Motýlí efekt? Obraz jako různosměrná dekonstrukce celku

Martin Gerboc - Člověk bez osudu

Galerie Rudolfinum
18. 1. – 10. 3. 2013
6 způsobů dramatizace obrazu
6 způsobů různosměrné dekonstrukce celku, který se neustále rozpadá
6 způsobů výrazové defragmentace obrazu
Kurátor výstavy: Petr Vaňous
Výstava Motýlí efekt? představuje reprezentativní výběr děl šesti malířů posledních tří generací, kteří se ve své tvorbě snaží postihnout mezníky současného společenského a kulturního vývoje. Vladimír Véla, Adam Štěch, Lubomír Typlt, Martin Gerboc, Daniel Pitín a Jiří Petrbok prostřednictvím jednotícího media, kterým je obraz, tyto mezníky interpretují a reflektují nejrůznějšími přístupy. Od touhy po společném “meziprostoru”, přes hledání nového formátování příběhu, ke kritickému čtení obrazu a v neposlední řadě také inicializací témat zrcadlení rovin, které nastavuje samotná “realita”. Po výstavě britské malby Beyond Reality / British Painting Today tak Galerie Rudolfinum přináší
divákům další zajímavý pohled na téma “reality” a její uměleckou reflexi v současném světě.

Šest autorských, koncepčně odlišných přístupů k obrazu otevírá základní otázku, a sice, jaké jsou aktuální možnosti malířské reflexe dnešní doby v kontextu prostoru, v němž žijeme. Doby, která v sobě nese množství rozmanitých kulturních impulzů, stop a vrstev, jejichž původ nelze jednoduše identifikovat. Doby, pro kterou je zároveň příznačný akt mizení jakékoli jednoty, podprahově vnímané jako společná jistota,” říká kurátor výstavy Petr Vaňous.

 

Martin Gerboc - Člověk bez osudu
Martin Gerboc – Člověk bez osudu

Nejistota z neznámého se u každého z autorů projevuje ve znepokojivých námětech, vrstvením časových rovin, rozpadem chronologického uvažování či deformací motivů každodenního života. Jiří Petrbok (1962) zachycuje pomocí vnitřních obsahů archetypální paměť – identitu, která je nadčasová. Navrací prostřednictvím recyklace a parafráze kapitol z dějin umění a kultury obsahy minulého umění jdoucí napříč časem. Cituje a přetváří díla do té míry, že dochází k jistému odhmotnění, spirituální redukci, a zároveň k možnosti utvořit zcela novou formu obrazu. Touhu po odpojení z chronologicky vnímaného běhu událostí vyjadřuje i Lubomír Typlt (1975), který v jakémsi “meziprostoru” vytváří vztahové konstelace mezi figurami. Postavy často zmnožuje, čímž pomáhá rozkládat příběh. Motiv zmnožování pak přivádí k myšlence čtení příběhu pomocí modelových prototypů. Obraz jako kritický nástroj používá Martin Gerboc (1971), v jehož dílech nalezneme básnické a filozofické citace Baudelaira, Artauda, Foucaulta či Barthese. Květy zla a jiná temná poselství ožívají v krutém dekadentním divadle dnešní doby. Vladimír Véla (1980) se navrací k iniciačnímu aktu malby a nechává vyznívat její vnitřní sílu. Používá jednoduché malířské formy, aby tak vynikla síla motivu.
Prolínání filmové estetiky a klasického malířství se světem současné malby ve svých obrazech zachycuje Daniel Pitín (1977). Reflektuje, nakolik je malba schopna zapůsobit v jednom okamžiku, na rozdíl od filmových scén. Pitín se pouští do nového formátování příběhů, vlastně storyboardu. Snaží se, aby malba budovala obrazový, časově nezařaditelný prostor. Přetvářením dějin umění se zabývá Adam Štech (1980), který používá části historických děl k vytvoření zcela nového kontextu, přičemž se ironicky vymezuje k nostalgii a patosu.

Kurátor výstavy využívá myšlenku tzv. Motýlího efektu jako metaforu pro znázornění, jak zdánlivě nesouvisející a nepodstatné skutečnosti ovlivňují vývoj dalších událostí, v tomto případě dění na české výtvarné scéně. Motýlí efekt vyjadřuje citlivou závislost vývoje systému na počátečních podmínkách, jejichž malé změny mohou mít za následek velké variace v delším průběhu. I něco tak malého, jako třepotání motýlích křídel, může v konečném důsledku vyvolat tajfun.

Lektorské oddělení Galerie Rudolfinum připravilo k výstavě soubor doprovodných programů, který nabídne výpovědi samotných umělců, projekce videoklipů skupin Last Days of Jesus nebo WWW, diskuze a komentované prohlídky s kurátorem.

K výstavě vychází katalog obsahující eseje kurátora výstavy Petra Vaňouse, rozhovory s umělci a rozsáhlou obrazovou část.

Vystavující umělci:

Lubomír Typlt - Červený útěk
Lubomír Typlt – Červený útěk

Vladimír Véla
Adam Štech
Lubomír Typlt
Martin Gerboc
Daniel Pitín
Jiří Petrbok
Vstupné:
plné 120 Kč
snížené 70 Kč
Otevírací doba:
út – st, pá – ne: 10:00 – 18:00
čt: 10:00 – 20:00

Více z LaCultury...

  • Klezmerová skupina Mamalör zazpívá v Klubu Parník22. května, 2013 Klezmerová skupina Mamalör zazpívá v Klubu Parník Předposlední májový podvečer je ve znamení židovské klezmerové melodie s osobitými českými texty v podání ostravské skupiny Mamalör.
  • Obsah nového Hrášku rozlousknut!27. března, 2010 Obsah nového Hrášku rozlousknut! Hrachovka se slibně rozvíjí. Počet fanoušků na Facebook profilu přesáhl hranici 2000. Produkce festivalu uzavřela program. Realizační tým chystá mnoho novinek a překvapení.
  • Chrám Azylu3. června, 2024 Chrám Azylu „Chrám Azylu“ je třetím dílem série „Zákon Azylu“, ale jeho předností je, že ho lze číst jako samostatný román. Jde o velice povedené fantasy z produkce nakladatelství Epocha. Česká […]
  • 27. ledna, 2011 Ponořte se do pohádky Už máte dost akčních filmů a počítačových her plných krve a násilí? Chcete se obklopit něčím milým a vrátit se do dětských let? Nevíte, co koupit sourozenci či dítku za pololetní […]
  • Skrytá tajemství Prahy19. prosince, 2021 Skrytá tajemství Prahy Věděli jste, že v Praze dodnes roste strom, který byl svědkem vraždy 14 pražských mučedníků? Víte, kde je na Pražském hradě Masarykův včelín, domek medvědáře či Lvi dvůr? Víte, co je […]
  • Zvuk rozbitého skla 8. listopadu, 2014 Zvuk rozbitého skla Máte rádi detektivky? Baví vás sledovat život vyšetřovatelů? Trocha toho zeměpisu vám nečiní problém? Pak je tu knížka jako dělaná pro vás. Zvuk rozbitého skla od Deborah Crombie je román […]
  • Láska mezi písmenky zdaleka nemusí být černobílá30. dubna, 2016 Láska mezi písmenky zdaleka nemusí být černobílá ​Každý náruživý čtenář se dokáže vžít do příběhu, který se mu otevírá na stránkách knihy, sblížit se s jejími postavami a najít si mezi nimi své oblíbence. Dobře napsaná postava se může […]
  • Celý svět se na týden přesune do Brna3. března, 2011 Celý svět se na týden přesune do Brna Milujete filmy a nebaví vás zrovna americké kasovní trháky? Pak vězte, že se moravská metropole již brzy promění ve filmovou mekku. Od 2. do 9. března se tam totiž koná festival zvaný […]
  • Některé známosti mohou být nebezpečné15. března, 2015 Některé známosti mohou být nebezpečné Kontroverzní příběh odkrývá pozadí milostných strategií, o nichž si dopisují požitkářští aristokraté markýza de Merteuil a vikomt de Valmont, kteří pro své potěšení a radost z moci […]
  • Třicet let pod přísahou15. března, 2021 Třicet let pod přísahou Robert Šlachta je pro mnohé velmi kontroverzní osobnost. Jako bývalý šéf Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) proslul hlavně tím, že se nebál postavit mocným a řešit velké […]
  • Batman  a Soudce Dredd10. listopadu, 2023 Batman a Soudce Dredd Batman a Soudce Dredd - dvě nezkrotné síly, dva nekompromisní vymahatelé zákona, kteří hájí pořádek ve svých městech za každou cenu. A teď se střetnou v epických příbězích, které přinášejí […]
  • Kasabian a Lou Reed, další taháky Bažant Pohody16. února, 2012 Kasabian a Lou Reed, další taháky Bažant Pohody Dalšími potvrzenými jmény festivalu Bažant Pohody jsou britští Kasabian a legendární americký muzikant Lou Reed.