Komunikace a prezentace

Prezentace a komunikace
Komunikace a prezentace

Jako nový vedoucí pracovník na sobě pociťuji nutnou potřebu zapracovat na svém mluveném projevu. Součástí zdokonalování není jen běžná komunikace s podřízenými kolegy, ale také schopnost prezentovat naše týmové úspěchy směrem nahoru formou produktivních a praktických prezentací.

Můj obdiv patří každému jednotlivci, který umí mluvit z patra, bez studu a stresu, protože u mne se všechny tyto projevy automaticky spouštějí, jakmile přejdu před dychtivé posluchače. Nepovažuji to však za až tolik negativní projev, beru to spíše jako osobní známku respektu, že mi na dané věci záleží. Ve svém osobním i pracovním životě se snažím dělat věci poctivě tak, abych se za výsledek nemusela stydět. A důkazem je právě i ten jasně kompromitující nepříjemný pocit, že něco pokazím. Už jsem se smířila s tím, že to k tomu prostě patří.

Dostala se mi do rukou kniha, nebo spíše řekněme učebnice, toho, jak by měl takový optimální přednes vypadat a jak ho správně uchopit. Vzhledem k třetímu vydání této publikace, si dovoluji tvrdit, že je mezi čtenáři chtěná a autor Jiří Plamínek se tak řadí mezi české guru v daném oboru. Publikace „Komunikace a prezentace“ s podtitulem „Umění mluvit, slyšet a rozumět“ vyšla naposledy v roce 2023 pod záštitou nakladatelství Grada.cz.

Když mluvíme o komunikaci, musíme mít na paměti, že jde původně o společné sdílení informací, nikoli informační tok, jak je to dnes zpravidla chápáno. Tato praktická příručka se věnuje výhradně nezprostředkované komunikaci mezi lidmi, ukazuje, jaké překážky se naší komunikaci staví do cesty a jak tyto překážky z cest vedoucích od člověka k člověku šetrně a účinně odstraňovat. Snaží se nám osvětlit, proč dochází k selhávání komunikace mezi lidmi a co udělat proto, abychom sdělení sdíleli co nejefektivněji.

První kapitola se zaobírá psychologií osobnosti. Zdůrazňuje, jak moc mají zděděné a osvojené vrstvy naší osobnosti vliv na naše základní komunikační návyky.

„Špatná myšlenka má živořit na okraji zájmu lidí ne proto, že je zakazována, ale protože je špatná.“
– citace z knihy, str. 83 –

V dalších kapitolách jsou rozebírány modely a kanály komunikace, které při sdělování a naslouchání využíváme. Velký prostor je věnován rovněž komunikačním bariérám, trikům, pastím a možnostem, jak se je naučit zvládat. Nevyhýbá se ani nejrůznějším manipulačním technikám, které lidé při komunikaci vytváří, aby donutili komunikačního partnera k určité reakci či chování. Učebnice vás seznámí s tím, jak se naučit co nejvíce užitečných informací zapamatovat a předávat dále, jak pokládat dobré otázky a vést správně dialogy či diskuze například na poradách, ale i na veřejných projednáních, a proč je zpětná vazba tolik potřebná.

Pro mne byla nejvíce přínosná část věnující se základům prezentací. Vyplatí se nepodceňovat přípravu promluvy, vytvořit si jakousi komunikační strategii pro prezentování informací, které chceme dále předávat. Podrobně se dočteme, jaké faktory mají vliv na kvalitu prezentace. Líbí se mi zmiňované desatero pro prezentujícího:

1)     Myslete na své posluchače více než na sebe,
2)     Nebojte se reagovat na to, co vidíte,
3)     Nesnažte se být ideální,
4)     Buďte v přímém kontaktu s posluchači,
5)     Věřte sobě a svému sdělení,
6)     Zahajte podle schématu pozornost – zájem – důvěra,
7)     Pokračujte podle schématu zapamatování – akceptace – motivace,
8)     Forma nesmí potlačovat obsah = to, co říkáte a proč to říkáte, je důležitější než to, jak to říkáte,
9)     Pečujte o stálou orientaci posluchačů. Nebát se shrnout, ptát se, komentovat, opakovat,
10)   Vyhýbejte se sporům s posluchači, tedy nereagovat na námitky a útoky emotivně.

„Účelem řečníka je vyčerpat téma, a nikoliv posluchače.“
– Winston Leonard Spencer Churchill, citace z knihy, str. 133 –

Na závěr se autor věnuje veledůležitému tématu, a to stylům komunikace. Každý člověk má vlastní osobitý styl, který ho do značné míry identifikuje. Styl může každý z nás do jisté míry usměrňovat, ale vliv na něj mají zejména zděděné a osvojené vrstvy naší osobnosti. Někdo má tedy tendenci k vedení komunikace kazatelsky, jiný zase soudcovsky či programátorsky, další zase moderátorsky. Nejlépe je na tom asi ten, který umí jednotlivé styly propojovat.

Příručka je plná příkladových ukázek, které se pokouší porozumění textu ještě více prohloubit. Toto vydání je oproti předešlým doplněno o kapitolu věnující se vývoji komunikace od tradičních metod, po vpád mediálního světa, kyberprostoru a využívání umělé inteligence v běžném životě.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Grada.cz.

Komunikace a Prezentace
Zdroj: Grada

Více z LaCultury...

  • Prestaňte nudit. Začněte bavit!25. června, 2024 Prestaňte nudit. Začněte bavit! Myslíte si, že jste vtipní? A myslí si to i vaše okolí? Dobrou zprávou je, že vtipný může být každý. I vy! Humor se dá naučit.   Stejně jako dobrý příběh má i legrace svá pravidla. […]
  • Zklidněte svou mysl: jak čelit záplavě myšlenek a zbavit se stresu14. května, 2024 Zklidněte svou mysl: jak čelit záplavě myšlenek a zbavit se stresu Taky se vám stává, že se v noci místo spánku jen převalujete, přemýšlíte o všem možném i nemožném, i o tom, co opravdu nespěchá, ale přesto to z hlavy nemůžete vymazat? Já tímto bohužel […]
  • Švédský recept na přijetí spokojeného životního finále16. října, 2023 Švédský recept na přijetí spokojeného životního finále Margareta Magnussonová napsala knihu Životní úklid, kterou překvapila svět. Přitom šlo o dříve zcela běžnou radu ohledně švédské tradice döständning, která je aktivní podobou českého […]
  • Radost : o objevování lehkosti12. července, 2023 Radost : o objevování lehkosti Autorkou knihy „Radost“, kterou u nás vydalo nakladatelství Kazda, je německá novinářka a korespondentka novin Angela Köckritz. V této knize odhaluje své radosti každodenního žití. […]
  • Slovní sebeobrana11. července, 2023 Slovní sebeobrana „Dobrý příklad je nejlepším kázáním.“ – Benjamin Franklin – V roce 2023 nakladatelství Alpress opět vydalo skvělou rozvojovou knihu americké lektorky verbální komunikace Sam Horn, jenž se […]
  • Teorie mravních citů4. června, 2023 Teorie mravních citů Samotná Teorie mravních citů od Adama Smitha je klasickým dílem, které zásadně ovlivnilo oblast filozofie a ekonomie. Tato kniha, původně vydaná v roce 1759, se zaměřuje na vývoj morálních […]
  • Umět číst ještě neznamená mít čtenářskou gramotnost. Ale bez té se dnes obejdete těžko.24. května, 2023 Umět číst ještě neznamená mít čtenářskou gramotnost. Ale bez té se dnes obejdete těžko. Nakladatelství GRADA uvedlo na pulty knihkupectví publikaci Hry pro rozvoj čtení - od batolete pro školáka. Lenka Theodora Ficová v ní jednak překvapivě osvěžujícím a zapamatovatelným […]
  • Tinnitus: řešení existuje!28. prosince, 2022 Tinnitus: řešení existuje! "Na tinnitus neexistuje žádný lék ani jiný podpůrný prostředek. Skutečnost, že tuto poruchu sluchu nelze takto odstranit, lze ovšem jen těžko přijmout." - citace z knihy, str. 39 - Kniha […]
  • Recenze Průvodce přežitím6. června, 2022 Recenze Průvodce přežitím „Úspěch je schopnost pokračovat od jednoho neúspěchu k druhému bez ztráty nadšení.“ – Winston Churchill, citace z knihy, str. 40 – Knihu se smělým názvem „Průvodce přežitím“, kterou […]
  • Od VIZE k ZISKU16. února, 2022 Od VIZE k ZISKU Staré české přísloví praví: "Sedávej panenko v koutě, budeš-li hodná, najdou tě". Opravdu?  Možná to platívalo za dob naších prababiček, ale dnes, kdy konkurence nespí? Pro kováře byl […]
  • Bitcoin a jiné kryptopeníze budoucnosti29. července, 2021 Bitcoin a jiné kryptopeníze budoucnosti Kryptoměny vládnou světu! Kdo by o nich neslyšel? Otevřete jakékoliv noviny či sociální média... všude  se dočtete o bitcoinu. Bitcoin roste, bitcoin padá a zase roste a zase padá. Každá […]
  • Červená, nebo modrá pilulka?6. července, 2019 Červená, nebo modrá pilulka?   Že nejde jen o politika, ale i o zručného ekonomického publicistu, ukázal Janis Varufakis už před lety, kdy vydal svou relativně úspěšnou knihu Globální minotaurus. V ní […]