lepším případě jen malá pozornost, přispívá k porozumění jinakosti a přináší hluboký a silný čtenářský zážitek.

files e 5434 autistky