Spojení hrdinské fantasy a tajemné detektivky. Dokážou hrdinové zjistit, co se v jejich zemi děje?

files e 5167 kralovska spravedlnost

Situace v Sovánském císařství je značně komplikovaná. Všude bují nepokoje a kacíři a bohatí patricijové vzdorují moci císařského trůnu. Chaos však nepropukne naplno, protože je zde řád justiciárů, který se stará o pořádek.

Nejobávanějším justiciárem je sir Konrad Vonvalt, který neúnavně prosazuje zákon. Vyniká bystrou myslí, tajemnými silami i šermířskou obratností. Po jeho boku věrně stojí Helena Sedanka, jeho nadaná osiřelá chráněnka. Když vyšetřují vraždu jedné provinční šlechtičny, odhalí spiknutí sahající až na vrchol císařské společnosti. Toto odhalení postaví Vonvalta a Helenu před nesnadnou volbu. Mohou ale porušit přísahu a přestat prosazovat zákony, aby ochránili říši?

Richard Swan, autor knihy Královská spravedlnost, kterou v českém překladu vydává Nakladatelství Host, se narodil v severním Yorkshiru. Většinu svého dětství strávil na základnách britského královského letectva v Yorkshiru a Lincolnshiru. Po studiu práv na Manchesterské univerzitě byl v roce 2011 přijat do advokátní komory a specializuje se na obchodní spory. Dříve publikoval několik knih vlastním nákladem. Pozornost velkých nakladatelství si získal právě díky výše zmíněnému románu, který je zdařilým mixem detektivky a fantasy a který je prvním dílem série nazvané Říše vlka.

Kniha je psaná v ich-formě a její vypravěčkou je Helena, což překvapí zejména proto, že podle anotace to vypadá tak, že je hlavním hrdinou Vonvalt. Tato hrdinka je nezkušená, trochu naivní, ubrečená a dělá spoustu hloupých rozhodnutí, takže je možné, že si vaše sympatie nezíská. Mnohem zajímavějšími postavami jsou Vonvalt a jeho pomocník, kteří v příběhu naštěstí také hrají důležitou roli. Pokud jde o svět, chybí komplexní popis zákonitostí a pravidel, podle kterých funguje. Autor odhaluje jen střípky, které jsou podstatné pro děj, a všechno ostatně nechává zahalené rouškou tajemství. Místo toho se soustředí na vyšetřování, které vyvrcholí ve zdařilém soudním přelíčení. V těchto pasážích odrazu začnou dávat smysl i některé zmatené náznaky, jež se v knize nacházejí, a všechno do sebe hezky zapadne.

Proč se navzdory jistým nedostatkům vyplatí po knize sáhnout? Prvním důvodem je neotřelá kombinace detektivky a fantasy, která skvěle funguje, a umožňuje autorovi vnášet do děje originální prvky, díky kterým se jeho román liší od jiných knih zařazených do stejného žánru. Dále je to napínavé vyšetřování a také nečekaný a promyšlený vývoj některých postav. Oceníte i to, že moc hrdinů podléhá jistým omezením, a inspiraci slovanskými a německými dějinami a kulturou. Zatímco jsou některé dějové linky uzavřené, další na své vyřešení teprve čekají, což přímo vybízí k přečtení pokračování.

files e 5167 kralovska spravedlnost