Někdy jsme schopni čehokoliv, abychom dosáhli spravedlnosti

ja smrt

Místní gymnázium se potýká s vandalismem nebývalého rozsahu. Posprejovaná zeď školy, vyplavené záchody, rozbité okno ředitelny… I když má ředitelka hned několik podezřelých, nemá jediný důkaz, že by to opravdu udělal někdo z nich.

Může tohle všechno souviset s nedávnou brutální vraždou studentky Julie Formanové? A má s tím něco společného Juliino dvojče Sabina a její kamarádi? Protože tato partička rozhodně není tak nevinná, jak se zdá být, a každý z nich má své těžko řešitelné problémy, se kterými se musí vypořádat. Kromě přátelství, které trvá už spoustu let, je ale spojuje i jedno tajemství, které roztočí kolotoč krutých událostí. Někdo z nich je schopný zabíjet druhé bez mihnutí oka… a může to kdykoliv udělat znovu.

Aleš Novotný, autor knihy Já, smrt, vystudoval Střední školu pro knihkupce a nakladatelské pracovníky v Brně a později i obor geologie na MU. Psaní se věnuje od svých třinácti let. Je autorem prvního českého young adult thrilleru Pamatuj na smrt, heavy contemporary young adult thrilleru Zvěsti a je také spoluautorem YA bestsellerové povídkové sbírky Nejkrásnější dárek. V nakladatelství Cosmopolis vydal v roce 2021 psychologické drama s prvky krimi Šepot v bouři, svou první knihu pro dospělé čtenáře. Dále napsal krimi thriller To přichází děsy a přispěl též do e-zinu Sententias s povídkou Bez milosti.

V příběhu vystupuje množství postav, takže vám chvíli potrvá, dokud se v nich zorientujete. Orientaci však výrazně usnadňuje fakt, že všechny jsou detailně a uvěřitelně vykreslené a každá má svůj vlastní a originální charakter. Zejména postavy studentů jsou mimořádně vydařené. Zaujme i vyšetřovatel, který má také své stinné stránky, díky kterým působí realisticky. Autor poukazuje na spoustu důležitých témat, například na homosexualitu, alkoholismus, ztrátu někoho blízkého, domácí násilí a snahu vyrovnat se s jeho následky či nefungující vztahy mezi dospívajícími a jejich rodiči. Většiny témat se ale dotkne jen okrajově.

I když trvá dlouho, než se příběh rozjede, nebudete se u čtení nudit. Autor umně buduje pochmurnou atmosféru plnou napětí a naznačuje, co se asi tak mohlo ve skutečnosti stát, takže můžete společně s vyšetřovateli pátrat po tom, kdo je vrah a jaký je jeho motiv. Pokud patříte ke zkušeným čtenářům thrillerů a detektivek, pak odpovědi nejspíš uhodnete, pokud ne, bude pro vás finální rozuzlení překvapivé. Všechny detaily i náznaky však do sebe perfektně zapadnou, a tak vás příběh pozitivně překvapí i v případě, že konec odhalíte předčasně. Kniha se řadí mezi young adult thrillery, ale najdete v ní i pasáže, které patří spíš do děl pro dospělé, a tak je vhodná i pro starší čtenáře.

ja smrt