Únos vlaku 123

Únos vlaku 123 (remake filmu z roku 1974 a zároveň snímek natočený podle stejnojmenné knihy Johna Godeyho) mě nadchnul již začátečními titulky, které postupují s Johnem Travoltou v roli šíleného Rydera a na chvíli vždy přestanou, abychom zároveň pochopili rutinu práce Denzela Washingtna v roli dispečera Garbera. Jednoduše a jasně nám hned ze začátku vysvětlí vše důležité, až na dvě maličkosti: „Proč to Ryder dělá? A proč Garber je na místě dispečera a ne v křesle pro vedoucího?“ Od té chvíle, kdy se film rozjede, se již nic nezpomalí a vy nebudete mít čas o ničem přemýšlet. Ryder přepadne se svými kumpány vlak metra, zajede s ním do tunelu, kde se k němu není možné nepozorovaně přiblížit ani z jedné strany a spojí se s dispečinkem, aby mu oznámil, že chce deset milionů dolarů a jeden cent. A časový limit je jedna hodina.

Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon
Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon

Rozjíždí se akce plná nejrůznějších lidí, kteří do příběhu přímo zasahují ze všech stran. Na scénu přichází policejní vyjednavač Camonetti, kterého si zahrál John Turturro (možná ho znáte například z Transformers, Zohan: Krycí jméno Kadeřník, Svatba podle Margot, Beze strachu…) a pokouší se vyjednávat místo Garbera. Ryder s ním není příliš spokojený, a proto zastřelí strojvůdce, kterého drží jako rukojmí a požaduje zpět Garbera. A ten se, i přes to, že se to nikomu příliš nezamlouvá, vrací na místo k mikrofonu a dál vede rozhovor s šílencem se zbraní.

Nejspíš největší akční scéna nastává ve chvíli, kdy se převážejí peníze policejním autem doprovázeným motorkami. Na rozdíl od jiných scén z akčních filmů s rychlými auty se zde nejedná o automobilovou honičku, ale pouze o honičku s časem. I tak se to neobejde beze ztrát a nakonec je i auto s penězi zničeno a náklad musí dál vést motorky.

Od filmu ovšem nečekejte pouze akci, střelbu a Travoltovy vtipy s mírným černým humorem. Vytváří se zde podivný vztah mezi zločincem a dispečerem. Garber ve svém nepříteli přese všechno nachází porozumění a (tento výraz je velmi přehnaný, ale stejně ho použiji) přátelství. James Gandolfini v roli starosty je z jedné strany nepříjemný dědek, ale i přes to k němu brzy přestanete cítit odpor a začnete ho brát spíše jako kladnou postavu.

Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon
Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon

Také ostatní postavy zde získávají tvar a páteř. Drsný černoch v uneseném vlaku se nakonec obětuje pro neznámou ženu, mladík ve chvíli, kdy očekává svou smrt, vyzná své dívce přes wabkameru lásku a sniper mířící na zločince kvůli kousnutí krysy zastřelí jednoho z nich, čímž celou situaci velmi zkomplikuje. Díky takovým scénám film získává velmi reálné tvary a vy se tím pádem můžete o dost lépe vcítit do každého momentu. Jsou to všechno lidé, dělají chyby, bojí se a povětšinou nedělají hrdinské činy.

Každý film má své chyby a i tenhle snímek se bez nich neobejde (na jednu stranu je to i dobře). Patriotismus, který nejspíš posedl úplně celé město, je chvílemi zbytečný, někdy otravný a někdy přímo směšný. Stále zaznívající věty: „Děláte to pro New York.“, „Podívejte na to město. Pro tohle bojujeme.“ nebo „Pro tohle město jsem ochoten zemřít“ jsou možná pro Newyorčany příjemné, ale pro nás smrtelníky z Evropy spíše komické, a tak začneme trochu souhlasit s Ryderem, který celé město posílá na sprostá slova.

Závěr je poněkud neoriginální a teprve tady se začnete dívat na hodinky. Co je ovšem zajímavé, tak na konci, kdy Denzel Washington probíhá těsně před jedoucím vlakem, se nejedná o žádné efekty. Washingotn z toho prý byl natolik vyklepaný, že když kolem něj těsně projel vlak, nemohl se ani hnout. Později šel pracovníkům, kteří něco takového skutečně musí dělat, složit poklonu.

Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon
Únos vlaku 1 2 3, zdroj: Falcon

Hudba celého filmu je působivá a pestrá, nasazená na správných místech, kde zvyšuje napětí, vyjadřuje pocity (v případě Rydera šílenství) a nejspíš i díky ní se nikdy nestane, že by film ztratil spád. Kamera je velmi rozdílná podle toho, kde se zrovna nachází a koho zabírá. S Travoltou se pohybuje o dost rychleji a spontánněji než s Washingtonem, s Turturrem naopak co nejklidněji a nejvyváženěji. Dva světy metra a dispečinku se ve velkém kontrastu postupně prolínají… a toto všechno spojuje geniální střih Chrise Lebenzona a hlavně režie Tonyho Scotta.

Na tento film jsem nešel s nějak velkým očekáváním, ale odešel jsem s pocitem naprostého naplnění. Čtyři týdny natáčení v opravdovém metru New Yorku (mimochodem časový rekord, po který se kdy v tomto metru natáčelo), vytvoření si vlastního vlaku se vším, co může potřebovat pro jízdu, osmi hodinové školení více než 400 lidí o bezpečnosti pohybu v podzemních prostorech a hlavně vodění velkých filmových hvězd do temných uliček plných odpadků, injekčních stříkaček a krys, to všechno se na filmu velmi viditelně podepsalo a výsledek je přinejmenším vynikající. Takže pokud vám již bylo 12 let, rozhodně doporučuji.

Rate this post

Více z LaCultury...

  • Prázdniny – čas výletů22. července, 2022 Prázdniny – čas výletů Česká novinářka Eva Obůrková sepsala další z knih s podněty pro výlety v rámci domácí turistiky. Publikaci Výlety (nejen) s dětmi, představující 1600 tipů, kam vyrazit po Česku vydalo […]
  • Zvuk rozbitého skla 8. listopadu, 2014 Zvuk rozbitého skla Máte rádi detektivky? Baví vás sledovat život vyšetřovatelů? Trocha toho zeměpisu vám nečiní problém? Pak je tu knížka jako dělaná pro vás. Zvuk rozbitého skla od Deborah Crombie je román […]
  • Na vlnách inteligentního humoru25. července, 2009 Na vlnách inteligentního humoru Spojení současných nejlepších britských komiků, pod vedením režiséra Richarda Curtise, se zlatou érou šedesátých let plné rockových vypalovaček nemohlo dopadnou jinak než dobře. Předem […]
  • Rock for People slaví 15 let30. května, 2009 Rock for People slaví 15 let Už 15 let pravidelně každé léto otevírá festival Rock for People. Největší tuzemská hudební akce letos láká na kvalitu i kvantitu. Těšit se můžeme na Placebo, Ska-P, Arctic Monkeys, […]
  • Superčlověkem snadno a rychle9. září, 2012 Superčlověkem snadno a rychle Chtěli byste zhubnout skoro 10 kilo za měsíc? Nebo za stejnou dobu naopak nabrat 15 kg svalové hmoty? A co třeba naučit se spát jen 2 hodiny denně a přitom se cítit odpočatí? Nebo je libo […]
  • Andy Warhol: muž, který pozoroval svět17. září, 2015 Andy Warhol: muž, který pozoroval svět Výstava I'm OK nabízí Warholovu klasiku (Mao, Flowers, Marilyn Monroe a Campbell's Soup) i speciální unikáty jako např. nádherné ručně kolorované Flowers. Navštívit ji můžete v pražské […]
  •  Angličáci / Matchbox23. ledna, 2013 Angličáci / Matchbox Malí i velcí nadšenci autíček si příjdou na své prostřednictvím výstavy miniaturních "angličáků" v Praze.
  • Další várka kapel z letošní Castle Party 30. dubna, 2013 Další várka kapel z letošní Castle Party Už jen pár měsíců zbývá do vypuknutí jednoho z největších nezávislých festivalů ve střední Evropě. My vám přinášíme druhý díl kapel, které zde budete moci vidět. A jako třešničku na dortu […]
  • Čtvrtý MAXIMVS večer moderního tance v Brně13. února, 2013 Čtvrtý MAXIMVS večer moderního tance v Brně Brněnské Taneční divadlo MAXIMVS uvede 19.2.2013 již čtvrtý velký večer moderního tance z úspěšné série vesper MAXIMVS, tentokrát v Mahenově divadle v Brně.
  • Pavel Mondschein na Čaji o páté23. února, 2018 Pavel Mondschein na Čaji o páté Pavel Modschein nedávno vydal nádhernou dětskou knížku Bordeří povídačky. Jak se dostal k psaní, co ho inspiruje, na čem pracuje a zda plánuje další díl Bordeřích povídaček - to všechno […]
  • Poláci opět ukázali, že dětské knihy umí7. prosince, 2018 Poláci opět ukázali, že dětské knihy umí Po bestselleru Rok v lese byla kniha Rok na venkově napjatě očekávanou publikací. Koncept velkého leporela, v němž dítě hledá svá oblíbená zvířátka, a to v rámci dvanácti kalendářních […]
  • Legendy magické Prahy18. února, 2011 Legendy magické Prahy V polovině sezóny 2009/2010 se Laterna magika, po dlouhá léta samostatný umělecký soubor, spojila opět s Národním divadlem a stala se tak čtvrtým uměleckým ansámblem ND. Po prvním roce ve […]