Humoresky a satiry Jaroslava Haška

moje zpoved a jine povidky

Jaroslav Hašek (1883–1923) byl prozaik, humorista a novinář, který napsal světově proslulý román Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války. Zkušenostmi z redaktorské a žurnalistické práce významně obohatil i svůj autorský beletristický styl, pro nějž jsou typické improvizační lehkost, úsporná kompozice, reportážní věcnost a přímočarost a umění vybrat a provokativně podat neobvyklé téma, situaci či prostředí.

Během života vydal více než 1000 povídek, z nichž si některé můžete přečíst ve sbírce Moje zpověď a jiné povídky, kterou vydalo Nakladatelství Host. Sbírku sestavili Marie Havránková a Milan Jankovič, kteří se soustředili na humoresky a satiry z Haškova zralého tvůrčího období (1905–1923). Vybrané povídky dokazují, že je Haškova tvorba opravdu různorodá. Soubor povídek vychází v edici Česká knižnice.

V knize najdete nejen povídky, ve kterých Hašek používá na rozvinutí komické zápletky kontrast, ale i ty, v nichž paroduje úřední, vojenské a politické autority. Příběhy z obou kategorií jsou humorné, občas dohnané do absurdna, ale vždy skvěle vypointované. Velkou pomůckou při čtení je seznam vysvětlivek, kde si můžete vyhledat slova a pojmy, které neznáte. I když to trochu komplikuje čtení, tato slova výrazně podtrhují dobovou atmosféru povídek a pomáhají vtáhnout čtenáře do světa, který už dávno neexistuje.

Krátké povídky také s nadsázkou zobrazují dobové poměry i to, jak se asi v těchto poměrech žilo. Za pozornost stojí například povídky z Bugulmy, v nichž se hlavní hrdina stává velitelem tohoto dobytého města. I když řeší spoustu problémů, nakonec se město dočká i slavných dnů… a po nich dalších neočekávaných a nepředvídatelných nesnází. Skvělá je i Výprava zloděje Šejby, která vypráví o muži, jenž chtěl vykrást půdu v jednom domě v bohatší čtvrti. Dělal si naděje na dobrý lup, ale místo toho tam prožil nejpodivnější chvíle ve svém životě.

Knihu ocení zejména milovníci povídek, klasické české literatury i čtenáři, kteří si chtějí rozšířit literární obzory, a samozřejmě i ti, kteří mají rádi Haškovu tvorbu. Sáhněte po tomto díle i v případě, že vás zaujaly Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války nebo tehdy, pokud chcete vědět víc o životě před a během první světové války, jehož autentickým odrazem tyto povídky jsou.

moje zpoved a jine povidky