Děti jsou vůbec nejzajímavější boží tvorečkové, které znám. Jsou mimořádně zábavné a rozhodně s nimi není nuda. Člověk žasne nad dokonalostí čerstvě narozeného dítěte a na rychlost vývoje. Každý rodič se rozplývá nejen nad roztomilostí a nad zázrakem zrození, ale i nad posuny, které jeho dítko dělá. Velká výhra pro děti je zvídavý rodič. Není s ním nuda a navíc jak rodič, tak dítě jsou obohaceni o skvělé zážitky. Správný zvídavý rodič hledá inspiraci, jak nejlépe rozvíjet své baby.
Proto mi obrovskou radost udělala publikace od Nakladatelství Grada Experimentování s dětmi s podtitulem 50 zábavných vědeckých projektů, které si můžete zkusit na svém dítěti do 2 let. Mé princezně už je přes dva roky. Škoda, že nenabízí vědecké projekty pro pokročilejší, ale brzo si budu moci vyzkoušet experimenty nad dalším dítkem. Jen doufám, že nebudu podroben tvrdé cenzuře ze strany manželky :).
Každý experiment obsahuje věkové rozmezí dítěte, náročnost experimentu a oblast výzkumu. Nezapomíná na hypotézu, výzkum a co by si měl vědátor odnést.
S dovolením Grady bych se s Vámi chtěl podělit o experiment č. 13 – Ochutnávaní. Věkové rozmezí pozorovaného dítěte je 2 až 6 měsíců, jedná se o snadný experiment a oblastí výzkumu je sociální vývoj a motorické dovednosti.
Podstata experimentu spočívá v usazení bdělého a plně pozorného dítěte do autosedačky, která je umístěna v pokoji, ve kterém dítě nebude nic rozptylovat. „Postavte se k němu čelem asi v třicetimetrové vzdálenosti. Nasaďte neutrální výraz a asi jednu minutu se na dítě dívejte, nereagujte ale na jeho pokusy s vámi komunikovat. Spočítejte, kolikrát vyplázne jazyk a kolikrát se natáhne k vašemu obličeji. Potom experiment zopakujte, ale tentokrát položte před miminko panenku a opět počítejte, kolikrát dítě vyplázne jazyk a kolikrát se pokusí po panence natáhnout.
Zkoumáme hypotézu, zda opravdu dítě ve věku dvou měsíců bude vyplazovat jazyk nejvíc a ve věku šesti měsíců nejméně. U natahování by měl být trend opačný. Po panence se bude nejvíce natahovat v 6 měsících a nejméně ve dvou měsících.
Potvrdíme tak studii z roku 2006 zahrnující děti ve věku dvou, čtyř a šesti měsíců, která se snažila zjistit, jak se u nich v průběhu času vyvíjí vyjadřovaní pomocí úst. Vědci došli k závěru, že dvouměsíční děti vyplazovaly jazyk za minutu v průměru 4,6krát více než děti čtyřměsíční a v průměru desetkrát více než děti šestiměsíční. Naopak žádné z dvouměsíčních dětí nenatahovalo ruce a četnost natahování byla u šestiměsíčních dětí několikanásobně větší než u dětí čtyřměsíčních.
Studie také popsala rozdíly v chování, když se dítě dívalo na lidský obličej a když pozorovalo věc s rysy obličeje (panenka). Děti všech věkových skupin vyplazovaly jazyk více na člověka než na panenku a všechny děti kromě těch nejstarších se spíše natahovaly k panence než k člověku.
To znamená, že ve věku dvou měsíců plní jazyk dítěte podobnou funkci jako ruce v následujících měsících: je to nástroj, díky kterému může dítě prozkoumat zajímavé věci a reagovat na neobvyklé společenské situace. Asi ve čtyřech měsících začínají děti jazyk nahrazovat rukama a v šesti měsících už upřednostňují hmat. „
My dospělí sice nepovažujeme jazyk za zvlášť efektivní (nebo hygienický) způsob, jak poznávat světlem nás, ale když jste miminko a ještě jste se pořádně nenaučili ovládat svoje končetiny, je prosté vypláznutí jazyka všechno, co umíte, takže si s tím musíte vystačit. Protože jazyk je jako smyslový nástroj pro malé děti tak důležitý, nebraňte – samozřejmě v rámci rozumné míry – dítěti v olizování věcí. Dejte mu měkkou omyvatelnou knihu nebo plastové kousátko a dopřejte mu to. Dítě pouze neslintá, ono se učí.“
Experimentů je tam požehnaně. Rodič se dozví mnoho užitečných informací o svém prckovi. Knížka se mi líbí a těším se, až budu moci experimentovat. Velmi podařená knížka.