Motýlí efekt? Obraz jako různosměrná dekonstrukce celku

Martin Gerboc - Člověk bez osudu

Galerie Rudolfinum
18. 1. – 10. 3. 2013
6 způsobů dramatizace obrazu
6 způsobů různosměrné dekonstrukce celku, který se neustále rozpadá
6 způsobů výrazové defragmentace obrazu
Kurátor výstavy: Petr Vaňous
Výstava Motýlí efekt? představuje reprezentativní výběr děl šesti malířů posledních tří generací, kteří se ve své tvorbě snaží postihnout mezníky současného společenského a kulturního vývoje. Vladimír Véla, Adam Štěch, Lubomír Typlt, Martin Gerboc, Daniel Pitín a Jiří Petrbok prostřednictvím jednotícího media, kterým je obraz, tyto mezníky interpretují a reflektují nejrůznějšími přístupy. Od touhy po společném “meziprostoru”, přes hledání nového formátování příběhu, ke kritickému čtení obrazu a v neposlední řadě také inicializací témat zrcadlení rovin, které nastavuje samotná “realita”. Po výstavě britské malby Beyond Reality / British Painting Today tak Galerie Rudolfinum přináší
divákům další zajímavý pohled na téma “reality” a její uměleckou reflexi v současném světě.

Šest autorských, koncepčně odlišných přístupů k obrazu otevírá základní otázku, a sice, jaké jsou aktuální možnosti malířské reflexe dnešní doby v kontextu prostoru, v němž žijeme. Doby, která v sobě nese množství rozmanitých kulturních impulzů, stop a vrstev, jejichž původ nelze jednoduše identifikovat. Doby, pro kterou je zároveň příznačný akt mizení jakékoli jednoty, podprahově vnímané jako společná jistota,” říká kurátor výstavy Petr Vaňous.

 

Martin Gerboc - Člověk bez osudu
Martin Gerboc – Člověk bez osudu

Nejistota z neznámého se u každého z autorů projevuje ve znepokojivých námětech, vrstvením časových rovin, rozpadem chronologického uvažování či deformací motivů každodenního života. Jiří Petrbok (1962) zachycuje pomocí vnitřních obsahů archetypální paměť – identitu, která je nadčasová. Navrací prostřednictvím recyklace a parafráze kapitol z dějin umění a kultury obsahy minulého umění jdoucí napříč časem. Cituje a přetváří díla do té míry, že dochází k jistému odhmotnění, spirituální redukci, a zároveň k možnosti utvořit zcela novou formu obrazu. Touhu po odpojení z chronologicky vnímaného běhu událostí vyjadřuje i Lubomír Typlt (1975), který v jakémsi “meziprostoru” vytváří vztahové konstelace mezi figurami. Postavy často zmnožuje, čímž pomáhá rozkládat příběh. Motiv zmnožování pak přivádí k myšlence čtení příběhu pomocí modelových prototypů. Obraz jako kritický nástroj používá Martin Gerboc (1971), v jehož dílech nalezneme básnické a filozofické citace Baudelaira, Artauda, Foucaulta či Barthese. Květy zla a jiná temná poselství ožívají v krutém dekadentním divadle dnešní doby. Vladimír Véla (1980) se navrací k iniciačnímu aktu malby a nechává vyznívat její vnitřní sílu. Používá jednoduché malířské formy, aby tak vynikla síla motivu.
Prolínání filmové estetiky a klasického malířství se světem současné malby ve svých obrazech zachycuje Daniel Pitín (1977). Reflektuje, nakolik je malba schopna zapůsobit v jednom okamžiku, na rozdíl od filmových scén. Pitín se pouští do nového formátování příběhů, vlastně storyboardu. Snaží se, aby malba budovala obrazový, časově nezařaditelný prostor. Přetvářením dějin umění se zabývá Adam Štech (1980), který používá části historických děl k vytvoření zcela nového kontextu, přičemž se ironicky vymezuje k nostalgii a patosu.

Kurátor výstavy využívá myšlenku tzv. Motýlího efektu jako metaforu pro znázornění, jak zdánlivě nesouvisející a nepodstatné skutečnosti ovlivňují vývoj dalších událostí, v tomto případě dění na české výtvarné scéně. Motýlí efekt vyjadřuje citlivou závislost vývoje systému na počátečních podmínkách, jejichž malé změny mohou mít za následek velké variace v delším průběhu. I něco tak malého, jako třepotání motýlích křídel, může v konečném důsledku vyvolat tajfun.

Lektorské oddělení Galerie Rudolfinum připravilo k výstavě soubor doprovodných programů, který nabídne výpovědi samotných umělců, projekce videoklipů skupin Last Days of Jesus nebo WWW, diskuze a komentované prohlídky s kurátorem.

K výstavě vychází katalog obsahující eseje kurátora výstavy Petra Vaňouse, rozhovory s umělci a rozsáhlou obrazovou část.

Vystavující umělci:

Lubomír Typlt - Červený útěk
Lubomír Typlt – Červený útěk

Vladimír Véla
Adam Štech
Lubomír Typlt
Martin Gerboc
Daniel Pitín
Jiří Petrbok
Vstupné:
plné 120 Kč
snížené 70 Kč
Otevírací doba:
út – st, pá – ne: 10:00 – 18:00
čt: 10:00 – 20:00

Rate this post

Více z LaCultury...

  • Beats for love aneb rytmy taneční hudby6. června, 2017 Beats for love aneb rytmy taneční hudby Festivalová sezóna začíná a všichni tak očekávají, že se z velkých reproduktorů budou linout klasické tóny kytar, a údery bicích v klasických rytmech. Ale co takhle zkusit něco […]
  • Válka zahradních trpaslíků13. července, 2011 Válka zahradních trpaslíků Kapuleti a Montekové, Julie a Gnomeo...Červení a Modří...TRPASLÍCI??? Pohádka, která chytne za srdce velké i malé. Velká Shakespearova hra v "malinkatém" provedení.
  • Alenka v říši divů aneb Burtonův svět fantazie tentokrát ve 3D21. března, 2010 Alenka v říši divů aneb Burtonův svět fantazie tentokrát ve 3D A je to tu zase. Čtyřlístek Burton, Depp, Carter a Elfman mě osobně zatím ještě nezklamal a nestalo se tak ani v jejich nejnovějším společném kousku s názvem Alenka v říši divů, jehož […]
  • Eve Makisová – Tymiánové dopisy25. listopadu, 2017 Eve Makisová – Tymiánové dopisy Když Katerině zemře babička, zanechá jí krabičku na koření, ve které se ukrývají arménsky psané dopisy a deník. I když Katerina váhá, protože neví, zda je vhodné a správné, aby strkala do […]
  • KRYCÍ JMÉNO U.N.C.L.E. (ukázka 30 min.)14. července, 2015 KRYCÍ JMÉNO U.N.C.L.E. (ukázka 30 min.) Znovu se potkáme se dvěma špičkovými agenty organizace U.N.C.L.E. (United Network Command for Law Enforcement). Američan Napoleon Solo (Henry Cavill) a Rus Illya Kuryakin (Armie Hammer) […]
  • Česko-korejské dny 8. listopadu, 2012 Česko-korejské dny Po Francouzském podzimu nám nabídne Ostrava další kulturní sešlost v podobě dvou dnů věnovaných Koreji. Pokud se zajímáte o kulturu a dění po celém světě nebo jste milovníky východní Asie, […]
  • Životopis ve čtyřiceti6. ledna, 2023 Životopis ve čtyřiceti Napsat ve čtyřiceti své životní memoáry vyžaduje kus odvahy. Zejména, když nejste až tak známá osobnost a riskujete, že si vaši knihu nikdo nekoupí, protože vás zkrátka nezná. To byste ale […]
  • Benefiční koncert Nadace Krása pomoci v Ostravě!16. dubna, 2013 Benefiční koncert Nadace Krása pomoci v Ostravě! Koncert na podporu projektů pro seniory Nadace Krása pomocí Taťány Kuchařové se 20. dubna 2013 odehraje v ostravské multifunkční aule GONG. Začátek dobročinné akce je v 21 hodin. Ve […]
  • Wolverine: Zrození23. září, 2020 Wolverine: Zrození James Howlett. Hubený, neduživý, rozmazlený chlapec z milionářské rodiny, který nosí krajkové šaty. Poznáváte v něm krutého a cynického Logana alias Rosomáka z X-menů? Že ne? O to více je […]
  • Xindl X přesunul Vánoční koncert na únor a pro velký zájem hned přidal i druhý koncert. Lístky už jsou v prodeji.17. prosince, 2012 Xindl X přesunul Vánoční koncert na únor a pro velký zájem hned přidal i druhý koncert. Lístky už jsou v prodeji. TURNÉ S LÁ$KOU Xindla X měl původně zakončit koncert v pražském Divadle Gong 5. prosince. Ze zdravotních důvodů byl však zrušen a my už nyní můžeme potvrdit termín náhradní, na který […]
  • I s depresí se můžete stát bestsellerem, stačí si všimnout zločinu6. března, 2016 I s depresí se můžete stát bestsellerem, stačí si všimnout zločinu Dívka ve vlaku je titulem, o kterém už jste rozhodně museli někde slyšet. Média uvádějí, že kniha trhá žebříčky prodejnosti na obou stranách Atlantiku a byla jednoznačně označena za […]
  • Kdyby děti učily víly, kouzlily by samé zasloužené jedničky?13. srpna, 2021 Kdyby děti učily víly, kouzlily by samé zasloužené jedničky? Hledáte hravý a trochu poučný příběh, který si vaše děti rády přečtou samy? Zkuste se vydat polepšit rozjívenou Kouzelnou třídu spolu s vílou Jasmínou a spisovatelkou Zuzanou […]