Kdo tě bude hledat, až zmizíš ty? Pipa z oblíbené série Návod na vraždu pro hodné holky je zpět!

Kniha Mrtva holka dobra holka Jacksonova Grada1

Pipa Fitz-Amobiová se chystá na vysokou školu. Pořád ji ale pronásleduje její poslední případ, při kterém jeden muž přišel o život, a trpí panickými záchvaty, které doprovázejí krvavé halucinace.

Když jsou anonymní vyhrůžky, které pravidelně dostává, následovány podivnými událostmi, je přesvědčená, že je to všechno pouhý výplod její nemocné mysli. Jenomže pak Ravi, její kluk, odhalí spojitost mezi Pipiným stalkerem a sériovým vrahem, který v okolí řádil před šesti lety. Ten je teď ve vězení, ale co když zavřeli nevinného? Obvyklý nezájem místní policie přinutí Pipu jednat. Pokud se nemá stát další obětí, musí nový případ rychle vyřešit na vlastní pěst. Dokáže to?

Kniha Mrtvá holka, dobrá holka (v českém vydání rozdělená na část první a část druhou) je závěrečným dílem debutové trilogie britské spisovatelky Holly Jackson. Ta odpromovala na univerzitě v Nottinghamu z angličtiny se specializací na literární lingvistiku a tvůrčí psaní. Kromě čtení a psaní ji baví také sledování dokumentů o skutečných zločinech, při kterých si může představovat, že je detektiv. Její novinku, stejně jako předešlé díly trilogie nazvané Návod na vraždu pro hodné holky a Hodná holka, zlá krev, vydalo Nakladatelství Grada.

Začátek knihy je poměrně zdlouhavý. Ano, Pipino trauma a jeho následky v dívčině životě jsou popsané tak uvěřitelně, že to všechno budete prožívat společně s ní, avšak jednotlivé prvky se poměrně často opakují stejně jako některé věty a myšlenky. Ozvláštnění představují jen bezhlavé postavičky, které Pipa nachází nakreslené křídou na příjezdové cestě jejího domu, a ostatní znepokojivé drobnosti, které sice mohou mít logické vysvětlení, ale v kontextu všeho ostatního působí jako vyhrůžka. Poté, co dojde k přelomovému odhalení, se však děj rozběhne zběsilým tempem vpřed. Napínavá a mrazivá atmosféra pak vydrží až do poslední stránky, na které se odehraje něco, co byste v young adult knize nečekali.

Knihy o Pipě totiž rozhodně nejsou běžnou literaturou pro mladé čtenáře. Autorka se nebojí krve ani temnoty a když se tyto části do příběhu zrovna hodí, neváhá a vloží je tam. Proto je vyprávění místy děsivé a znepokojující. Hrdinka se ocitá ve skutečném nebezpečí a její osud je nejistý. Navzdory tomu, že čelí něčemu strašlivému a nepochopitelnému, má v sobě odhodlání a bojovnost, pro které si ji čtenáři zamilovali už v prvních dvou dílech série, a tak se rozhodně jen tak nevzdá. Kromě Pipy dostal prostor i Ravi a občas se kolem nich mihnou další známé postavy. Příběh se tak soustředí nejen na Pipu a její vnitřní proměnu a snahu vyrovnat se s traumatem, ale i na její a Raviho pátrání po záhadném stalkerovi.

Události v celé sérii jsou mistrovsky propletené. Všechno spolu souvisí a jak se kruh uzavírá, vyšetřování se vrací zpět k samotnému počátku. K případu Andie Bellové. Kniha končí v tom nejnapínavějším okamžiku, který změní Pipin život od základu. V takovém, který rozdělí čas na předtím a poté. Naštěstí je už vydáno i pokračování, takže na finální rozuzlení nemusíte čekat. Doprovoďte tedy Pipu při jejím posledním pátrání a užijte si poutavě napsaný thriller plný nečekaných zvratů!