Snímek je zde promítán ve svém původním provedení, tedy s až šesti kanálovým zvukem a na sto pět metrů čtverečních filmového zakřiveného plátna. Vše je umožněno zejména díky možnostem kina Mír 70, jež je v současné době jediným prostorem pro takovouto přehlídku nejen u nás, ale také pro celou oblast střední Evropy, tedy ČR, Slovenska, Polska i Maďarska. Jen v České republice se přitom takových sálů se 70mm promítačkami původně naskýtalo padesát čtyři. Kino Mír 70 si tuto výhodu uvědomuje a mimo nově rekonstruovaného sálu s kapacitou 349 míst nabízí také nejnovější systém ozvučení. Letos si navíc společně s diváky připomene čtyřicáté výročí prvního zprovoznění 70mm projekce v tomto kině. Daným snímkem byla nesmrtelná komedie Báječní muži na létajících strojích (Those Magnificent Men in Their Flying Machines, or How I Flew from London to Paris in 25 hours 11 minutes; Ken Annakin, Velká Británie, 1965), jíž tvůrci přehlídky zařadili do programu hned dvakrát, v sobotu i v neděli.
Celkem je pro návštěvníky kromě několika fragmentů připraveno i jedenáct celovečerních snímků, z nich například 2001: Vesmírná Odysea (2001: The Space Odyssey; Stanley Kubrick, VB – USA, 1968), životopisné drama Goya (Goya – oder Der arge Weg der Erkenntnis; Konrad Wolf, Východní Německo – Sovětský svaz – Bulharsko – Jugoslávie – Polsko, 1971), nebo Terminátor 2: Den zúčtování (Terminator 2: Judgment Day; James Cameron, USA – Francie, 1991). Ceny jednotlivých vstupenek se pohybují v rozmezí od pětašedesáti do sta korun. Výběr filmů má zaujmout nejen filmové pamětníky, ale zejména mladší ročníky, kterým tak může přiblížit výhody promítání ve velkém formátu, jež kino narozdíl od televizních obrazovek nabízí.
Co se samotného 70mm filmu týče, jedná se o širokoúhlý formát s vysokým rozlišením, kdy okénko filmového pásu pokrývá téměř třikrát větší plochu než 35mm film. Je to ve skutečnosti 65mm na šířku, kdy se v pěti zbylých milimetrech nachází místo až pro šest kanálů zvukové stopy. Pět perforací po stranách každého okénka umožní přesnější pohyb celého pásu. Celkovým výsledkem je pak jasnější barva, lepší ostrost a konečně zvuk ve vysoké kvalitě. Tento formát se stal populární zejména v padesátých a šedesátých letech, kdy tehdejší filmový trh zasáhla televize. Po éře takzvaných filmových paláců přichází silný úpadek v jejich návštěvnosti a filmová studia se v jeho důsledku zaměřují na zvýšení atraktivnosti zvuku i obrazu, aby opět naplnily poloprázdné sály. Přichází tedy čas na investici do nových technologií. Jedna z nich se však na trhu nabízela již od čtyřicátých let minulého století. Cinerama Freda Wallera se ale v době druhé světové války využívala „pouze“ k virtuálním simulacím pro tréninky bojových letců. Po velkém boomu ve filmové tvorbě se přidávají další a další systémy jako Cinemascope, Superscope, Technirama a podobně. V devadesátých letech došlo k ústupu od natáčení v 70mm formátu, a to zejména v důsledku zlepšení technologie 35mm filmu, jež je současně také levnější záležitostí. Inovace však přichází ve vodorovné variantě 70mm pásu s ještě větším obrazovým rozpětím, tuto můžete dnes najít v kinech s formátem IMAX.
Jako každý rok si i letošní krnovská přehlídka připomíná tento speciální filmový formát 70mm. Kromě něj je pro návštěvníky připravena také výstava promítací techniky a filmových plakátů, možnost navštívení promítací kabiny a odborné přednášky a referáty.
V lektorských úvodech se zde prostřídají PhDr. Jaromír Blažejovský, PhD. z Ústavu filmu a audiovizuální kultury Filozofické fakulty Masarykovy university v Brně, dramaturg České televize Michal Málek a filmový recenzent Radomír Kokeš.
Více informací o akreditaci, konkrétním programu, organizátorech i bydlení naleznete na http://www.70mmfilm.wz.cz.
Kde: Kino Mír 70, Krnov, ČR
Kdy: 3. – 5. 4. 2009
Zdroje:
F I L M O C H O D /// multi media mafia: http://filmochod.cz
Přehlídka 7Omm filmu: http://www.70mmfilm.wz.cz
CSFD: Česko-Slovenská filmová databáze: http://www.csfd.cz/