Gabrielle (Marion Cotillard) je venkovská dívka, toužící po vášni a velké lásce. Své emoce nezvládá a její okolí ji považuje za šílenou. Rodiče usoudí, že jedině manželství by mohlo Gabrielle přivést k rozumu. Proto ji donutí vzít si námezdního dělníka Josého Rabascala (Alex Brendemühl), který uprchl ze Španělska před Francovým režimem. Po samovolném potratu, způsobeném „kameny bolesti“ (ledvinovými kameny) se jede Gabrielle léčit do švýcarských horských lázní. Tam potkává elegantního poručíka Andrého Sauvage (Louis Garrel), který se zde zotavuje z následků zranění ve válce v Indočíně. Gabrielle se do Andrého zamiluje s celou svou již dlouho potlačovanou vášní. Stále víc však přestává rozlišovat mezi svým snem a skutečností…
Příběh
Děj (nikoli začátek filmu) začíná v malé vesnici v jižní Francii v době těsně po druhé světové válce. Zde žije Gabrielle se svými rodiči a sestrou Jeannine. Gabrielle má silnou potřebu někoho milovat a často nezvládá své emoce. Tím občas způsobí rozruch, čímž se na malé vesnici snadno dostává do role „té bláznivé“. Rodiče se snaží Gabrielle pomoci tím, že jí domluví sňatek se španělským dělníkem jménem José, který působí jako slušný a pracovitý člověk, což se později i potvrdí. Podaří se mu vypracovat a postavit dům pro budoucí rodinu. První očekávané dítě však Gabrielle potratí v důsledku ledvinové koliky.
V horských lázních, kam se odjela léčit, potkává zraněného pohledného poručíka Sauvage (sauvage = francouzsky divoký), který v ní probudí dlouho potlačovanou touhu. Může to znít jako z červené knihovny, ale ve filmu je to podáno velmi decentně. Mimo jiné mají oba společnou zálibu v hudbě a hře na klavír. Čajkovského Barcarola, kterou André rád hraje, se stává symbolem jejich vztahu.
Poručíkův stav se však nelepší a jednoho dne je odvezen pravděpodobně do jakéhosi ústavu v Lyonu, kde dožívají váleční veteráni. Pro Gabrielle je to šok, ze kterého se jen těžko vzpamatovává. Po skončení léčby pak z domova píše dopisy na adresu Andrého otce v Lyonu. Dlouho žije jen svými dopisy a každodenním očekáváním odpovědi, která však nepřichází. Po měsících tohoto pekla se nakonec vzdává a přestává psát. Časem se jim s Josém narodí syn, který projevuje i hudební talent. Když s ním později jedou na klavírní soutěž (kam jinam, než do Lyonu), kde bude hrát – co jiného, než Čajkovského Barcarolu – začínají se dít věci…
Jak jsem to viděl
Film začíná začátkem poslední části děje, kde Gabrielle a José vezou svého čtrnáctiletého syna Marca na klavírní soutěž do Lyonu. V určité chvíli však přeskočíme na počátek všeho, kdy jsme seznámeni s prostředím, v němž Gabrielle vyrůstala a následně celým příběhem až ke zmíněné konečné scéně. Ta pak proběhne znovu od svého začátku, ale pokračuje dál. Konec pak skrývá nejedno překvapení.
Když jsem si četl popis filmu, trochu jsem se obával jisté „limonádovitosti“ a „telenovelovitosti“. Nic z toho se naštěstí nesplnilo. Vše je podáno se vkusem, citlivě a civilně. Zásluhu na tom mají mimo jiné i herci, zejména Marion Cotillard, která má za sebou několik vynikajících filmů, například Taxi, Počátek, Půlnoc v Paříži, Na dřeň, nebo Dva dny, jedna noc. Pěknou tečku za vším udělá mysteriózní konec. Máte-li chuť na kvalitní romantické drama, vřele doporučuji.
Novinářská projekce dne 10. 11. 2016 k 19. Festivalu francouzského filmu.
Kameny bolesti / Mal de pierres
Drama / Romantický
Francie, 2016, 116 min
Režie: Nicole Garcia
Předloha: Milena Agus (kniha)
Scénář: Jacques Fieschi, Nicole Garcia
Kamera: Christophe Beaucarne
Hudba: Daniel Pemberton
Hrají: Marion Cotillard, Louis Garrel, Alex Brendemühl, Brigitte Roüan
Producenti: Alain Attal
Střih: Simon Jacquet
Zvuk: Jean-Pierre Duret
Scénografie: Arnaud de Moleron
Kostýmy: Catherine Leterrier