Ne všechny mrtvoly zůstanou pod zemí navěky. Zastaví odvážná hrobnice, milý kartograf a mrtvá koza nebezpečné kostischrány?

Sedmnáctiletá Ryn se od smrti svých rodičů živí jako hrobnice v odlehlé velšské vesnici Colbren na úpatí drsného a smrtelně nebezpečného pohoří Annwvyn. V poslední době se jí ale nedaří, protože vesničané místo pohřbů raději mrtvoly upalují. Ne všichni mrtví totiž zůstávají mrtvými napořád.

Pro vzkříšené mrtvoly se používá výraz kostischrány a Ryn s nimi má spoustu zkušeností. Při jedné ze svých výprav v lese potká kartografa Ellise, kterého ohrožuje kostischrána. Naštěstí pro něj se mladá hrobnice nejenže kostischrán nebojí, ale umí se také ohánět sekerou, a tak mu zachrání život. Když vesnici Colbren nečekaně napadnou kostischrány, vydají se Ellis a Ryn na nebezpečnou cestu do samého srdce hor k bájnému hradu opředenému legendami. Společnost jim dělá oddaná mrtvá koza, která byla před smrtí rodinným mazlíčkem. Zatímco Ryn chce zastavit kostischrány, Ellis touží zmapovat hory. Podaří se jim to?

Autorkou knihy Kostischrány, která se dočkala úspěchu u čtenářů i kritiky, je americká spisovatelka Emily Lloyd-Jones. Emily vyrostla na vinici ve venkovském Oregonu, studovala angličtinu na Western Oregon University a napsala několik románů pro young adult čtenáře. V českém překladu Kostischrány vydalo Nakladatelství Host. V květnu vyjde i autorčina další kniha ze stejného světa nazvaná Utonulý kraj.

Kostischrány jsou jednou z těch young adult knih, která nadchne i dospělé čtenáře. Jedná se totiž o zdařilou kombinaci hororu, pohádky a velšské mytologie, ve které není nouze o dobrodružství, černý humor, morbidní scény ani napětí. Příběh je psaný v er-formě a nabízí nejen vyprávění z pohledu Ryn, ale také z pohledu Elliase. Tito dva by snad už ani nemohli být odlišnější: ona je nebojácná a drsná hrobnice, která se umí ohánět sekerou, on citlivý a laskavý kartograf, který touží zjistit, kdo byli jeho rodiče. Když Ryn zachrání Elliasovi život a zjistí, že tento cizinec se chce vydat do hor, souhlasí, že ho doprovodí, pokud jí za to dobře zaplatí. Během náročné cesty se ale začnou sbližovat a vznikne mezi nimi láskyplné pouto. Vývoj jejich vztahu je přirozený a milý – a navíc místo toho, aby narušoval hlavní dějovou linku, je „pouze“ jejím doplněním.

Skvělé je také propojení příběhu dvou hrdinů se světem starých legend a kouzel. Všechno je vzájemně propletené tak, aby na konci dávala smysl každá pověst i každý náznak. Jeden z dějových zvratů pravděpodobně odhadnete, avšak ostatní detaily, které se jej týkají, vás příjemně překvapí svou originalitou. Originalita je ostatně pro tuto knihu typická, a to ať už jde o téma, zvolenou mytologii či poselství. Skvělá je také koza, která vstala z mrtvých a která hrdiny na jejich cestě věrně doprovází. No a když k tomu všemu přidáte ponurou atmosféru a poutavý styl psaní, dostanete příběh, který si vás zaručeně získá.

Rate this post