Čirá radost z dobrodružství

Obálka knihy evokuje biomorfní labyrintickou strukturu.

Jiný pohled

Ajvazova narativní metoda spočívá v systematickém rozvíjení zvláštního či cizího v pěně všednosti. Struktura románu je tak schopna importovat do svého celku jakoukoliv událost a použít ji coby tkanivo pro potenciálně nekonečnou vyprávěcí síť. V této zdánlivé bezbřehosti se ovšem objevují pravidelné vzory. Ajvazovy knihy připomínají svou formou rozbujelý vesmír precizně narýsovaný v karteziánském souřadném systému. Příběhy kypí fantastickou obrazností a strohost popisného stylu je zároveň pevně ukotvuje v plánu vyprávění. Čtení připomíná hlubinné potápění, při němž se čtenář noří do dalších a dalších úrovní, aniž by mohl nahlédnout na úplné dno. V tomto směru se Lucemburská zahrada od jeho přechozích románů Cesta na jih (Druhé město, 2008) a Prázdné ulice (Petrov, 2004) odlišuje. Kniha neoplývá natolik výraznou pyramidální stavbou vnořených příběhů na způsob Pohádek tisíce a jedné noci, s čímž zajisté souvisí i její menší rozsah. Principiálně přesto zůstává tomuto narativnímu způsobu věrná.

Zahrada, ve které se cestičky rozvětvují

Knihy Michala Ajvaze jsou plné znaků a prázdna.

Paul je učitel na lyceu, který si chce vyhledat jméno autora knihy o Plótínovi, na níž narazil v antikvariátu. Při brouzdání internetem se přepíše a místo hesla „plotinos“ nechá vyhledat podivné slovo „okitubis“. Překvapivě se dostane na obskurně vypadající webovou stránku, věnovanou poslednímu nedokončenému textu profesora Donalda Rosse, napsanému v umělém jazyce – yggurštině. Zjistí, že se zřejmě jedná o fragment dobrodružného románu Návrat z Druhé strany, který je pro teoreticky zaměřeného akademika Rosse, odborníka na informatiku a kybernetiku, značně netypickým dílem, jehož vznik navíc provázely podivné okolnosti. Kuriózní text jej kupodivu popouzí k dalšímu rešeršování , tudíž se v rámci prokrastinační činnosti rozhodne vyhledat podrobnosti a rozluštit yggurštinou zašifrovaný příběh. Text si jej postupně zcela podmaní a přes počáteční nesrozumitelnost jej navede k zásadně odlišnému vnímání světa. Díky tomu Paul pozná studentku Claire, která se o Rossův odkaz rovněž zajímá. Jejím vstupem na scénu se v knize vytváří druhá trajektorie pohybu vyprávění tvořená motivy nevěry a žárlivosti. Paulova žena Simone se rozhodne za nevěru pomstít. Čím dál více je ovšem zřejmé, že rozkol a vyprchávání vztahu mezi Paulem a Simone je způsoben samotnou iniciací yggurským zápisem (který je v knize rovněž obsažen a vtahuje tak čtenáře hlouběji do intertextuálního univerza). Díky němuž se totiž Paul dostává do „nového“ světa, ke kterému Simone nemá přístup a jemuž nerozumí. Nastíněná zápletka se, jak je u autora dobrým zvykem, rozproudí do neuvěřitelných peripetií a nabere nečekaných obrátek. Na scénu vstupuje například ruská fyzička Irina sídlící v luxusní skleněné vile uprostřed džungle, nebo Rossovy „audioanimatronické figuríny“ – robotické loutky vyvinuté pro hollywoodská studia, jejichž vzhled a pohyby přesně kopírují krátké úseky reálného života svých lidských předloh. Nejedná se však o bezbřehou žánrovou asambláž mísící červenou knihovnu s dobrodružným příběhem. Ajvaz je nejen zkušený vypravěč, nýbrž také teoretik kovaný v husserlovské fenomenologii či poststrukturalistické filosofii. Při psaní využívá široký rejstřík: neváhá sáhnout mezi propriety Jamese Bonda i Kantovy Kritiky čistého rozumu. V jeho románech se promyšleným a zábavným způsobem odrážejí i naplňují některé jeho názory a teoretické koncepce (viz například také rozhovor s autorem v Literární příloze časopisu Respekt 51/52, ročník XXII.).

Fenomenologická zkoumání

Ve své esejistice se Ajvaz zaměřuje mimo jiné na výklad myšlení Jacquese Derridy. S tím snad souvisí jeho tendence pojímat svět coby sémiotický prostor, který lze číst různými způsoby. Motiv Paulovy cesty však může být hlubší. To, co jej popohání, není jen nadšení z nekonečného prostoru, jakési obdoby Borgesovy Babylonské knihovny, jež mu dává nahlédnout za oponu všednosti, v níž je zapouzdřena rozmanitost forem. Skutečně blaženým poznáním je určité „chvění smyslu“, které se nachází za všemi věcmi, za veškerým jevovým světem. Ono „chvění“ je samotným zdrojem všeho znakového bohatství. Paul zažívá pocit nutkání, který jej pohání k dalším dobrodružným krokům. Právě v teoretické práci týkající se Derridovy filosofie Znak, sebevědomí a čas (Filosofia, 2007) označuje Ajvaz tento „pohyb“ jakožto pnutí či šumění „preaktikulačního pole“ (volně parafrázováno).  Tímto je označováno jakési zřídlo, z něhož se významy teprve rodí a jež zakládá veškerý smysluplný svět. Ajvazovi hrdinové, včetně Paula z Lucemburské zahrady, jsou vzrušeni jízdou na existenciálním proudu bytí ve všech jeho podobách. Jejich cílem je průběh samotného hledání, v jehož repetici se zmíněný „prvotní zdroj“ odráží.

Obálka knihy evokuje biomorfní labyrintickou strukturu.

Osamělá místa v síti znaků

Z hlediska autorovy spisovatelské genealogie lze říci, že se ke svému aktuálnímu stylovému pojetí propracovával postupně. Vražda v hotelu Intercontinental a povídková sbírka Návrat starého varana jsou literárními črtami, které prezentují autorův potenciál. Druhé město je důkazem nespoutané imaginace a snahy propojovat vzdálené okraje možných realit. Příběh zde stále vystupuje ve své nenaplněnosti, fikční svět ve své fragmentárnosti oné „druhé“ skutečnosti. Dvě novely vydané ve svazku Tyrkysový orel se z ranějších prací asi nejvíce blíží autorově současné stylistice.

Ajvazovo beletristické dílo, Lucemburskou zahradu nevyjímaje, je zároveň výrazně aluzivní. Vyprávění nastolující „hyperlinkové“ fikční univerzum už samo o sobě samozřejmě evokuje množství jiných textů. Nezáleží na tom, do jaké míry je to záměr autora, práce jeho podvědomí, nebo náhoda. V mysli čtenáře se tím konstruuje představa propojeného znakového prostoru, jehož vnitřní spongiformní struktura prorůstá do širšího kulturního pole. V Ajvazových románech lze rozpoznat vliv dalších autorů, jejichž dílo alespoň zčásti odkazuje na „svět jako text“ (např. Jorge Luis Borges, Italo Calvino). Motiv znakového kódu schopného neurologického přeprogramování lze jistě nalézt v mnohých sci-fi románech (např. Sníh Neala Stephensona). Robotická lidská simulakra Donalda Rosse, která dokonale reprezentují krátké úseky života svých předobrazů se zase nápadně podobají výjevům z Canterelovy vily v románu Locus Solus francouzského spisovatele Raymonda Roussela. Bez zajímavosti není také to, že autor umístil na konec románu obsah Rossových poznámek, v nichž krátce popsal nejen gramatiku zvláštního umělého jazyka, ale také uvedl neabecedně řazený slovník užitých yggurských výrazů. Vytvořením fiktivního jazyka pro „beletristické účely“ se tak řadí mezi autory jako je J. R. R. Tolkien či třeba Jan Křesadlo.

Posvátné vs. profánní

Napětí v autorových románech vyvstává ze zdánlivé banality. I Lucemburská zahrada tematizuje ono pnutí mezi plytkostí a bohatstvím. Jistá nevyrovnanost prvků je tedy součástí tematické kostry. Autor neusiluje o homogenní uměleckou metaforu, nýbrž o heterogenní obraz světa. S tím se pojí také určitá deklarace mezioborovosti. Oproti obvyklé dichotomii ve vnímání intelektuálního dědictví (věda a technologie vs. filosofie a umění, v jiném kontextu také vysoké vs. nízké) se Ajvaz v rámci osvícenské tradice snaží o jejich propojení. Klíčem může být právě dílo, jež zobrazuje základní zřídlo rozdílných motivů či pohledů. Čtenáři se tak nabízí mnohovrstevnatý text nabývající rozličných žánrových podob. Pokud ovšem existuje společná úroveň čtenářského zážitku Ajvazových knih, je jí nejspíš čistá radost z dobrodružství.

Název: Lucemburská zahrada
Autor: Michal Ajvaz
Počet stran: 176
Cena: 269 Kč
Vydal: Druhé město, 2011

Více z LaCultury...

  • Potkejte se v Národní knihovně s režisérem Matejem Mináčem26. února, 2013 Potkejte se v Národní knihovně s režisérem Matejem Mináčem V souvislosti s podporou petice za nominaci sira Nicholase Wintona na Nobelovu cenu míru připravila Národní knihovna ČR setkání s režisérem Matejem Mináčem, který osudy „českého […]
  • Wolverin, King Kong a jiná „Zvířata“3. března, 2017 Wolverin, King Kong a jiná „Zvířata“ Tak milí obránci Pevnosti, na stáncích se objevilo březnové číslo našeho oblíbeného průvodce fantastickými světy a jejich protnutím s naší kinematografií, literaturou, virtuální i celkem […]
  • Hradní stěhování25. července, 2010 Hradní stěhování Závěrečná zastávka festivalu Hrady CZ na Moravě změnila své působiště. Z Hukvald se akce přesouvá o několik kilometrů dále, do lokality Hradce nad Moravicí. Co k tomuto kroku vedlo?
  • Inteligentní investor25. srpna, 2021 Inteligentní investor Inteligentní investor je evangelium pro generace investorů, kteří hltali, hltají a budou hltat slova slavného ekonoma a investora Benjamina Grahama. Slávu tohoto díla stále šíří především […]
  • Odstraňte chaos a vytvořte si více místa v hlavě31. prosince, 2022 Odstraňte chaos a vytvořte si více místa v hlavě Asi to známe všichni, ten pocit, kdy máme hlavu plnou všemožných myšlenek, informací a starostí, div nám hlava neexploduje. Někteří z nás vnímají stres silněji, jiní zase méně a ti šťastní […]
  • Teorie mravních citů4. června, 2023 Teorie mravních citů Samotná Teorie mravních citů od Adama Smitha je klasickým dílem, které zásadně ovlivnilo oblast filozofie a ekonomie. Tato kniha, původně vydaná v roce 1759, se zaměřuje na vývoj morálních […]
  • Změna se blíží. Zachrání čarodějky W.I.T.C.H. svět?20. prosince, 2023 Změna se blíží. Zachrání čarodějky W.I.T.C.H. svět? Čarodějky W.I.T.C.H. stojí na rozcestí... a všechno se začíná komplikovat. Will se hádá s matkou, vězni utíkají z vězení, Elyon se zajímá o to, co se kolem ní děje, a vzpomíná si na […]
  • Intriky, revoluce, vojáci, nájemní zabijáci, prastará magie a věčný střet říší28. června, 2023 Intriky, revoluce, vojáci, nájemní zabijáci, prastará magie a věčný střet říší Od chvíle, kdy nepravděpodobné spojenectví zachránilo Trezijskou republiku před ohněm a temnotou, uplynul už rok. Toto vítězství však nebylo zadarmo a jeho stinnou stránkou zůstávají velké […]
  • Dorty plné fantasie, které vytvoří opravdu každý17. května, 2021 Dorty plné fantasie, které vytvoří opravdu každý Moje maminka je SKVĚLÁ cukrářka. Na každé narozeniny nám vytvořila báječné dorty, a tak se stalo, že jsem jí ve svých 30 letech chtěla taky udělat k narozeninám dort. Video vypadalo […]
  • Kde jsi, když nejsi9. srpna, 2023 Kde jsi, když nejsi Autorku Radku Třeštíkovou netřeba představovat. Na svém kontě má již několik knih a já se rozhodla si na příběh udělat vlastní názor. Na internetu sklízí kniha různé názory. Od těch […]
  • Jedno místo, sedm dní, devadesát tři designérů – to je Prague Design Week1. května, 2016 Jedno místo, sedm dní, devadesát tři designérů – to je Prague Design Week Po roce se opět otevře jedinečná přehlídka nejnovějších kousků z dílny designérů, šperkařů, módních návrhářů, kreativců, ateliérů, škol i firem. Prague Design Week startuje v Kafkově domě […]
  • Parnas Ensemble v Rudolfinu18. července, 2023 Parnas Ensemble v Rudolfinu 5.6.2023 jsem navštívila Sukovu síň v Rudolfinu, jelikož zde vystupoval komorní soubor Parnas Ensemble. Z jiných koncertů jsem zvyklá na přestávky. V tomto případě se jelo bez a koncert […]