Vrah vraždící v dešti. Detektiv, který chce zachránit svou rodinu. Jak dopadne jejich střet?

muzeum 1

Detektiv Hisaši Sawamura patří k nejlepším vyšetřovatelům v Tokiu. Svou prací doslova žije. Až tak moc, že ho to stálo rodinu. Když je přizván k případu brutálně zavražděné dívky, netuší, že jeho život se brzy změní od základů.

U mrtvého těla totiž najde vzkaz, že se jedná o trest. Morbidních vražd s podobnými vzkazy přibývá a vrah je pořád před vyšetřovateli o dva kroky napřed. Odhalení překvapivého spojení mezi oběťmi prozradí, kdo je další na řadě, avšak jinak jsou vyšetřovatelé bezmocní… a samotný Sawamura si uvědomí děsivou skutečnost. Pokud je teorie pravdivá, bude smrtí potrestána i jeho rodina.

Mangu Muzeum, která se dočkala i filmové adaptace, napsal a nakreslil Japonec Rjósuke Tomoe. Tato série má pouhé tři svazky a v českém překladu ji vydává Nakladatelství CREW. Na jeho webových stránkách najdete i listovací ukázku, ze které si můžete udělat přesnou představu o autorově stylu.

Příběh, který v něčem připomíná například známou filmovou sérii Saw nebo oblíbený Death Note, vás zaskočí svou brutalitou. Scény zobrazující oběti síleného vraha jsou děsivé, šokující a nechutné, takže kniha rozhodně není vhodná pro mladší nebo citlivé čtenáře. Jako mínus je možné vnímat i rychlé tempo vyprávění, které některým okamžikům nedovolí vyznět tak, jak si zaslouží, a které vzbuzuje neodbytný pocit, že klíčové informace byly odhaleny příliš brzy a bez jakékoliv námahy vyšetřovatelů.

Naopak, skvěle zvládnuté je dávkování napětí. Autor s ním zachází tak důmyslně, že vás přinutí otáčet stranu za stranou, abyste se dozvěděli, co se bude dít dál. Váš zájem si získají nejen vyšetřovatelé a jejich snaha najít vraha, ale i vrah samotný. Jeho motivace zůstává tajemstvím navzdory několika náznakům a jeho identita není ani naznačena, což výrazně přispívá k napětí. Provázanost jednotlivých scén funguje dokonale a vytváří zdařilou kombinaci detektivky a thrilleru, ve které není o zvraty a překvapení nouze.

Temnou atmosféru vyprávění podtrhuje i čistá a strohá kresba a také pochmurný motiv deště. Vrah totiž z nějakého důvodu zabíjí jen tehdy, když prší. Z výrazných náznaků, že čas se krátí, vás bude mrazit, stejně jako z posledních stránek knihy, které naznačují, že je možná všechno úplně jinak, než jste si vy nebo detektivové mysleli.

muzeum 1