Motýlí efekt? Obraz jako různosměrná dekonstrukce celku

Martin Gerboc - Člověk bez osudu

Galerie Rudolfinum
18. 1. – 10. 3. 2013
6 způsobů dramatizace obrazu
6 způsobů různosměrné dekonstrukce celku, který se neustále rozpadá
6 způsobů výrazové defragmentace obrazu
Kurátor výstavy: Petr Vaňous
Výstava Motýlí efekt? představuje reprezentativní výběr děl šesti malířů posledních tří generací, kteří se ve své tvorbě snaží postihnout mezníky současného společenského a kulturního vývoje. Vladimír Véla, Adam Štěch, Lubomír Typlt, Martin Gerboc, Daniel Pitín a Jiří Petrbok prostřednictvím jednotícího media, kterým je obraz, tyto mezníky interpretují a reflektují nejrůznějšími přístupy. Od touhy po společném “meziprostoru”, přes hledání nového formátování příběhu, ke kritickému čtení obrazu a v neposlední řadě také inicializací témat zrcadlení rovin, které nastavuje samotná “realita”. Po výstavě britské malby Beyond Reality / British Painting Today tak Galerie Rudolfinum přináší
divákům další zajímavý pohled na téma “reality” a její uměleckou reflexi v současném světě.

Šest autorských, koncepčně odlišných přístupů k obrazu otevírá základní otázku, a sice, jaké jsou aktuální možnosti malířské reflexe dnešní doby v kontextu prostoru, v němž žijeme. Doby, která v sobě nese množství rozmanitých kulturních impulzů, stop a vrstev, jejichž původ nelze jednoduše identifikovat. Doby, pro kterou je zároveň příznačný akt mizení jakékoli jednoty, podprahově vnímané jako společná jistota,” říká kurátor výstavy Petr Vaňous.

 

Martin Gerboc - Člověk bez osudu
Martin Gerboc – Člověk bez osudu

Nejistota z neznámého se u každého z autorů projevuje ve znepokojivých námětech, vrstvením časových rovin, rozpadem chronologického uvažování či deformací motivů každodenního života. Jiří Petrbok (1962) zachycuje pomocí vnitřních obsahů archetypální paměť – identitu, která je nadčasová. Navrací prostřednictvím recyklace a parafráze kapitol z dějin umění a kultury obsahy minulého umění jdoucí napříč časem. Cituje a přetváří díla do té míry, že dochází k jistému odhmotnění, spirituální redukci, a zároveň k možnosti utvořit zcela novou formu obrazu. Touhu po odpojení z chronologicky vnímaného běhu událostí vyjadřuje i Lubomír Typlt (1975), který v jakémsi “meziprostoru” vytváří vztahové konstelace mezi figurami. Postavy často zmnožuje, čímž pomáhá rozkládat příběh. Motiv zmnožování pak přivádí k myšlence čtení příběhu pomocí modelových prototypů. Obraz jako kritický nástroj používá Martin Gerboc (1971), v jehož dílech nalezneme básnické a filozofické citace Baudelaira, Artauda, Foucaulta či Barthese. Květy zla a jiná temná poselství ožívají v krutém dekadentním divadle dnešní doby. Vladimír Véla (1980) se navrací k iniciačnímu aktu malby a nechává vyznívat její vnitřní sílu. Používá jednoduché malířské formy, aby tak vynikla síla motivu.
Prolínání filmové estetiky a klasického malířství se světem současné malby ve svých obrazech zachycuje Daniel Pitín (1977). Reflektuje, nakolik je malba schopna zapůsobit v jednom okamžiku, na rozdíl od filmových scén. Pitín se pouští do nového formátování příběhů, vlastně storyboardu. Snaží se, aby malba budovala obrazový, časově nezařaditelný prostor. Přetvářením dějin umění se zabývá Adam Štech (1980), který používá části historických děl k vytvoření zcela nového kontextu, přičemž se ironicky vymezuje k nostalgii a patosu.

Kurátor výstavy využívá myšlenku tzv. Motýlího efektu jako metaforu pro znázornění, jak zdánlivě nesouvisející a nepodstatné skutečnosti ovlivňují vývoj dalších událostí, v tomto případě dění na české výtvarné scéně. Motýlí efekt vyjadřuje citlivou závislost vývoje systému na počátečních podmínkách, jejichž malé změny mohou mít za následek velké variace v delším průběhu. I něco tak malého, jako třepotání motýlích křídel, může v konečném důsledku vyvolat tajfun.

Lektorské oddělení Galerie Rudolfinum připravilo k výstavě soubor doprovodných programů, který nabídne výpovědi samotných umělců, projekce videoklipů skupin Last Days of Jesus nebo WWW, diskuze a komentované prohlídky s kurátorem.

K výstavě vychází katalog obsahující eseje kurátora výstavy Petra Vaňouse, rozhovory s umělci a rozsáhlou obrazovou část.

Vystavující umělci:

Lubomír Typlt - Červený útěk
Lubomír Typlt – Červený útěk

Vladimír Véla
Adam Štech
Lubomír Typlt
Martin Gerboc
Daniel Pitín
Jiří Petrbok
Vstupné:
plné 120 Kč
snížené 70 Kč
Otevírací doba:
út – st, pá – ne: 10:00 – 18:00
čt: 10:00 – 20:00

Více z LaCultury...

  • CASTAKA / METABARONOVY ZBRANĚ (MISTROVSKÁ DÍLA EVROPSKÉHO KOMIKSU)10. července, 2022 CASTAKA / METABARONOVY ZBRANĚ (MISTROVSKÁ DÍLA EVROPSKÉHO KOMIKSU) Ikonický Alejandro Jodorowsky stvořil spolu s Jeanem Giraudem známější jako Maebius universum Incal. Fantastický svět, kde bych nerad žil, ale o to raději čtu epické ságy popisující […]
  • Autorské čtení Michala Viewegha: „Někde se ta kulička na ruletě zastaví.“  9. července, 2009 Autorské čtení Michala Viewegha: „Někde se ta kulička na ruletě zastaví.“ Od 1.7. v Brně probíhá největší český literární festival, Měsíc autorského čtení, v rámci kterého vystoupí po 31 večerů čeští, rakouští a němečtí autoři. Podvečer pátého červencového dne […]
  • Jak se žije na špičkách?14. února, 2011 Jak se žije na špičkách? Balet. Rachitické slečny v sukýnkách a piškotech, které si jen večer „zapoletují“ na jevišti, nebo práce jako každá jiná, tvrdá dřina odměněná potleskem publika? Jak to v baletním světě […]
  • V zapomnění10. října, 2023 V zapomnění „Revoluce nepřináší rovnost. Ženy jsou neviditelné vždycky.“ – citace z knihy, str. 171 – Přiznávám, že od puberty jsem přečetla opravdu dlouhou řádku beletristických knih, románů […]
  • AČFK uvede klasiku od Kubricka24. března, 2014 AČFK uvede klasiku od Kubricka Na filmová plátna se vrací jedno z nejvýraznějších filmových děl žánru sci-fi 2001: Vesmírná odysea. Vizuálně podmanivý snímek ukazuje nejen vznik lidstva a velkolepou cestu do vesmíru, […]
  • IS Foundation aneb když už i upíři zakládají nadace21. ledna, 2011 IS Foundation aneb když už i upíři zakládají nadace Většina z nás si nejspíš všimla, že známé osobnosti stále častěji zakládají všelijaké nadace týkající se zvířat, životního prostředí, dětí v rozvojových zemích či všeličeho ostatního. […]
  • Pět Číňanů oběšených v Idahu11. října, 2022 Pět Číňanů oběšených v Idahu Zcela neotřelý pohled na historické události souvisejících s rasistickými útoky vedenými proti obyvatelům čínského původu v USA přináší čínsko-americká spisovatelka Jenny Tinghui Zhang ve […]
  • PEVNOST I/20196. ledna, 2019 PEVNOST I/2019 Novoroční oslavy mají pro příznivce fantasy magazínu Pevnost letos o důvod více - lednové číslo je totiž jubilejním dvoustým vydáním.  Film & seriál Do kin v prosinci 2018 vlítl […]
  • Pozvánka na festival Colours of Ostrava8. června, 2009 Pozvánka na festival Colours of Ostrava Jeden z největších festivalů v České republice otevře své brány už za měsíc. Od 9. července se můžete těšit na Jamieho Culluma, Morcheebu, Michaela Nymana, Maceo Parkera a další skvělé […]
  • Čeká v budoucnu lidstvo stejný osud jako v knize Prachožrouti?31. srpna, 2014 Čeká v budoucnu lidstvo stejný osud jako v knize Prachožrouti? V roce 2013 u nás vyšlo jedno z dalších děl známého sci-fi a fantasy autora, Paola Bacigalupiho. V napínavém románu Prachožrouti rozvíjí autor své originální vize světa bez fosilních paliv […]
  • 57. koncertní sezóna Janáčkovy filharmonie Ostrava začala!!!22. září, 2010 57. koncertní sezóna Janáčkovy filharmonie Ostrava začala!!! Vážení čtenáři, vzala jsem si do hlavy velmi těžký úkol, který Vás doufám potěší a naláká na návštěvu alespoň jednoho koncertu. Provedu Vás totiž letošní 57. koncertní sezónou Janáčkovy […]
  • Nemilosrdní13. října, 2015 Nemilosrdní Serge Buren (Jean Reno) je legendární polda, noční můra všech kriminálníků. On a jeho policejní tým mladých kolegů vyznávají trochu nevšední vyšetřovací postupy. Mezi jejich osvědčené a […]