Říká se, co Čech, to muzikant. Což může být pravda. Máme skvělé hudební skladatele, jako byl Bedřich Smetana, Antonín Dvořák či Leoš Janáček. Dali jsme světu Sinatru východu Karla Gotta. Ostatní naši novodobí zpěváci a kapely mi odpustí, ale jejich hudba svět neohromila. Zatímco Švédové komerční hudbu prostě umí. Světu dali kapely jako Abba, Roxette, Europe, Ace of Base, Alcazar, Army of Lovers, A*teens, Avicii, Dr. Alba a mnoho dalších kapel, zpěváků a zpěvaček. Švédská stopa v hudebním světě jasně září. Její svit rozjasňuje známá aplikace Spotify.
Audiokniha Spotify s podtitulem Příběh inovátorů, kteří porazili Apple, Google i Amazon od švédských novinářů Jonase Leijonhufvuda a Svena Carlssona popisuje vzestup světoznámé streamové hudební aplikace. Spotify je nejznámější švédský startup, který doprovází desítky milionů lidí běžným životem. Když si jdu zaběhat, pouštím si zmíněnou aplikaci a poslouchám mix písniček, které mi aplikace připravila. Je úžasné mít písničky z celého světa na jednom místě. Vyzkoušel jsem i Apple music či YouTube Music a není to ono. Spotify je napřed. Zná lépe svého uživatele.
Svět businessu hudby byl postaven především na prodeji fyzických nosičů (LP, kazety, CD) a až pak na koncertech a prodeji merchu. Na přelomu druhého tisíciletí se to zlomilo. Objem prodaných fyzických nosičů hudby klesal, klesal i příjem o miliardy dolarů ročně. Zčásti za to mohli nelegální torenty přes Pirate Bay (zas ti Švédové) či další nelegální úložiště hudby. Apple svým iTunes ohromil svět hudby a mnoho hudebních vydavatelství v něm marně hledalo spásu. Internet se v této době velmi bouřlivě vyvíjel a Švédi měli to štěstí, že vláda se nebála investovat do rychlého internetu. Švédské domácnosti měli daleko rychlejší připojení než ty americké. Ve Švédsku vznikly ideální podmínky pro hudební revoluci.
V té době mladý nerd Daniel Ek nosil v hlavě geniální plán, který měl změnit obchodní model prodeje hudby. Měl obrovskou vizi, která ohromila podnikatele Martina Lorentzona. Společně založili pozdějšího největšího světového hráče v oblasti streamování hudby.
Kniha popisuje obtížnou cestu hledání investorů, přemlouvání nahrávacích společností k poskytnutí licencí, boj s konkurencí, odpor Stevea Jobse, mnoho ztrátových let, ale i nadšení posluchačů z nových funkcí i playlistů. V neposlední řadě pak vstup společnosti na burzu. Spotify je inspirativním příběhem pro každého podnikatele, který má svůj velký sen a je dostatečně houževnatý si ho splnit. Pro nové Eky je inspirující příběh o Spotify povinná četba. :)