aneb když je vrah v záhadě, ale posluchač v absolutní spokojenosti
Cormoran Strike má za sebou ledacos: psychopaty, sekty, stalkery, milionáře, které nejde litovat, a klienty, které bys radši neposlal ani pro rohlíky.
Ale v Hladovém hrobu, sedmém dílu série, jde Robertu Galbraithovi (alias J. K. Rowlingové) karta tak dobře, že máš pocit, že se autorka konečně rozhodla přestat šetřit munici.
A když to celé čte Martin Zahálka, muž s hlasem, který by dokázal uvést do napětí i návod k pračce, dostaneš audioknihu, která má jedinou nevýhodu: budeš si kvůli ní hledat výmluvy, proč dnes nepracuješ.
Případ, který začíná jako dokument o podivínech – a končí temnotou
Strike tentokrát řeší záhadu pofiderní církve a záhady zmizelých bohatých lidiček.
Celá zápletka se rozvíjí pomalu, vrstevnatě a s tou klasickou Rowlingovskou pečlivostí, kdy každá postava dostane drobný detail navíc — jen aby tě později praštil přes nos.
Galbraith/Rowlingová má dar vytvářet svět, který je uvěřitelný, i když je plný lidí, u kterých si neustále říkáš: „Jak ti někdo ještě nevzal občanku?“
Strike a Robin – nejfunkčnější partnerství mimo manželství
Cormoran a Robin jsou jako dvě poloviny stejné mince:
on unavený, inteligentní, cynický a fyzicky i emocionálně popelavý;
ona odhodlaná, empatická, metodická a s mírou tolerance, kterou by jí záviděl i zenový mistr.
V Hladovém hrobu je jejich dynamika ještě propracovanější než dřív.
Ano, stále víme, že k sobě patří jako klíč a zámek — jenže Galbraithová nám to stále odmítá dát.
Místo toho servíruje emoční mikrodramata, která jsou často napínavější než samotný případ.
A nejlepší? V audioverzi to díky Zahálkovi funguje absolutně.
Martin Zahálka – interpret, který nepotřebuje efekty
Zahálka má přesně ten typ hlasu, který potřebuješ:
tmavý, klidný, s jemnou linkou cynismu, bez teatrálnosti a přesto dramatický.
Když čte Strika, slyšíš únavu, bolest i suchý humor.
Když čte Robin, slyšíš srozumitelnou změkčenou dikci, která není trapně přehraná.
A když čte podezřelé postavy?
No… občas je to až nepříjemně realistické.
Zahálka dělá všechno jen nepatrnými posuny v tempu, barvě a rytmu.
Nepřetváří se, netlačí na pilu — a tím je dokonale přesný.
Audiokniha má téměř třicet hodin, a přesto se díky jeho interpretaci poslouchá jako špičkový seriál.
Ten typ hlasu, u kterého si řekneš:
„Jo, tohle unesu poslouchat klidně celý víkend.“
A taky to uneseš.
Zápletka: pomalý build-up, bouřka v poslední třetině
Rowlingová znovu ukazuje, že je mistrem dlouhé hry.
První polovina je vyšetřovací: rozhovory, drobné střípky informací, flashbacky, staré dokumenty, stále noví excentričtí svědci.
Zní to jako suchopár?
V psané formě možná.
V audioverzi s interpretací Zahálky to má rytmus černé detektivky.
A poslední třetina?
Tam autorka sešlápne plyn.
Napětí, psychologická drtivost, nečekané odhalení, drobné časové pasti a jedna scéna, která se nebojí být nepříjemná natolik, že ti ústa vyschnou.
Síla série: psychologická hloubka > akce
Strike není akční hrdina.
Nic nevyřeší pěstmi.
Řeší to vytrvalostí, logikou a tím, že se nikdy nevzdává — i když by měl už dávno spát (a Robin mu to samozřejmě říká).
Rowlingová píše detektivky, kde jde víc o člověka než o vraha.
A v Hladovém hrobu to platí dvojnásob.
Není to thriller o zlu.
Je to thriller o lidéch, kteří umožnili, aby zlo rostlo.
Audiokniha, která si tě omotá, a ty tomu ještě zatleskáš, ale ta délka
Hladový hrob je nejpropracovanější díl série od „Smrtící bílé“.
Má všechno, co Galbraitha dělá skvělým: pomalé napětí, realistické dialogy, vypointovanou psychologii, morální šedé zóny, skvělý humor v maličkostech a hlavně: dokonalou interpretaci Zahálky.
Přeji krásných 46, 5 hodiny poslechu.
Ukázku z audioknihy naleznete na stránkách Audiotéky – zde.













