Muž, který sází borovici blatku, a jiné příběhy

muz ktery sazi borovici blatku

Lorenzo maluje výhradně vlaky, trolejbusy a tramvaje, a to nejen na papír. Má je i na teniskách a prý i na trenýrkách. Pavel ve volném čase sází borovice blatky. Kromě toho má vymyšlený svůj vlastní svět: několik zemí, krajiny, mapy, nákresy budov. František pomaloval celé svůj dům včetně branky a plotu. Vlasta zas ráda kreslí fáze měsíce, které pozoruje z oken svého starého domu.

Tito lidé nemalují proto, že to od nich někdo očekává. Malují, protože musí. Dělají art brut nebo konceptuální projekty, přestože mnozí ani netuší, co se pod tímto názvem ukrývá. Jsou v tom sami. Ale právě proto je možná jejich dílo jedinečné a nezaměnitelné. Stejně jako jejich příběhy, které jsou plné lidskosti. Vstupte do světa neznámých umělců a objevte umění na místech, na kterých byste jej nečekali.

Tyto a další umělce a jejich tvorbu vám představí kniha Muž, který sází borovici blatku, kterou vydalo Nakladatelství Host. Autorem knihy je novinář, spisovatel a editor Aleš Palán. Palán byl za knihy Být dlužen na duši a Ratajský les nominován na cenu Magnesia Litera a za brněnského průvodce Brnox ji i získal. Kniha rozhovorů se šumavskými samotáři Raději zešílet v divočině se stala bestsellerem a zvítězila v anketě Kniha roku Lidových novin. Na tento úspěch Palán navázal volným pokračováním o samotářích z celého Česka Jako v nebi, jenže jinak, za něž také získal ocenění Magnesia Litera. V roce 2021 mu vyšel soubor rozhovorů se ženami o nejtěžších životních milnících Nevidím ani tmu, v roce 2023 pak spolu s dcerou Annou Palánovou vydal rozhovory o vztahu matek a dcer Mami, miluju.

V knize najdete rozhovory s Pavlem Salákem, Vlastou Šorfovou, Lorenzem, Martinou a Karlem Kuchařovými, Františkem Strakou, Davidem Kurucem a Vlastou Vijačkovou. Všechny je spojuje kreativita a vášeň pro uměleckou tvorbu. Na začátku každého rozhovoru se nachází krátký úvodní text od autora a pak už dostanou prostor samotní umělci. Více než o samotné jejich tvorbě a popudech, které je k ní vedou, se ale dozvíte o střípcích z jejich životů a hlavně o jejich vztahu k náboženství. Umění je tak jen jakýmsi doplňkem, kterému není věnováno tolik pozornosti, kolik by si zasloužilo. Proto kniha nadchne zejména čtenáře, kteří vyhledávají neobyčejné životní příběhy, na něž je zde kladen důraz.

I když jsou osudy umělců tak zvláštní, jako by ani nepatřily do této doby, vyzařuje z nich optimismus, lidskost, pokora a víra v hodnoty, které tito lidé vyznávají. Jejich postoje jsou inspirativní a jejich autorská tvorba, ukázky z které si můžete prohlédnout na stránkách následujících po jednotlivých rozhovorech, neotřelá. Text doplňují i poetické barevné fotografie, jež vypovídají o (ne)obyčejné každodennosti, kterou představovaní umělci velmi intenzivně prožívají.

muz ktery sazi borovici blatku