Režisér filmu Proměny: Inspiroval mě Iñárritu

Proměny, zdroj: www.hce.cz

Kdy vás poprvé napadlo, že byste mohl natočit celovečerní film, který by šel do kin?

Původně šlo o ani ne hodinový studentský snímek, vůbec jsem neplánoval, že by se film mohl dostat do kin. Až po dokončení filmu jsem na škole potkal paní producentku Jenčíkovou a promítnul jsem jí ještě nedostříhaný film. Ukázky ji zaujaly a rozhodla se, že filmu pomůže. Od té doby jsem doufal v to, že se Proměny jednou dostanou do kina.

Můžete prozradit něco více o filmu?

Jde ve své podstatě o psychologické drama, které pojímá čtyři dějové linie. Každá linie má svou hlavní postavu s osudem, který prezentujeme ve filmu. Tyto osudy se na konci filmu potkají a navždy změní. Chtěl jsem, aby film byl o hledání pokory, každá postava dojde na konci filmu k proměně v sebe sama. Odtud taky název filmu – Proměny.

Můžete ještě více přiblížit vznik filmu a objasnit zapojení Karla Rodena?

Proměny, zdroj: www.hce.cz
Proměny, zdroj: www.hce.cz

Už jsem o tom v podstatě mluvil, šlo o původně studentský snímek. Kdy jsme si s pár lidmi na Filmové škole ve Zlíně řekli, že zkusíme udělat nějaký větší projekt. Když nic, získáme alespoň zkušenosti. Základní štáb tvořilo pět lidí, sestavili jsme si jakýsi rozpočet a se základní technikou jsme se do toho pustili. Naštěstí se pro projekt nadchli i profesionální herci, kteří se nám takto rozhodli pomoci. Pak se do projektu vložila paní producentka Jenčíková a zažádala o grant na Ministerstvo kultury. Ten nám byl následně přidělen a postupně se začaly nabalovat další věci jako profesionální postprodukce a získání distributora. V postprodukci se do filmu nadchl i herec Karel Roden, který mu následně i pomohl jako druhý producent. Geneze projektu tedy zní skoro jako pohádka.

Koncepce filmů typu Amores Perros není u nás přiliš obvyklá. Proč jste se rozhodl natočit příběh prolínajících se osudů několika postav?

Mexická kinematogrie včetně režiséra Iñárrita byla můj vzor, to nepopírám. Baví mě na tom ten způsob vyprávění příběhu, původně nezávislé dějové linky se nevědomky ovlivňují a dochází ke společnému vyústění.

Jsou některé postavy inspirované skutečnými lidmi? Třeba z vašeho okolí?

Samozřejmě. Původ postav není čistý výmysl, všechny postavy mají svůj reálný předobraz. Rád vykládám historku  o prvním momentu, kdy jsem se rozhodl natočit Proměny. Šel jsem jednou v zimě po městě a viděl jsem matku s kočárkem, kde uvnitř řvalo dítě. Kolem projela luxusní limuzína s blondýnou, která ten výjev sledovala. Takovýchto momentů bylo víc, vždy jsem si je zapsal a takto vlastně vznikly dvě linky příběhu a kostra celého filmu.

Jak dlouho vznikal scénář? Bylo víc verzí, upravoval jste ho postupně?

Ve škole před startem projektu byla situace, kdy jsme mohli točit za měsíc a nebo vůbec. Takže scénář vznikl za pouhý měsíc. Už vlastně při psaní byly započaty některé základní práce na filmu a i během natáčení jsme ho upravovali, kdy se měnily dialogy či přidávaly obrazy.

Jak vznikala hudba k Proměnám?

Vzhledem k tomu, že Proměny jsou emocioálním dramatem, myslím si, že hudba je velmi důležitá a vytváří až padesát procent emocí ve filmu. Oslovili jsme tedy různé muzikanty o nahrání dema a nakonec jsme vybrali srbského skladatele z Bělehradu Dejana Pejoviće. Ten se pro projekt také nadchnul a vytvořili jsme finální podobu hudby pro film. Ve filmu je možnost slyšet ale i českou alternatovní scénu jako je Ecstasy Of Saint Theresa, Khoiba nebo Ohm Square.

Byl při natáčení prostor pro improvizaci?

Proměny, zdroj: www.hce.cz
Proměny, zdroj: www.hce.cz

Celé natáčení bylo hodně nestandardní, až by se dalo říci punkové. Na place nás bylo maximálně pět a to jsme ještě natáčeli v průběhu zkouškového období, takže si občas někdo odběhl na zkoušku. Někdy jsem přišel na plac s určitou ideou a jednoduše jsme zjistili, že nejde technicky zrealizovat, takže natáčení byl vlastně jeden velký kompromis s improvizací. Na druhou stranu jsem kolikrát byl rád, že jsme tyto problémy řešili, protože něco bylo natočeno daleko lépe než by bylo  s ideou, se kterou jsem původně přišel.

Několik herců z Proměn získalo nedávno herecká ocenění. Jak jste vybíral herce? Měl jste při psaní scénáře představu, jak by měli vypadat a podle toho jste hledat? Nebo snad byla nějaká role psaná někomu přímo na tělo?

Obecně nemám moc rád castingy, takže jsem role psal již s určitou představou, jak by herci měli alespoň typově vypadat. Pak jsem obcházel divadelní představení a hledal postavy do našeho filmu, takto jsem došel k čtyřem  hlavním rolím: Petře Hřebíčkové, Ditě Zábranské, Petrovi Jeništovi a paní Aleně Ambrové. Ani jeden z nich mě neodmítl a tak jsem měl tu čest s nimi spolupracovat a jsem za to rád.

Jak dlouho trvalo samotné natáčení a pak střih materiálu?

Původně natáčení trvalo jen deset dní, nicméně po vstupu paní Jenčíkové přišly ještě na řadu nějaké dotáčky. I tak se počet natáčecích dní zastavil na čísle dvacetdva. Střih trval o déle, šlo o necelé dva měsíce, kdy materiálu bylo velké množství a opravdu jsem si s tím vyhrál. Abych neztratil určitou objektivitu, nebyl jsem na to sám, pomáhal mi napřiklad Alois Fišárek či Vít Karas. V tomto směru jsme odvedli, myslím, slušnou práci.

Už přemýšlíte, co bude dál? Připravujete nějaký další film?

Zrovna teď stříhám film s pracovním názvem Oko – tvář ve zdi režiséra Miloše Kohouta, kde hraje jednu z hlavních rolí shodou okolností Karel Roden producent Proměn. Jde o psychologický thriller až horor a do kin by měl jít v průběhu tohoto roku.

Budete číst recenze Proměn? Zajímá vás, co na vaši prvotinu řeknou recenzenti a kritici?

Samozřejmě, vždyť jde vlastně o hodnocení mé práce. Díky této zpětné vazbě se mám možnost poučit do příštích projektů.

Více z LaCultury...

  • Hory zpívají16. července, 2023 Hory zpívají Čtete knihy s vietnamskou tematikou? Mně se do rukou díky Nakladatelství Jota dostala kniha od autorky Nguyễn Phan Quế Mai s názvem Hory zpívají. Má jít o strhující příběh vietnamské […]
  • Knížky bez obrázků jsou světem bez fantazie 25. září, 2013 Knížky bez obrázků jsou světem bez fantazie Ne, to si opravdu nemyslím. Ale přiznejme si, že dobrá ilustrace dokáže dát knize tvář a podtrhnout nitky příběhu. A ta špatná, tedy pardon, ta, která se neslučuje s vaší představou o […]
  • 16. srpna, 2014 Sto a víc let Himmlerovy kuchařky Narodila se u Černého moře v roce 1907. Prošla genocidou Arménů, zažila nacismus i nástup diktatury v Číně. Do toho stihla pootvírat několik restaurací po Francii i Americe a hostit […]
  • Daniel Landa odkrývá Tajemství Zlatého Draka v Mahenově divadle21. listopadu, 2009 Daniel Landa odkrývá Tajemství Zlatého Draka v Mahenově divadle Landova hvězda strmě padá. Pokud Krysař patří mezi české muzikálové skvosty, Tajemství a Touha se drží u hranice slušného průměru, pak Tajemství Zlatého Draka zdrcujícím způsobem padá do […]
  • Mořský hřbitov25. října, 2024 Mořský hřbitov „Mořský hřbitov“ je jedinečným románovým počinem norského autora Aslaka Noreho, který vydalo nakladatelství Host. Mořským hřbitovem je myšleno místo v Severním ledovém oceánu, kde leží […]
  • Ve víru chlípné neřesti27. září, 2024 Ve víru chlípné neřesti Opavská autorka Nelly Černohorská po své mytologicko-hororové prozaické sbírce Zlovolné bytostiponěkud překvapila. Sbírka erotické poezie Čuňazie má podobný rukopis, tematicky se však […]
  • Nejlepší open-air festival v Brně? Čarodějáles!30. dubna, 2011 Nejlepší open-air festival v Brně? Čarodějáles! Čtvrteční odpoledne, podvečer i noc se v Brně odehrávaly na vlně dobré hudby, zpěvu, tance a neopakovatelné festivalové nálady. Byli jste se podívat, jak Čarodějáles odstartoval letošní […]
  • Knižní proměny Evy Tvrdé21. září, 2011 Knižní proměny Evy Tvrdé Setkání nad knihami v Modrém salónku knihovny v Místku.
  • Trnitá řeč pohádkářů20. ledna, 2019 Trnitá řeč pohádkářů Věděli jste, že pohádky se původně vyprávěly, až když děti tvrdě usnuly na peci? Jejich pointou totiž nebývaly ani tak šťastné konce, jako spíše mravní poučení. Jednalo se převážně o […]
  • Životní příběhy mladého zvěrolékaře13. března, 2021 Životní příběhy mladého zvěrolékaře Mladý James Herriot dokončil svá studia a rozhodl se, že si najde práci v oboru, který vystudoval. V meziválečné Anglii je však pracovních pozicí pro novopečené veterináře velmi málo, a […]
  • Je možné změnit minulost? A pokud ano, jakou cenu za to třeba zaplatit?30. srpna, 2020 Je možné změnit minulost? A pokud ano, jakou cenu za to třeba zaplatit? Šestnáctiletá Naho dostala list z budoucnosti, který jí napsalo její o deset let starší já. Má za ůkol zachránit svému spolužákovi Kakeruovi život. Naho ví, že udělala chybu, když […]
  • Dokonalý dům nebo dokonalá noční můra?5. září, 2019 Dokonalý dům nebo dokonalá noční můra? Jack a Sydney jsou mladý manželský pár, který chce koupit v Londýně dům. Vždy, když o nějaký mají zájem, je však přeplatí někdo, kdo má víc peněz než oni, takže se zdá, že jejich vysněné […]

Absolvent žurnalistiky na Fakultě sociálních studií MU a ekonomie na Ekonomicko-správní fakultě MU. V projektu LaCultura.cz by měl být na pozici šéfredaktora, zkušenosti nabíral šéfredaktorováním mutace časopisu Prvákoviny, občasným přispíváním na web Idnes.cz, psaním na již neexistující vlastní blog, vytvářením PR článků. Web LaCultura.cz vede a provozuje pro zábavu a zájem o kulturu s lidmi, kteří tyto zájmy sdílí také. Zajímá se o kulturu, ženy, pivo, Portugalsko a Web "2.0".