Bude silnější touha po odplatě nebo touha po absolutní moci?

Wika

Víla Titania se provdala za vévodu Claymora Grimma a odešla s ním na jeho sídlo do Castelgrimmu. Brzy po svatbě se jim narodila krásná dcerka Wika. Jejich štěstí však nemělo mít dlouhého trvání.

Žárlivý princ Oberon, který Titanii vášnivě miloval, se nesmířil s tím, že si tato víla vybrala někoho jiného. Proto zaútočil na Castelgrimm a vévodu zabil. Jeho vojska rozsévala zkázu. Aby malá Wika přežila, musela uprchnout, zbavit se vílích křídel a ukrývat se, dokud nedospěje a nenaučí se ovládat své kouzelné schopnosti. Protože i víla bez křídel pořád zůstává vílou a její moc se nezmenší. Závěrečný střet se rychle blíží. Bude silnější touha mladé víly po pomstě nebo zběsilost jejího nepřítele?

Autorem knihy Wika je francouzský spisovatel Thomas Day, který se věnuje především sci-fi a fantasy. Od roku 2002 publikoval více než 15 románů. Nádherné ilustrace jsou zase dílem kreslíře Oliviera Ledroita. Knihu v českém překladu vydalo Nakladatelství CREW, na jehož webových stránkách si můžete prohlédnout i listovací ukázku.

Česká verze knihy obsahuje kompletní uzavřenou sérii vydanou původně ve třech dílech. První příběh Wika a Oberonův hněv vypráví o tragédii, která malou vílou potkala, a o jejím vyrůstání a přesídlení do hlavního města ovládaného Oberonem, kde potká talentovaného zloděje Brana. Ten ji naučí nejen krást a podvádět, ale odhalí jí také tajemství města. Její schopnosti se pomalu rozvíjejí, až upoutají pozornost tyranského prince.

Ve druhé části nazvané Wika a Černé víly se Wika setkává s Černými vílami, které jí zachránily život. Protože se i ony chtějí Oberonovi pomstít, navrhnou Wice spojenectví podmíněné dohodu: ony ji ukážou, jak může rozvinout své schopnosti, ona jim na oplátku musí slíbit, že obnoví jejich království.

V posledním příběhu použije Oberon všechnu svou lstivost, aby udělal další krok k dosáhnutí toho, po čem touží. Svatyně hoří, Bílá paní se plánuje zbavit Černých víl a Wika je mrtvá. Ale ne nadlouho. Všemocný bůh Pan má zprávu, kterou chce doručit. Na to však potřebuje posla. Kromě toho na všechny hrdiny čeká epická bitva, která rozhodne o osudu celého Panova světa.

Děj zahrnuje všechno, co je pro tento žánr typické. Najdete zde tragickou smrt rodičů hlavní hrdinky, osiřelou princeznu, která musí vzít svůj osud do vlastních rukou i záporáka, jehož největší touhou je zničit svou protivnici a zároveň neustále posilovat své postavení a moc. Tato známá a oblíbená klišé jsou ale zpracované se značnou dávkou originality a doplněné neotřelými prvky, díky kterým na vyprávění o Wice tak snadno nezapomenete. To platí zejména pro její měnící se tetování a úžasný svět s vlastními, osobitými pravidly dávajícími smysl, který v sobě zdařile kombinuje steampunk, magii a mytologii.

Další skvělou složkou příběhu jsou postavy se zajímavými osudy, z nich každý je jedinečný. Ať už jde o Oberonovy vlčí potomky nebo o Wičiny spojence, všichni mají svou motivaci a uvěřitelný vývoj. Kniha je zkrátka bohatá na vedlejší dějové linky, které pomáhají vyniknout té hlavní a přispívají k celkovému vyznění příběhu. Tato výhoda je však zároveň nevýhodou: příběh toho nabízí spoustu, ale nemá prostor se všemu pořádně věnovat, a tak některé zápletky mizí do ztracena nebo je jejich rozuzlení rychlé, zkratkovité a povrchní, což je škoda, protože jsou opravdu do detailů promyšlené a mají velký potenciál zaujmout. Jako příklad může posloužit závěrečná bitva: je epická a napínavá, ale skončí až příliš rychle.

Tím nejlepším na knize je ale bezpochyby její úchvatná vizuální stránka, která z ní dělá jeden z nejkrásnějších komiksů. Precizní, dech beroucí a detailní kresba je zárukou toho, že si při čtení užijete každou stránku. Budete obdivovat kreslířův talent, díky kterému se naplno ponoříte do krutého pohádkového fantasy příběhu, a který vám nepochybně umožní prožít mimořádný čtenářský zážitek.

Wika