Dejová línia je veľmi slabá, ide o adaptáciu divadelnej hry a je to veľmi cítiť. Prakticky sledujeme výčet obetí Petra Kurtena a jeho výpoveď obhajcovi, ktorý sa snaží dokázať, že jeho klient je duševne chorý. Mladý Wehner vidí v prípade, ktorý otriasol Nemeckom 30. rokov veľkú výzvu a možnosť kariérne sa blysnúť. Zamotáva sa ale do spleti obetí a z jeho životného prípadu sa zrazu stáva boj so sebou samým, kedy je nútený pochybovať o absolútnych pravdách vo svojom živote – rodičoch a práve. Pre mňa osobne najzaujímavejší pohľad. Nikomu to nehovorte, bude to asi tým, že sama študujem právo. Právnik s Kurtenom strávi v jeho cele niekoľko hodín, počas ktorých sa mu dostáva náležitého opisu zverstiev. Tu sa natíska najdôležitejšia otázka. Rodia sa beštie? Alebo ich vytvára naša spoločnosť? A čo je vlastne normálne? Priznám sa, že neviem, pretože film mi odpoveď nedal a samotný motív vyšumel do prázdna.
Herci? Rozhodne nie.
Obsadenie sa podarilo. Kňažko je dostatočne uhladený a zároveň démonický. Inšpiráciu pre Kurtena hľadal u Hopkinsa a s Mlčaním jahniatok má toho Normal spoločného dosť, každopádne, konšpirácie o vykrádaní sa mi zdajú pritiahnuté za vlasy. Zdatne mu sekundoval Gajdoš a svoj part uhrala rovnako dobre aj Havlová, ktorej návrat na plátno bol vo veľkom štýle, rozhodne aj preto, že kamera jej veľmi lichotila. Nemôžem sa ale zbaviť pocitu, že herectva som si veľmi neužila. Áno, Havlová má srdcervúci výraz pri tom, ako objíma stenu a Gajdoš sedí nad fotkami obetí a tvári sa zdrtene, ale herecky nijak zvlášť vyčerpávajúce.
Tak potom, kamera? Bože chráň!
Skvelá, skvelá, skvelá. Každý jeden záber natočený precízne a s nápadom a aj samotné zasadenie do 30. rokov 20. storočia pôsobí autenticky. Klobúk dole, vizuál na jednotku.
Réžia!
Ševčík mi ponúkol pár krásne natočených obrázkov, ktoré sa mi v hlave nedokázali spojiť do kompaktného celku, a to sa naozaj snažím. Režisér neudržal na uzde svoju posadnutosť dokonalými zábermi na úkor príbehu a diváka samotného. Nielen toho komerčného, ale dovolím si tvrdiť, že aj náročnejšieho.
Neprekvapilo by ma, ak by som bola označená za ignorantku, ktorej uchádza to podstatné. A práve to je problém Normalu. Na to podstatné sa vo filme zabudlo, chýbala myšlienka. Zjavne s režisérom nie sme na rovnakej vlne a výpovedná hodnota filmu v mojich očiach zostáva na nule. Normal sa nechal pohltiť sebou samým. Nie je prvý a rozhodne nie je posledný, ale je to škoda.
Více z LaCultury...
7. března, 2016 Dokonalý smysl Existují tři příznaky této nevyléčitelné nemoci: absolutní ztráta chuti, absolutní ohluchnutí a absolutní slepota. Vítejte v dramatickém, napínavém světě, kde se lidé snaží žít a přežít i […]
29. února, 2016 Dramatický film „Kid“ podle skutečné události Tento smutný, dramatický a pravdivý příběh popisuje Kevina prvně jako 10 letého chlapce trpícího fyzickým týráním, a nakonec jako 35 letého muže se ženou a dětmi. Tento film byl natočen […]
20. listopadu, 2014 Dvojrecenze – Zmizení Eleanor Rigbyové: On, Ona Snímek je dvoudílným celovečerním debutem režiséra Neda Bensona. Jedná se o pohled obou partnerů na krizi vztahu, která byla spuštěna tragickou událostí. Ucelený obraz lze získat až po […]
14. října, 2014 Zmizení – anatomie zoufalství Cesty pátrání končí ve slepé uličce, a když se objeví nadějná stopa, sama se vymaže...
25. srpna, 2014 Kalvárie Drama režiséra Michaela McDonagha se odehrává v přímořském irském městečku. Hlavní postavou je otec James, místní kněz (Brendan Gleeson), který se snaží pomáhat svým bližním tak, jak mu […]
1. února, 2013 Přes Nic nás nerozdělí se přehnala zejména vlna emocí Od 31. ledna se v českých kinech připomene jedna z nejhrůznějších přírodních katastrof moderních dějin, devastace jihovýchododního asijského pobřeží vlnou tsunami, ve strhujícím dramatu […]
17. března, 2011 Norské dřevo na plátně ztvrdlo Nakonec i česká kina obráží adaptace slavného románu Harukiho Murakamiho. Zda se jedná o zbytečný film nebo důstojnou adaptaci se dočtete v naší recenzi.
7. února, 2011 Oscar, Goya a býčí zápasy Zdá se Vám, že výše uvedená slova nemají vcelku nic společného? Pak se pletete. Všechna charakterizují festival španělského filmu La película, který v druhé polovině měsíce února ovládne […]
3. února, 2011 Dokonalá Černá labuť (Black Swan) Bezprostředně po dokoukání filmu, pár minut po závěrečných titulcích sedím a zírám před sebe. Nejsem si stoprocentně jistá, co si mám vůbec myslet, a následující řádky píšu v jakémsi […]
1. července, 2010 Havel chystá filmové Odcházení Exprezident a dramatik Václav Havel se poprvé postaví za filmovou kameru jako režisér, aby natočil filmovou verzi své celosvětově úspěšné hry Odcházení. Natáčení začíná 1. července, potrvá […]
16. března, 2024 Švédské rodinné drama Můj bratr Upřímně bych byla dost vytočená, kdybych začala knihu číst bez toho, aniž bych věděla, že budou v textu chybět čárky, jména se budou psát malými písmeny na začátku a přímá řeč, které je v […]
6. prosince, 2023 Ann Hui představí svou tvorbu na festivalu Filmasia Srdcem 19. ročníku festivalu asijských filmů Filmasia bude uznávaná hongkongská režisérka Ann Hui. Zásadní filmařka nesmazatelně spojená s hongkongskou novou vlnou navštíví Prahu poprvé, […]
S tímto hodnocením naprosto souhlasím.