Vzpomínka zvaná říše

vzpominka zvana rise

Mahit Dzmare je velvyslankyně. Když přijede do centra mezihvězdné Teixkalánské říše, znepokojí ji informace, že její předchůdce, dřívější velvyslanec malé a nezávislé vesmírní stanice, je mrtvý. I když to nikdo neřekne nahlas, je jisté, že jeho smrt nebyla náhoda. A Mahit může být další na řadě.

Aby ochránila svou stanici, musí Mahit zjistit, kdo a proč jejího předchůdce zabil. Hledat pravdu a zároveň z toho všeho vyváznout živá je však mnohem náročnější, než si představovala. Seznamuje se s cizí kulturou a spřádá vlastní intriky… a střeží důležité technické tajemství, které pro její stanici může znamenat záchranu i zhoubu.

Knihu Vzpomínka zvaná říše napsala americká autorka Arkady Martine. Pod tímto pseudonymem se ukrývá AnnaLinden Weller, která působí jako historička byzantské říše a urbanistka. V současné době pracuje jako poradkyně na ministerstvu energetiky, nerostných surovin a přírodních zdrojů Nového Mexika a zabývá se zmírňováním klimatických změn a udržitelností. I když je Vzpomínka zvaná říše její první knihou, dokázala ní zaujmout čtenáře a kritiky a získala prestižní cenu Hugo. Knihu v českém překladu vydalo Nakladatelství Host.

Kniha zaujme zejména prostředím, ve kterém se příběh odehrává. Autorka svůj svět dokonale promyslela, díky čemuž její popisy v čtenářích vyvolávají touhu dozvědět se víc. Ať už jde o císařský dvůr, diplomatické vztahy, techniku či kulturu, je všechno do příběhu zasazeno tak, aby to tvořilo barvité pozadí hlavní dějové lince. Ta se točí kolem vyšetřování vraždy a tajemství, které Mahit ukrývá, a důležitou roli hrají i vztahy a poezie.

Nejvíc prostoru v této space opeře je však věnováno politice a diplomacii, a tak je kniha určená zejména těm, kteří podobně laděné příběhy vyhledávají. Politická situace se neustále mění v závislosti na rozhodnutí postav, ale sledovat její vývoj je poměrně snadné. Mahit je sympatická a odhodlaná hrdinka, která se nečekaně zapletla do sítě diplomatických intrik. Nevystupuje ale jako oběť a nečeká na zachránce, právě naopak! Sama aktivně vstupuje do děje a spřádá vlastní plány a intriky, které mají zajistit, že dosáhne všeho, čeho dosáhnout chce. Ostatní postavy ale také sledují své vlastní cíle, a tak není divu, že se jejich příběhy spojí v překvapivém závěru, který ve vás vyvolá nutkání okamžitě sáhnout po dalších dílech série.

vzpominka zvana rise