Přehlídka amatérského filmu

Filmový festival neprofesionálních filmů Praha (zdroj: www.paf.cz)
Centrum filmové přehlídky (autor: Pavlína Paulátová)
Centrum filmové přehlídky (autor: Pavlína Paulátová)

Přehlídka amatérských filmů nabídla k shlédnutí celkem 61 filmů (od 43 autorů) ve vyhlášených kategoriích: dokumentární a reportážní film, animovaný film, experiment, videoklip, hraný film do 30 minut a hraný film nad 30 minut. Filmy byly promítány v devíti soutěžních blocích ve dvou sálech kina Svět. Ke konci festivalu bylo uděleno 12 cen včetně zvláštních cen poroty. Pravidlem účasti v soutěži bylo, že se nesmí účastnit student, který natočil svůj snímek v rámci filmové školy. Nepřípustné byly také například snímky určené pro komerční účely. Poplatek činil za každý projekční blok 20,- Kč. K porotě patřili: režisér a nezávislý producent Tomáš Kepka, filmový teoretik a historik Martin Švoma a  dramaturg Jiří Kunst.

Produkce festivalu nebyla zjevně zcela v pořádku, například programové letáky byly v kině Svět k dostání až v den uvedení přehlídky. Také by se v programové brožuře našly drobné nedostatky: například zcela chyběla informace o vyhlášování výsledků a následná diskuse. Také postrádám informaci o roku vzniku filmů. Soutěž byla pravděpodobně málo propagovaná, protože divácky účast byla velmi nízká. Rozkolísanost produkční stránky  vysvětlil ředitel přehlídky  Petr Lášek v závěru festivalu finanční krizí. „Poprvé se festival konal bez účasti Dětské filmové zahrady,“ řekla mi také mladá členka organizačního týmu, která nechtěla být jmenovaná. (Dětskou zahradou měla na mysli celostátní soutěž dětských filmů). Dalším faktorem divácké neúspěšnosti mohlo být také slunečné a teplé počasí.

Filmový festival neprofesionálních filmů Praha (zdroj: www.paf.cz)
Filmový festival neprofesionálních filmů Praha (zdroj: www.paf.cz)

Tématově byly snímky opravdu různorodé – od autobiografické tematiky přes vztahová temata k vyloženě odpudivým filmům s násilnickou a kanibalskou tematikou. Občas se dokonce zdá, že autoři mnohem  lépe exhibují tématem, než filmují. Sama jsem se účastnila přehlídky 3 bloků soutěžních filmů a často na mě padala beznaděj, protože velká část snímků připomínala domácí video bez výrazných uměleckých ambic. Z některých snímků je zkrátka člověk občas docela „paf“. Najít nějaký skutečný talent je podle mě těžké, je to stejné jako objevit malý diamant ve stokilové suti. Několik světlých výjimek  by se ale přeci jen našlo, některé dokonce překvapují řemeslnou profesionalitou – zmiňme například výtvarně poetický dokument  o Leoši Janáčkovi „Z listů důvěrných“ (režie Eduard Mocek)  nebo sugestivní hraný snímek „Konec dobrodružství“ od Petra Kubíka, kde si zahrál známý televizní herec Martin Písařík.

Při přemýšlení nad filmy natočené neprofesionály člověka  napadne, jak tyto snímky vlastně hodnotit, jaká použít kritéria? Nějaká přísné požadavky na technické parametry použít zřejmě nelze. Něco jiného je však posuzovat obsahovou a dramaturgickou složku filmu. Mne osobně nejvíce zaujal  film „Křižovatky“ (režie Michal Tlustý, 8 minut), který sice má řadu nedostatků, ale mne  nadchl  především tématem, který by se dle mého názoru báječně hodil do celovečerního filmu. Snímek vypráví o partnerské dvojici –  dívce a spíš submisivním chlapci, kteří se na silniční křižovatce začnou hádat, takže se jejich vztah symbolicky také dostává „na scestí“.  Určitým paradoxem je, že film sám o sobě se se svou vlastní nedopracovaností dostal  vlastně také „na scestí“. Snímek je totiž dramaturgicky nedotažený,  postrádám hlubší sondu do vztahu zmiňované dvojice a také nějakou důmyslnější pointu. Je tedy z velké části nezvládnuta stavba příběhu. Domnívám se také, že snímek by rozhodně snesl větší délku. Film získal zvláštní cenu za od porotce Martina Švomy za „důsledný minimalismus a koncentrovanou výpověď“.

Jako relativně povedenou parodii (pravda, trochu drsnou)  s viditelnou nadsázkou a herecky zvládnutou považuji hraný film „Na vlastní pěst – sídlištní řezník“ (režie – Lukáš Hrdlička), která si bere na mušku senzacechtivost reportážních snímků televize Nova. Dokonce se divím, že film nezískal žádnou cenu, což je možná dáno úplným závěrem filmu (dle mě nevěrohodným a neetickým – i parodii musí člověk „věřit“), který snímku podráží nohy. Dalším počinem, tentokráte skutečně humorným, je dokument „Verdi na výletě“ (režie Václav Jágr), který získal cenu za technologii. Film je vyprávěn a komentován očima pejska a natočen na fotoaparát. (Seznam všech vítězných snímků naleznete na webu www.paf.cz)  Dalším výrazným snímkem je dobře sestříhaný dokument „Lúca“ (režie Martina Anderlová, Lukáš Němeček), který mapuje předčasně ukončený život středoškolské studentky. Film zaujme množstvím vyzpovídaných osob (kamarádi, učitelé), prakticky vůbec ale zde není vykresleno její rodinné zázemí a všeobecně zde chybí nějaký hlubší ponor do života Lucie.

Po vyhlášení cen v sobotní večeru následovala diskuse, při které vládla příjemná atmosféra. Porota diskutovala s autory snímků o jejich filmech, dokonce někteří radili začínajícím filmařům, v čem by mohli své materiály vylepšit.

A co popřát Festivalu amatérských filmů na závěr? Aby pro  příští ročník  získal mnoho bohatých sponzorů a podařilo se mu získat distribuci do klubových kin.

Více z LaCultury...

  • Masakr titánů v Čechách 22. února, 2015 Masakr titánů v Čechách Strhující příběh pokračuje. Eren zemřel v minulém díle, ale autor komiksu ještě neodepsal boj lidstva o přežití a spanile pokračuje — snad s ještě větší silou než v první části. Příběh […]
  • Rock for People má zimní edici12. prosince, 2017 Rock for People má zimní edici Na začátku března se uskuteční jednodenní festival Rock for People Winter. Za svými fanoušky se festival vydá do Prahy, Brna i Bratislavy, aby je rozehřál ostrým punkem, vtipným […]
  • Čarovná moc rostlinek3. června, 2018 Čarovná moc rostlinek Jako každá žena i já miluju květiny. Jako většina lidí žijících na vesnici mám za domem svou zahrádku, kde s láskyplným pohledem sleduju rostlinky zeleniny prodírající se za sluncem a […]
  • CALL IN: volání po světle v temném vesmíru31. května, 2011 CALL IN: volání po světle v temném vesmíru V češtině vychází poprvé dílo legendárních tvůrců komiksové scény Alejandra Jodorowského a francouzského kreslíře Moebia. Incal je rozsáhlý sci-fi příběh s rozpětím od klasické space opery […]
  • Co dělat, abyste byli zase v pohodě?21. února, 2020 Co dělat, abyste byli zase v pohodě? Jill Starková sama v úvodu knihy píše, že není psycholožkou ani duchovním guru a nehodlá nikoho nutit do optimismu. Šlo jí spíše o to, vytvořit sborník více jak stovky praktických rad, […]
  • Jeden dům, dvě rodiny. Tři těla18. března, 2021 Jeden dům, dvě rodiny. Tři těla Libby se dozví, že zdědila velký a luxusní dům, který se nachází v londýnské módní čtvrti Chelsea. Libby je adoptovaná a dům patřil jejím biologickým rodičům, o kterých nic neví. Dům však […]
  • Agnus Dei22. listopadu, 2016 Agnus Dei Polsko, prosinec 1945. Na stanoviště francouzského Červeného kříže přijde žádat o pomoc jeptiška z nedalekého benediktinského kláštera. Po počátečním odmítnutí se nakonec nechá přemluvit […]
  • Strhující vzpomínky jediné ženy, která bojovala ve francouzské cizinecké legii25. února, 2023 Strhující vzpomínky jediné ženy, která bojovala ve francouzské cizinecké legii Susan Travers prožila privilegované dětství v Anglii a poté následovala léta dospívání plná mladistvého vzdoru a večírků v elegantní společnosti meziválečné Evropy. Na počátku druhé […]
  • Čeká v budoucnu lidstvo stejný osud jako v knize Prachožrouti?31. srpna, 2014 Čeká v budoucnu lidstvo stejný osud jako v knize Prachožrouti? V roce 2013 u nás vyšlo jedno z dalších děl známého sci-fi a fantasy autora, Paola Bacigalupiho. V napínavém románu Prachožrouti rozvíjí autor své originální vize světa bez fosilních paliv […]
  • Jak jsem se poprvé cítila stará na YA…6. listopadu, 2016 Jak jsem se poprvé cítila stará na YA… Milé čtenářky (a čtenáři), jistě i vy rády (rádi) občas uniknete před realitou. Zaboříte se do svého oblíbeného ušáku, zhluboka se nadechnete vůně inkoustu a propadnete myšlenkami do […]
  • Rozpůlený dům28. prosince, 2022 Rozpůlený dům "Člověk by neměl svoje štěstí stavět na neštěstí druhých."- citace z knihy, str. 267 - V úvodu samotného tzv. "famílienrománu" je nám přiblížen zapeklitý romantický mnohoúhelník mezi […]
  • S legionáři na Transsibiřskou magistrálu19. listopadu, 2014 S legionáři na Transsibiřskou magistrálu Nádražím fičí ledový vítr. Po nástupišti se loudavě prochází voják v dlouhém vlněném kabátu s puškou přes rameno a teplou papachou na hlavě. O kousek dál se hrbí další; řeže dřevo, piliny […]