
Nepředpokládám, že by dnes lidé dobrovolně sáhli po čtyři sta let starém díle, jakým je Labyrint světa a ráj srdce. Možná je to škoda. Kdo by tak učinil, nebyl by, myslím, zklamán. Jazyk Komenského je naší moderní češtině blízký, čtitelný, jeho téma pak nadčasové. Pokud s rezervou přeberete zde se nacházející myšlenky, odměnou vám bude opět nějaká ta znalost dějin české literatury, se kterou se před krásnou knihomolkou v potemnělém baru vytáhnouti můžete.
Chvíli to možná potrvá, než přivyknete na podivný rytmus jazyka, jakým Komenský napsal toto barokní pojednání. Nicméně jeho celkem náročný jazyk by převedený do moderní češtiny zněl prostě divně, proto buďme vděční za nové vydání v původně psaném jazyce od nakladatelství Host. Labyrint světa a ráj srdce se právem řadí mezi klenoty české knižní sbírky – my se společně pokusíme nalézt odpověď proč.
Osobu Jana Amose Komenského snad není třeba představovat. O tomto Učiteli národů jsme se všichni učili ve škole. Věřím, že si to pamatujete tak věrně, jako já. Proto jen doplním, že se jedná o jednoho z českých velikánů, zejména na poli didaktiky, spisovatelství a filozofie. Jeho dílo ovlivnilo bezpočet dalších světových osobností a právě Labyrint je patrně považován za nejklíčovější vůbec.
Prvně jej dokončil roku 1623. Komenský se k dílu často vracel a doplňoval jej zejména o své životní zkušenosti a zážitky. Proto také je kniha jakýmsi okulárem do života Učitele národů. Málo je známo, že události, vedoucí k sepsání tohoto filozofického spisu, byly pro Amose značně neblahé. V Evropě řádil mor a vzal si na svědomí život jeho manželky i dvou potomků při skrývání ve Fulneku. Osvobození od žalu se nabízelo právě v hlubokém přemýšlení nad podstatou života, s perem v ruce.
Ani nemusíte být všetečným filozofem, abyste dílu porozuměli. Komenský se zde totiž pasuje do role tehdejšího obyčejného smrtelníka, který touží po světě poznání. Alegorií světa jest okrouhlé město uprostřed nicoty, kam autor-poutník přichází spolu se svými průvodci Všudybylem a Mámilem. Uzda všetečnosti a brýle mámení jej mají řídit a klamat, ale on koutkem oka vidí svět skutečný. A co vidí, se mu nelíbí.
Celou dobu, co poutník prochází různé stavy města a seznamuje se se životem jako takovým, si nepatrně pokyvujete hlavou. Ať tenkrát či nyní, světem vládne lež, klam, podvod a nepoctivost. Poutník nachází pravou radost až v podobě křesťanského života, který mu dlí v srdci samotném. Nu, celkově reklama na křesťanství je obsáhlá, zabírá celou druhou polovinu knihy. Leč by se dalo říci, že je půvabná, zejména v kontextu oné tehdejší zbožnosti.
Host pro toto vydání obdařil knihu podrobnými vysvětlivkami tehdejších výrazů i některých poměrů, což velmi usnadňuje orientaci v textu. A ač byste řekli, že filozofický spis je pro čtenáře dlouhodobá záležitost, tato bezmála dvou set stránková knížka se vymyká a je přelouskatelná za několik dní.
Závěrem možno snad podotknouti, že s každým podobným dílem, které člověk přečte (či se jím někdy spíše prokouše), se cítí na konci té cesty bohatší. Bohatší o ranou moudrost, o náhled velikánů naší historie a o cítění tehdejšího světa, které se nemusí nutně lišit s cítěním naším. Zoufalství ze zkaženosti světa je nám i nyní blízké, a proto si myslím, že Labyrint světa a ráj srdce rozumí stejně nám, jako my jemu.
Labyrint světa a ráj srdce (2014)
Komenský Amos Jan
Nakladatelství Host
256 stran, vázaná
Doporučená cena: 299 Kč
Hodnocení 8/10