Vydat hru je fuška

Napsat reportážní knihu o procesu tvorby počítačových her je skvělý nápad a Jasonu Schreierovi se v knize Krev, pot a pixely záměr bezesporu podařil. Co jsme se z knihy dozvěděli? Že práce v herních studiích je ještě větší peklo, než jsme si po četbě Levelu a Score představovali.

Autor si bere na paškál několik relativně nových her, které vyžadovaly stovky hodin práce mnohdy stovek zaměstnanců, a přibližuje nelehké osudy jednotlivých členů týmu. Jako reportáž jsou jednotlivé kapitoly málo příběhové, autor vše píše ve třetí osobě a v globálu může čtenář cítit určitý autorský odstup. Co do formy jde spíše o určité střípky a minihistorky
z herní branže spojené vždy konkrétní hrou.

Je velká škoda, že autor je zaměřený výhradně na RPG žánr, protože podobných knih na trhu neexistuje moc a zajisté by bylo zajímavé nahlédnout i do zákulisí tvorby jiných typů her, třeba first person stříleček (Arma), bojovek (Mortal Kombat) či sportovních simulátorů (Pro Evolution Soccer). Výběrem výhradně novějších her také čtenář přichází o srovnání, s jakými problémy se vývojáři potýkali v devadesátkách a jaká dilemata řeší nyní.

Jason Shreier není v herní branži nováček, což dokazuje formální styl jeho knihy. Čtenář, který není seznámen se základními pojmy PC her, se bude publikací prokousávat jen velice těžko, takže zkratky FPS, MMO či RPG, případně internacionalismy typu quest či kódování čtenář musí znát. Autor poznámkami pod čarou šetří, a když už ji využije, obvykle v ní vysvětluje věci, které neznají ani zkušení gameři. Výhodou je tedy nejen znalost pojmů, ale i samotných her, které Schreier v reportážích rozebírá. I pro člověka, který hru v životě neviděl, sice může být odstavec o testování mechaniky lana v Uncharted 4 či o výšce trávy v Pillars of Eternity zajímavou informací, daleko víc si však knihu užije ten, kdo si danou scénu představí v reálu, protože ji společně s herním hrdinou sám prožil.

Krev, pot a pixely vás bude bavit první tři, možná čtyři kapitoly. Pak ale čtenář dochází ke zjištění, že tvorba PC hry je vlastně pokaždé stejná, mění se jen kulisy. Reportáže tak zabředávají do stereotypu plného fúzí herních studií, miliardových transakcí, „drcení“ před herními veletrhy, „leštění“ trailerů… až začnou jednotlivé kapitoly splývat. Pro fandy RPG her je však kniha neoddiskutovatelnou povinností.

Více z LaCultury...

  • Člověk s pádnými důvody může svrhnout celé království. Nebo ne? 9. července, 2024 Člověk s pádnými důvody může svrhnout celé království. Nebo ne?  Osmnáctiletá Mer je posledním žijícím vodomágem na útěku. Jako dítě se dostala do služeb kralevice a na jeho rozkaz vyhledávala studny nepřátel. Bezpáteřní kralevic je pak otrávil, čímž […]
  • Phoebe má ráda pravidla. Co se stane, když se jimi její život přestane řídit?8. července, 2024 Phoebe má ráda pravidla. Co se stane, když se jimi její život přestane řídit? Phoebe je na spektru a nejradši je, když se všechno odehrává podle zavedených pravidel. Miluje svou komfortní zónu, ráda chodí na procházky se psem, věnuje se psaní fantasy a snaží se […]
  • Jež se stala sluncem29. června, 2024 Jež se stala sluncem „Od okamžiku, kdy zjistila, co skutečně znamená nicota, uvěřila, že může přežít.“– citace z knihy, str. 35 – Představte si, že se narodíte do doby a na místě, kde rodičům umírají děti […]
  • Džinové27. června, 2024 Džinové „Člověk nemá nikdy dost a nikdy se nemůže jednoduše spokojit s tím, jak se věci mají.“– citace z knihy, str. 101 – Můžu říci, že první kapitola stěžování si chudáka Turka, co musí dřít […]
  • Páchat dobro: reportáže o odvaze pomáhat26. června, 2024 Páchat dobro: reportáže o odvaze pomáhat „Jaké to asi je, každou noc usínat se strachem o život.“ – citace z knihy, str. 26 – Expert na mezinárodní rozvoj a novinář Jiří Pasz procestoval plejádu zemí, kde se soustředil zejména na […]
  • Pacanka5. června, 2024 Pacanka Klára Elšíková je redaktorka a spisovatelka. Její kniha s názvem Pacanka mě zaujala svou obálkou a anotací. Kdo je Pacanka? Je to dívka, která se chová jako kluk. A jak se vlastně má […]
  • Vyvolali jsme bouři27. května, 2024 Vyvolali jsme bouři „Milovat bez porozumění, to není láska, ale jen klam.“ – citace z knihy, str. 166 – Mimořádný román přibližující historické události válečného běsnění Japonců na okupovaném území dnešní […]
  • Svěřený čas22. května, 2024 Svěřený čas „Bůh na nás mrká vždy prostřednictvím náhod.“ – citace z knihy, str. 21 – Již od dětských let jsem milovala tajuplné vyprávění Šeherezády z Tisíců a jedné noci protkané exotickou […]
  • Neviditelné ženy: jak data a výzkumy utvářejí svět pro muže17. května, 2024 Neviditelné ženy: jak data a výzkumy utvářejí svět pro muže Jak začít nenávidět muže? Přečtěte si tuto knihu… „Neviditelné ženy“ z produkce nakladatelství Host představuje jedinečnou publikaci s množstvím statistik, které ženám zaručeně zvednou […]
  • Tenhle pokoj se nedá sníst9. května, 2024 Tenhle pokoj se nedá sníst Nicol Hochholczerová je slovenská autorka, která svými povídkami sklidila obrovský úspěch. Kniha s názvem Tenhle pokoj se nedá sníst ji vyšvihla do spisovatelských výšin. Alespoň na […]
  • Těžké duše: o čem sní stárnoucí bílí muži19. dubna, 2024 Těžké duše: o čem sní stárnoucí bílí muži Iva Hadj Moussa je česká psychoterapeutka a autorka řady úspěšných románů, její nejnovější s názvem „Těžké duše“ letos vydalo nakladatelství Host. Název románu je lehce zavádějící pro […]
  • Ve společnosti, která o sobě není schopna vyprávět, je obtížné nacházet smysl. Jaká je společnost úzkosti?10. dubna, 2024 Ve společnosti, která o sobě není schopna vyprávět, je obtížné nacházet smysl. Jaká je společnost úzkosti? Lidé dnes mají k dispozici spoustu nástrojů, které by jim mohly pomoct šetřit čas, ale ve skutečnosti téměř nic nestíhají. Dějinné události bez přestání pobíhají kolem a jsou téměř […]

Aktivista, publicista, pedagog, herec, včelař. Brainstorming mi nikdy moc nešel:)